Praha – Software, který řídí pozemní dopravu v Praze, stál dopravní podnik (DPP) už stovky milionů korun, ačkoli pochází z jeho vlastní dílny. Programátoři DPP totiž vynášeli za peníze informace firmě, která poté program vytvořila a DPP ho draze dodává.
Informovala o tom Česká televize.
Firma Xanthus, od které DPP software nakupuje, podle ČT získala zakázku na řízení provozu bez jakékoli soutěže, což potvrdil i Úřad na ochranu hospodářské soutěže, který DPP udělil pokutu 600 000 korun.
Podle ČT se teď navíc objevilo podezření, že firma počítačový systém ani nevyvinula a na jeho údržbu tak byla vybrána neoprávněně. Dopravní podnik totiž podle právničky občanského sdružení Oživení Petry Bielinové dosud nepředložil smlouvu, na základě které vznikl samotný software a ze které by vyplývalo, že výrobcem je právě firma Xanthus. Antimonopolnímu úřadu DPP tvrdil, že kvůli organizačním změnám nemá dokumenty k dispozici.
Smlouva na pět tisíc
Podle ČT se navíc na výrobě softwaru "podíleli" také programátoři DPP. V minulosti vynášeli informace, na jejichž základě vzniknul. Platit je za to měla náchodská firma Aremic, která je nyní součástí společnosti Xanthus. Zmíněnou praxi ČT potvrdili dva ze tří dotyčných programátorů, kteří si přáli zůstat v anonymitě.
"Dostávali jsme 5 tisíc měsíčně asi po jeden rok za to, že jim ty podklady budeme dávat," řekl ČT jeden z nich a dodal, že šlo o smlouvu na vedlejší pracovní poměr. Druhý z programátorů dodal, že jednali pod tlakem svého tehdejšího šéfa.
Šéf firmy vedl i DPP
Nadřízeným programátorů byl tehdy Jaroslav Stůj, který se později dokonce na chvíli stal šéfem DPP. Stůj navíc udržoval úzký kontakt s majitelem Aremicu Michalem Čimerou, s nímž měl tehdy společnou počítačovou firmu.
Právě Čimera podepsal programátorům z dopravního podniku smlouvy o spolupráci a v roce 2004 pak za 37 milionů prodal Aremic firmě Xanthus. Jaroslav Stůj ani Michal Čimera se k věci nevyjádřili, nezvedali telefony a na textové zprávy nereagovali.
Interní audit dopravního podniku z roku 2012 podle ČT prokazuje, že DPP se ocitl v bezvýchodné situaci. Pokud bude i nadále s firmou Xanthus spolupracovat, hrozí mu další pokuty. Pokud spolupráci ukončí, může nastat kolaps povrchové dopravy v Praze. DPP totiž nemá k dispozici žádný jiný systém.