Praha 6 si stěžuje na MHD, chce parkování a prodloužit metro

ČTK ČTK
Aktualizováno 21. 4. 2015 14:35
Metro A končí od Velikonoc místo na Dejvické na konečné Nemocnice Motol a díky tomu se změnila doprava v okolí.
Nový úsek metra.
Nový úsek metra. | Foto: Vojtěch Marek

Praha - Praha 6 žádá po magistrátu změny v MHD po prodloužení metra. Vadí jí častější přestupy, vyhrazený pruh pro autobusy na Evropské a parkovací místa zabraná mimopražskými řidiči jedoucími k metru.

Stížností chodí na radnici desítky denně, řekl mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši. Pro dočasné parkování nabízí městská část i vlastní pozemky.

Ropid, jako organizátor pražské dopravy, podle mluvčí magistrátu Petry Hrubé aktuálně sbírá podněty od cestujících, i přímo v metru.

Metro A končí od Velikonoc místo na Dejvické na konečné Nemocnice Motol. V souvislosti s otevřením nového úseku došlo k výrazným změnám povrchové dopravy v okolí metra.

Jen každý druhý spoj

Lidé si podle radnice stěžují, že mezi Dejvickou a Motolem jezdí pouze každý druhý spoj metra s intervalem šest nebo deset minut. Radnice proto žádá o okamžitou změnu v organizaci dopravy.

"Naprosto odmítáme, aby davy cestujících, kteří se chtějí dostat na letiště, musely na Dejvické vystupovat, poté čekat na nový spoj," uvedl starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

V novém úseku metra mezi Dejvickou a Nemocnicí Motol jsou čtyři zastávky. Od 06:00 do 09:30 jezdí v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 09:30 do 20:00 v úseku Dejvická - Nemocnice Motol jede pouze každý druhý spoj.

Navíc v dopoledních hodinách a večer mají vlaky interval až deset minut.

Nemusí to ale být definitivní. "Prověřují se jednotlivé varianty případné změny a následně budou předloženy k projednání včetně propočtů případných nových nároků na rozpočet," uvedla mluvčí magistrátu s tím, že žádný termín zatím stanovený není.

Častější přestupy

Podle starosty musejí po zavedení změn lidé častěji přestupovat i mezi autobusy a tramvajemi.

"Například cestující na Dědinu místo přímé cesty autobusem z Dejvické nově jedou metrem do Veleslavína, pak autobusem a obdobným problémem trpí také Petřiny. Bílá Hora je téměř odstřižena od zbytku světa, bez několika přestupů se tamní obyvatelé prakticky nikam jinam než do centra nedostanou," vypočítal nové komplikace Kolář.

Podle Hrubé ale autobusy po Evropské souběžně s metrem jezdit nemohou, protože by byla ohrožená dotace na jeho výstavbu z EU, jejíž podmínkou bylo zklidnění povrchové dopravy.

Starosta kritizoval také prioritní jízdní pruh pro autobusy na Evropské ve směru do centra nebo přestupní terminál na Vypichu, který nemá přímou návaznost na metro.

Podle Ropidu ale mají všechny změny svá opodstatnění. Vyhrazený pruh pro autobusy podle Hrubé využívá denně 500 autobusů v jednom směru a cestu jim zkracuje až o sedm minut.

Terminál na Vypichu má sloužit především jako odstavná plocha pro autobusy od Jihozápadního Města.

Největší problém: parkovací místa

Nejvíc ale městské části vadí nedostatek parkovacích míst pro řidiče ze středních Čech, kteří míří do Prahy na metro. Sama proto nabízí pozemky.

"Jeden pozemek je u Evropské na Veleslavíně, směrem z centra, který má v nájmu dopravní podnik kvůli rekonstrukci tramvajové trati, druhý leží v okolí Petřin," doplnil starosta.

Původně organizátor pražské MHD společnost Ropid počítal s mnohem výraznějšími změnami.

Po nesouhlasu mnoha občanů a některých městských částí, ale byly většinou zrušeny a zůstaly jen změny, které byly podmínkou financování metra z evropských fondů. Praha v žádosti o dotaci slíbila uklidnění povrchové dopravy.

 

Právě se děje

Další zprávy