Amazon v Brně asi nebude, město smlouvy neschválilo

ČTK ČTK
Aktualizováno 14. 2. 2014 18:55
Klíčovým problémem se stal neexistující sjezd z dálnice D1 do průmyslové zóny.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Profimédia

Brno - Brněnští zastupitelé dnes neschválili žádnou ze smluv, které by umožnily americkému internetovému obchodu Amazon vybudovat ve městě distribuční halu. V jednom usnesení odmítli jak smlouvu s developerem CTP o prodeji pozemků, tak s Ředitelstvím silnici a dálnic o stavbě dálničního sjezdu. Firma tak nejspíš odejde jinam.

Klíčovým problémem se stal neexistující sjezd z dálnice do průmyslové zóny Černovická terasa a neochota developera CTP brát na sebe další závazky v souvislosti s budováním sjezdu.

Proti sobě stála rozhodnutí odmítnout minimálně 1500 pracovních míst, nebo zatížit ještě více dopravně městské části na jihu Brna, v nichž žije přes 20.000 obyvatel. Doprava už je tam nyní nadměrně velká.

"Projekt Amazonu v Brně je podle mě mrtvý. Zastupitelé rozhodli špatně ve chvíli, kdy je v Česku nejvyšší nezaměstnanost v historii," řekl novinářům generální ředitel CTP Remon Vos. O něco smířlivější byl ředitel evropských investic Amazonu Raimund Paetzmann.

"Zůstávám optimistický. Bohužel se zde objevily obtížně řešitelné problémy. Uvidíme v budoucích dnech, co bude dál," uvedl.

Zastupitelé Dobrovíze u Prahy ve čtvrtek memorandum o spolupráci a smlouvu s developerem, který chce u obce také vybudovat distribuční centrum Amazonu, těsně schválili. Obec leží blízko pražského letiště Václava Havla.

Brněnské emoce kolem Amazonu

Brněnští politici ve čtvrtek přišli ještě s návrhem dodatku smlouvy s CTP. V původní verzi se developer zavázal, že za pozemky zaplatí 214 milionů a 56 milionů dá na úpravy křižovatky ulic Řípská a Tuřanka. Aby bylo CTP co nejvíce motivováno k rychlému vybudování dálničního sjezdu, chtěli zastupitelé pozemky firmě jen pronajmout a pak prodat až ve chvíli, kdy bude mít stavební povolení.

"Takto by mělo CTP eminentní zájem na co nejrychlejším výkupu pozemků. S tím je největší práce a největší časové zdržení. Nemůžeme si dovolit vystavit enormní dopravní zátěži přes 20 000 obyvatel," řekl radní Libor Šťástka (ODS).

CTP však tento dodatek odmítlo. "Banky nám nebudou financovat projekt, když nebudou pozemky naše. Navíc bychom nemohli získat ani stavební povolení," tvrdil Vos.

Minulý týden sice deklaroval premiér Bohumil Sobotka (ČSSD) a v pátek osobně i ministr průmyslu a obchodu Mládek (ČSSD) a náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký, že pro stát je dálniční sjezd prioritou, na který jsou vyčleněny peníze. Prioritou byl ale sjezd už pro vládu v roce 2000. Optimistické odhady mluvily o tom, že sjezd by mohl být hotov v roce 2017.

Jak však upozornil náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), bylo by to pouze za předpokladu, že by výkup pozemků skončil do konce roku. "To je nereálné," uvedl.

Primátor Onderka se s výsledkem hlasování neztotožnil. "Až vychladnou emoce, dám pokyn náměstku Oliveru Pospíšilovi (ČSSD), aby dál jednal s Amazonem a CTP o možnosti v projektu pokračovat. Ještě se nevzdáváme," řekl.

Mládek: Hlavně aby Amazon neodešel do zahraničí

Mládek však řekl, že se nyní bude snažit nabídnout Amazonu v Česku jinou lokalitu, aby neodešel do zahraničí. Již dříve Američané naznačili, že mají možnost v Rakousku či na Slovensku.

Obří investice, která měla přesáhnout 100 milionů eur (2,7 mld Kč), tak ztroskotala na nepřipravenosti dopravní infrastruktury. "To je pořád neblahé dědictví čtyřiceti let komunismu. Od roku 1989 jsme nestihli to, na co měli čas v Rakousku nebo v Německu. Těžko z toho vinit polistopadové vlády," prohlásil Onderka.

Ve druhé lokalitě v Česku, kde chce Amazon investovat, v Dobrovízi u Prahy, zastupitelé ve čtvrtek těsně schválili memorandum o spolupráci a smlouvu s developerem. Obec leží blízko pražského letiště Václava Havla.

 

Právě se děje

Další zprávy