Velkolepá stavba stála tisíce životů. Podívejte se, jak se budoval Panamský průplav

Velkolepá stavba stála tisíce životů. Podívejte se, jak se budoval Panamský průplav
Během 19. století se z mnoha variant a nápadů začaly rozvíjet dva, a to přes území Panamy a Nikaraguy. Nakonec byla realizována jen Panamská varianta, které se v roce 1880 ujali Francouzi v čele se slavným stavitelem Suezského průplavu Ferdinandem de Lessepsem.
Lesseps založil stavební společnost a chtěl zopakovat svůj egyptský úspěch. Francouzští dělníci začali budovat kanál v úrovni moře, zmapovanou a zaměřenou trasu budoucího průplavu mýtili ručně.
Budování cesty bylo obtížnější, než se předpokládalo. Mnoho dělníků onemocnělo malárií či žlutou zimnicí, přenášenou všudypřítomnými komáry.
Dalším problémem byla řeka Chagres. S povodněmi v období dešťů byla hlavní překážkou pro postup prací, sesuvy půdy zapříčiňovaly ztrátu pracovníků i zařízení. Proto se v letech 1885-86 uvažovalo o odklonění řeky, jak je znázorněno na obrázku, tato varianta ale nebyla dokončena.
Foto: Thinkstock
Martina Křížová Martina Křížová
Aktualizováno 8. 8. 2021 17:52
Velkolepá stavba trvající dlouhých 34 let si vyžádala tisíce životů. Posunula však lodní dopravu a ekonomiku světa o dlouhé míle kupředu.

Před 107 lety, 15. srpna 1905, byl slavnostně otevřen Panamský průplav. Díky tomuto velkolepému lidskému dílu se rozvinula námořní doprava napříč Amerikou a nebylo už nutné čelit rizikovému přepravování zboží zdlouhavou cestou okolo nejjižnějšího cípu jihoamerického kontinentu, Hornova mysu.

Průplav, který skrz Panamskou šíji spojuje Atlantský a Tichý oceán, před 22 lety Panama převzala od Spojených států a získala tak nad ním kontrolu. Podívejte se v galerii, jak se Panamský průplav budoval.

 

Právě se děje

Další zprávy