Příběh z dopravního podniku: Velký kšeft, jeden uchazeč

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
12. 9. 2012 7:05
Firma Cross Point byla jediným uchazečem a nabídla vyšší cenu, než chtěl podnik utratit
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Dopravní podnik v minulých dnech vypověděl smlouvu s firmou Cross Point na prodej jízdenek. Podle autora auditu Václava Lásky byla zakázka uměle předražená.

Bývalý ředitel Martin Dvořák trvá na tom, že vše bylo v pořádku. Už samotný příběh o tom, jak se Cross Point k zakázce dostal, ale vzbuzuje pochybnosti.

Do roku 2007 zajišťoval prodej jízdenek pro dopravní podnik Petr Šoch a jeho firma. Ročně si za službu účtoval 30 milionů korun. Jenže s příchodem nového managementu v roce 2007 jeho angažmá ze dne na den skončilo.

"Měl jsem smlouvu na dobu neurčitou, která byla s příchodem pana Dvořáka vypovězena. Nic mi neřekli, dodnes nevím důvod, proč se mnou spolupráci ukončili," říká dnes Petr Šoch s tím, že neměl informace o tom, že by byl podnik s jeho prací nespokojen.

V září roku 2007 pak bylo vypsáno výběrové řízení, do kterého se podle věstníku veřejných zakázek přihlásil pouze jeden uchazeč - firma Cross Point. Společnost vznikla jen několik měsíců před vypsáním zakázky, a sice v březnu 2007.

Proč nebyl o zakázku větší zájem? Vysvětlení nabízí Petr Šoch. On sám se chtěl výběrového řízení účastnit, nedostal se ale do něj kvůli požadavku na certifikát kvality. "Předtím nikdo takovou věc nepožadoval," uvedl Šoch.

A opatřit si certifikát se ve lhůtě výběrového řízení nedalo stihnout. "To není záležitost na dva nebo tři měsíce, ale spíše na šest," dodal Šoch.

Dopravnímu podniku ale zřejmě nízká účast v zakázce nevadila a spokojil se s jedním uchazečem, který nemohl mít v oboru žádné zkušenosti. A to i přesto, že nabídl o 56 milionů vyšší cenu, než DPP za službu chtěl původně vydat.

Krátce poté, co se Cross Point ujal zakázky, změnil majitele na kyperskou společnost, u které nelze dohledat vlastníky. Převod zajišťovala advokátní kancelář Šachta and Partners, která vystupuje v řadě dalších podezřelých kontraktů dopravního podniku.

Zajímavá je i adresa, na které kyperský vlastník sídlil v době obchodu - byla totožná například s adresou vlastníka firmy Peskim, která pro DPP zajišťovala výběrová řízení a je personálně propojená se Šachtovou advokátní kanceláří. Na stejné adrese sídlí i vlastníci některých firem, v nichž figuruje Peter Kmeť, který je též zapletený do pochybných kontraktů DPP.

Dvořák: Cena je přiměřená

Místo 30 milionů ročně začal podnik platit o rovných 100 milionů víc. Podle tehdejšího ředitele Martina Dvořáka a společnosti Cross Point je ale taková cena zcela v pořádku.

"Služby, které poskytovala dřívější společnost a Cross Point, se nedají srovnávat. Dříve se tvořily obrovské fronty, bylo otevřeno jen některé dny v měsíci. Poté bylo otevřeno každý den, zdvojnásobil se počet lidí, přepážek i hodin," vypočítává bývalý ředitel.

Podle advokáta Václava Lásky ale byla zakázka úmyslně předražená. Nárůst o 100 milionů připadá nepřiměřený i původnímu prodejci jízdenek. "Opravdu poskytují více služeb a nevidím do jejich interních procesů, ale ta cena se mi zdá příliš vysoká. Myslím si, že hranice okolo 60 milionů by byla rozumná," uvedl Šoch.

 

Právě se děje

Další zprávy