Projekt pomáhal postiženým v Praze, o pokračování není zájem

Magdaléna Daňková Magdaléna Daňková
26. 10. 2014 6:30
Projekt Vzdělání a mobilita byl financován z evropských fondů. Pomáhal postiženým s dopravou do zaměstnání po Praze.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Tomáš Adamec

Praha – Dva roky pomáhali postiženým v Praze. Zprostředkovávali jim vzdělávací kurzy a dopravu po hlavním městě. Nakoupili auta, počítače, zaměstnali lidi s postižením. Na konci roku však projekt Vzdělání a mobilita skončí, evropské dotace totiž budou vyčerpány a nikdo jiný jej dále financovat nechce.

Projekt vznikl v listopadu 2012 s cílem zlepšit dostupnost zaměstnání pro zdravotně postižené osoby v Praze, zvýšit jejich účast na trhu práce a zaměstnat znevýhodněné osoby přímo v systému přepravy dispečerů. Zaštítilo jej Centrum sociálních služeb a pražský magistrát.

"Specifickým cílem dopravní oblasti projektu je zlepšení současného stavu nedostatečné možnosti přepravy osob z cílové skupiny na území Prahy ve vztahu ke specifickým podmínkám pro přepravu osob zdravotně nebo tělesně postižených,“ píše se v projektové žádosti.

V té době přitom již podobná služba existovala. Společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy) nabízela tělesně postiženým přepravu ve spolupráci s obecně prospěšnou společností SOCIETA a Handicap-Transport.

Na udržení projektu nejsou peníze

Proč vznikl další paralelní projekt, nechápe ani Václav Krása, předseda Národní rady postižených. "Jde již o několikátý projekt, který je financován z evropských fondů a vždycky je to extra projekt, mimo základní dopravní obslužnost pro osoby se zdravotním postižením. V Praze již existuje integrovaná doprava pro osoby se zdravotním postižením pod ROPIDem. Vůbec nerozumím tomu, proč se dělá další jiná doprava,“ uvedl.

Tiskový mluvčí ROPIDu Filip Drápal Aktuálně.cz řekl, že žádnou oficiální spolupráci s projektem Vzdělání a mobilita nikdy nenavázali. Od vedení projektu ale přišel dopis, ve kterém ROPID žádali o spolupráci po skončení financování.

Nabídku však odmítli, protože takovouto přepravu již zajišťují nasmlouvané firmy. Od příštího roku by navíc zodpovědnost za provoz dopravy pro handicapované měla přejít na pražský magistrát.

Pomoc magistrátu žádali také sami klienti, kteří služeb projektu využívali. Podle radního pro sociální politiku Martina Dlouhého je však iniciativa na řediteli Centra sociálních služeb Praha, které je realizátorem projektu. "Ředitele centra jsem oslovil, ale o zachování projektu neměl zájem,“ uvedl Dlouhý.

Podle ředitele Centra sociálních služeb, Tomáše Jána, je však iniciativa na magistrátu. "Udržitelnost služeb, poskytovaných v rámci projektu, musí být i v souladu s koncepcí rozvoje sociálních služeb hlavního města. Právě odbor zdravotnictví, sociální péče a prevence Magistrátu hl. m. Prahy, který se zabývá rozvojem a koncepcí služeb v Praze, je i příjemcem dotace tohoto projektu. Centrum sociálních služeb Praha jako příspěvková organizace města je sice realizátor projektu, nikoli příjemce samotný, což znamená, že centrum zajišťuje realizaci projektových aktivit po dobu jeho trvání,“ řekl.

Stovky klientů, desítka zaměstnanců

Projekt zaměstnává šestnáct lidí, další stovky klientů využívaly kromě vzdělávacích aktivit především transport po Praze. Co se s nimi stane po skončení projektu, netuší. Zaměstnanci dostali smlouvy na dobu určitou s tím, že se uvidí, jak to bude dál.

“Dispečeři, jako podpořená cílová skupina, stejně jako všichni ostatní zaměstnanci vstoupili do projektu na dobu určitou, tedy po dobu jeho realizace. Tato skutečnost je totožná se všemi projekty realizovanými v rámci Evropského sociálního fondu,“ uvedl Ján.

Pro mnoho klientů je skončení projektu velkým zklamáním. "Služby jsme pravidelně využívali, moc nám to pomohlo. Vždycky syna odvezli z Butovic, kde bydlíme, na Vinohrady do chráněné dílny. Ušetřila jsem tak celé dopoledne a mohla si vyřídit doktory,“ uvedla Jitka Jahodová, která se roky stará o syna s kombinovaným postižením.

Zdeněk Jahoda zůstal po dětské mozkové obrně na vozíčku s lehkou mentální retardací. Jelikož nemůže jezdit zcela samostatně, využíval k transportu na pracoviště právě služeb projektu.

S dočasností projektu je třeba vždycky počítat

Podle radního Dlouhého je však u evropského projektu vždy potřeba počítat s dočasností. “Takových projektů jsou desítky a všichni, kteří se jich účastní, musí vědět, že k určitému datu skončí. Je mi líto, že projekt skončí, ale ti lidi to věděli,“ sdělil.

Podle Václava Krásy je chyba ve způsobu čerpání evropských dotací. "Každý, kdo dělá evropský projekt, ví, že to tak skončí. Chyba naší země je, že nemáme tu návaznost. Kdyby projekt pokračoval a dopravní podnik by řekl – my to budeme dále provozovat, tak je to v pořádku. Ale pokud to někdo spustil na určitý čas a věděl, že to skončí, tak je to vůči těm lidem nefér. Protože oni na to spoléhali a dneska jsou oklamaní. Někdo jim něco slíbil a teď říká – sorry, já už nemám peníze, musím skončit,“ dodal Krása.

Jisté tak zatím je pouze to, co se stane s vybavením. Pět speciálně upravených mikrobusů by podle Jána mělo být i nadále využíváno pro přepravu osob v rámci organizací přímo řízených Magistrátem hl. m. Prahy, poskytujících sociální služby.

 

Právě se děje

Další zprávy