Neokopírovali jsme opencard, ale svou vlastní ostravskou kartu, tvrdí tvůrci Lítačky

Marek Pokorný Lukáš Prchal Marek Pokorný, Lukáš Prchal
27. 1. 2016 7:44
Nečekaně nízkou cenu 1,6 milionu korun za software pro novou pražskou kartu Lítačka firma vysvětluje tím, že podobné systémy již vyvinula pro některá města a kraje v Česku a pro Prahu je jen upravila. Firma XT-Card tvrdí, že řešení, které Praha nyní použila pro nástupkyni opencard, městu již několik let opakovaně nabízela. Město ji využilo až nyní.
Lítačka, nástupkyně opencard
Lítačka, nástupkyně opencard | Foto: Operátor ICT

Praha - Firma XT-Card, jejíž software použilo hlavní město pro svoji nově představenou Lítačku, odmítá obviňování společnosti eMoneyServices (EMS), že okopírovala její opencard.

"Řešení pro Lítačku vyplývá z našich dřívějších projektů a především dopravního systému, který jsme vyvinuli pro Moravskoslezský kraj," řekl Aktuálně.cz mluvčí XT-Card Igor Walter. A poukazuje na to, že firma je autorem řady jiných dopravních systémů, například In karty Českých drah.

Firma se proti nařčení autora opencard ohradila. "XT-Card nemá zapotřebí kopírovat či autorsky vykrádat software EMS. Má vlastní prověřený software, kterému věří a podařilo se mu jej úspěšně implementovat po celé ČR," dodává Walter.

Příliš drahá opencard, podezřele levná Lítačka

Zatímco jen pouhý vývoj opencard vyšel na 165 milionů korun a celkem za deset let provozu spolykala 1,74 miliardy, XT-Card vytvořila software Lítačky za pouhých 1,6 milionu korun. Program následně Operátor ICT přizpůsobil pro hlavní město. 

Cenu 1,6 milionu přitom jak EMS, tak někteří zastupitelé i odborníci označují za podezřele nízkou. Běžně prý dosahuje desítek milionů korun.

"Ceny za dodání komplexních krajských dopravních systémů se pohybují v řádu desítek milionů. V ceně zakázky, kterou jsme dodávali Operátorovi ICT, je pouze naprogramování softwaru pro správu a vydávání nových karet," argumentuje Walter s tím, že odpadly zbytečné náklady na vyvíjení nového systému speciálně pro Prahu. "Byl upraven již prověřený a funkční software na správu a vydávání karet, který tvoří páteř řady fungujících krajských dopravních systémů," vysvětluje.

Hybridní varianta

Uvedené řešení přitom není nové – firma XT-Card je již dříve nabízela hlavnímu městu. "Pravidelně s několika dalšími společnostmi předkládáme každý rok MHMP nabídky na alternativní řešení k systému opencard," potvrdil Walter. Potvrdil to i bývalý radní za TOP 09 Jan Vašíček, který měl před dvěma lety na magistrátu v gesci IT.

"V půlce roku 2014 končila smlouva s EMS, kterou už nešlo prodloužit. XT-Card tehdy přišla s hybridním řešením, kterým se dalo zajistit fungování MHD v Praze," řekl Vašíček. Protože systém nezkolaboval, nebylo nutné na krizové řešení přecházet.

"Hybridní varianta tenkrát počítala s tím, že se zachová co nejvíc současného hardwaru a dokoupí se nový program a ten se na stávající hardware zapojí. To, co nyní udělali, je tomu velmi podobné," vysvětlil.

Tehdy ovšem XD-Card mluvila o zhruba šesti milionech. Sleva na čtvrtinu byla možná podle Waltera díky tomu, že "optimalizovali své systémy", a navíc se mění situace na trhu. "Do výrazného snížení ceny se rovněž promítl fakt, že řadu činností a částí systému si Operátor ICT vyřešil interně," podotkl Walter.

Nový program v Plzni

To, že cena 1,6 milionu nemusí být nepřiměřeně nízká, ukazuje příklad ze západu Čech. Tam před pěti lety udělali zásadní úpravu dosavadního systému Plzeňské karty. "Je to úplně nový systém a vyšel na necelé čtyři miliony korun," říká Martin Chval z plzeňského dopravního podniku, který má Plzeňskou kartu na starosti. Systém přitom má mnohem více funkcí a kartou jde platit i v řadě městských institucí a za různé služby.

Mimochodem: Vývoj Plzeňské karty, kterou nyní využívá přes 200 tisíc lidí, vyšel na zhruba 33 milionů korun. "V této sumě byl ale i hardware či například dodávka sto dvaceti tisíc čipových karet," upozorňuje Chval. Samotný původní software mohl stát zhruba polovinu. 

Krnáčová pod palbou

To, že v pondělí primátorka Adriana Krnáčová představila náhradu za opencard, překvapilo většinu zastupitelů, kteří o chystaném kroku neměli tušení. A to nejen z opozice, ale i koaliční ČSSD. Šéf pražské TOP 09 Václav Novotný řekl, že na čtvrtečním zastupitelstvu budou požadovat vysvětlení ohledně Lítačky, a nevyloučil ani to, že dojde na odvolávání Adriany Krnáčové – to však sami iniciovat nebudou.

"My to vyvolávat nebudeme, ale případně jej podpoříme. Budeme chtít každopádně její postup ohledně Lítačky vysvětlit," řekl Novotný a zpochybnil samotnou existenci nové karty. "Podle mě je to jenom mediální marketing," domnívá se.

Klíčoví lidé ovšem o projektu věděli – předsedou dozorčí rady je ostatně člen ČSSD Martin Vaic, provozním ředitelem a členem představenstva jeho stranický kolega Jiří Ženatý. A své zástupce tam má i hnuti ANO.

O připravovaném řešení problémové opencard věděl i dopravní podnik, tedy alespoň úzký okruh zasvěcených. "V této souvislosti jsme poskytovali Operátorovi ICT konzultace o funkcionalitách aplikace Dopravního odbavovacího systému. Během posledních 14 dnů odpovídal DPP na některé technické dotazy ze strany Operátora ICT, které se týkaly tzv. Lítačky," řekl mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

 

Právě se děje

Další zprávy