Černý scénář pro Prahu: Kamiony opět ucpou Jižní spojku

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
13. 3. 2012 15:40
Lochkovský most má praskliny, uzavírka kvůli opravám by zkomplikovala dopravu
Ilustrační foto z Pražského okruhu.
Ilustrační foto z Pražského okruhu. | Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Praskliny ve svarech Lochkovského mostu sice zatím neohrožují bezpečnost, jejich oprava by však mohla v hlavním městě způsobit dopravní kolaps. Na Jižní spojku by se totiž mohlo vrátit až 20 tisíc aut a kamionů.

Podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je krajním řešením pouze částečná uzavírka. Z posudku Inženýrské akademie ale podle MF Dnes vyplývá, že jednou z možností je i úplná uzavírka.

Omezení provozu na Lochkovském mostě, který tvoří důležitý bod Pražského okruhu, by zasadilo citelnou ránu pražské dopravě.

"Tranzitní doprava by se vrátila zpátky na Barrandovský most a Jižní spojku, bylo by to velmi nepříjemné," okomentoval hrozbu pražský náměstek pro dopravu Josef Nosek (ODS).

Takové řešení by přineslo komplikace především Praze 4. "Hlasitě bychom proti takové možnosti protestovali. Doufám, že k tomu nedojde. Lochkovský most je novostavba, nelíbí se mi, že je v takovém stavu," uvedl zástupce starosty Prahy 4 Jiří Bodenlos (ČSSD).

Otázkou je, jestli by Barrandovský most a Jižní spojka návrat kamionů vůbec zvládly. Situace je tam totiž od odklonění kamionů v roce 2010 značně odlišná. Po Jižní spojce totiž po otevření části okruhu paradoxně jezdí více aut než dřív.

Původní stav na Jižní spojce byl 100 tisíc automobilů denně. Po zprovoznění Lochkovského mostu ze dne na den ubylo 21 tisíc aut. Pravý jízdní pruh přestaly blokovat kamiony a zmizela světelná signalizace na modřanské straně mostu, která zbytečně zpomalovala dopravu.

Jak bude vypadat východní část okruhu? Podívejte se:

Řidiči osobních aut proto přestali spojku objíždět a opustili okolní vilové čtvrti. Vytížení komunikace se díky tomu vyšplhalo až na 122 tisíc aut za den. Kdyby k současnému zatížení přibyly další tisíce aut z Lochkovského mostu, mohl by vzniknout dopravní problém.

"Spolu s kamiony už se tam nevejdou, budou se tvořit kolony a silnice se ucpou," varuje Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat. Řidiči osobních aut by se navíc kvůli ucpané spojce mohli začít vracet do okolních ulic.

To byla sláva ...
Autor fotografie: Aktuálně.cz

To byla sláva ...

Komentář: Auto je fetiš. Kdyby nebylo, ušetříme za Pražský okruh.

Diskutovat můžete také na facebookové stránce Názory Aktuálně.cz.

Těm se díky zprovoznění Pražského okruhu značně ulevilo, počty aut klesly až o tisíce denně. Například ulicí 5. května projede o 4 tisíce vozidel za den méně, Vrbovou a Lhoteckou o dva tisíce. "Odnesli by to zase občané v okolních ulicích," upozornil Filler.

Opravy za miliony v ohrožení

Technická správa komunikací (TSK) navíc loni do oprav ulice K Barrandovu zdevastované kamionovou dopravou  investovala 85 milionů korun. "K rozsáhlým opravám této komunikace jsme mohli přistoupit až loni ve chvíli, kdy byl zprovozněn Pražský okruh mezi dálnicemi D5 a D1. Do té doby jsme zde prováděli pouze lokální údržbu," uvedl Tomáš Mrázek, mluvčí TSK.

Jenže návrat kamionové dopravy by čerstvě opravenou vozovku poškodil. "Opravovali tam hlavně vyjeté koleje, ty se 100% vrátí zpátky," konstatoval Bodenlos.

Jediný, komu by návrat kamionů na Jižní spojku mohl alespoň dočasně udělat radost, jsou obyvatelé Spořilova. Většina kamionů totiž po zprovoznění jihozápadní části okruhu projíždí právě tudy. Nákladní doprava se podle odhadů zvýšila až o desítky procent.

Pražský okruh ulevil Jižní spojce, kamiony nahnal na Spořilov:

Inženýrská akademie při kontrole mostu objevila praskliny v těsnících svarech, které se spolu s provozem mostu zhoršují. "Měření zjistila tendence k prokazatelnému nárůstu některých identifikovaných poruch. To naznačuje, že se nejedná pouze o nedokonalosti při výrobě, ale i o vlivy funkce mostu a provozu na něm," píší podle listu experti.

Pokud by se problémy dál zhoršovaly, most by se musel vyztužit. Podle Ředitelství silnic a dálnic problém neohrožuje statiku mostu a má vliv spíše na jeho životnost. Kvůli závadám ŘSD zatím stavbu nepřevzalo, ačkoli k tomu mělo dojít už loni na podzim.

Most tak zůstává ve zkušebním provozu, ŘSD závady na něm pravidelně kontroluje. "Další měření bude probíhat průběžně a ve třetím kvartále letošního roku bude další vyhodnocení. Veškerá měření má ŘSD pod kontrolou a probíhají na náklady zhotovitele, což je společnost Boegl a Krysl," uvedla za ŘSD Martina Vápeníková.

Lochkovský most je součástí jihozápadní trasy Pražského okruhu mezi Slivencem a dálnicí D1. Do provozu byla tato část uvedena v září 2010. Už tehdy odborníci poukazovali na poruchy ve svárech, most byl přesto otevřen.

 

Právě se děje

Další zprávy