S kartou v cizině opatrně!

Karolína Kučerová
26. 8. 2003 0:00
O tom, jak se může prodražit ztráta platební karty, jste už na financích četli. Jak ale postupovat, když jste o kartu přišli třeba v zahraničí? Kam se obrátit, jak získat náhradní platební kartu? Kolik to stojí?

O tom, jak se může prodražit ztráta platební karty, jste už na financích četli. Jak ale postupovat, když jste o kartu přišli třeba v zahraničí? Kam se obrátit, jak získat náhradní platební kartu? Kolik to stojí? V principu platí, že náhradní kartu vám dají jen v některých bankovních ústavech a jen k některým typům karet. Levné to přitom rozhodně nebude. Co dělat při ztrátě karty Rozhodně je nejdůležitější ztrátu co nejdříve ohlásit a kartu zablokovat. Při vydání platební karty vždy dostáváte kartičku, která obsahuje telefonní číslo, na kterém se blokace nebo stoplistace provádí. Než na něj zavoláte, měli byste mít k dispozici i další údaje, které vás pomohou identifikovat - číslo karty, účtu, k němuž je vydána, a pochopitelně jméno uživatele a jeho rodné číslo.

Související článek: Za ztracenou kartu si zaplatíte!

Když už je karta zablokovaná, může se stát, že se ocitnete ve finanční nouzi. Pokud máte kartu embosovanou, banky na vás myslí s možností žádat o náhradní. V tom případě můžete požádat o vydání náhradní karty k účtu, případně o náhradní hotovost. Následující tabulka poskytuje přehled o tom, na kolik vás taková legrace přijde.

banka

náhradní karta
(Kč)

náhradní hotovost
(Kč)

ČS

2500

1500

ČSOB

4000

3000

eBanka

max. 9500

max. 9500

GE Capital

4000

3000

HVB Bank

3000

1000

KB

4000

3500

PS

4000

3000

RB

6000

4000

ŽB

max. 9500

max. 7000

Pokud potřebujete náhradní kartu, můžete informace o tom, jak to přesně probíhá, získat buď na lince, kde budete svou kartu blokovat, nebo přímo na mezinárodních linkách kartových center (tedy Mastercard nebo VISA). O náhradní kartu žádáte nejčastěji zde, případně v bance, která přijímá příslušené karty a která může na základě dohod s kartovou společností pro vás provizorní kartu připravit. Jedná se opravdu o provizorium, protože vesměs dostanete jen kartu, která má omezenou platnost (přibližně měsíc), a nemá PIN, takže se nedá použít v bankomatech. Vystavit tuto kartu trvá nejméně den, většinou několik dní pokud jste proto na desetidenní dovolené, radši uvažujte o jiném způsobu získání financí. Můžete se také rozhodnout, že si dáte kartu vystavit v Česku a poslat do zahraničí. To má smysl ale pouze tehdy, když se v cizině zdržujete dlouhodobě. V tom případě je vám standardně vydána nová karta s příslušnými poplatky, k nimž hradíte navíc výlohy za doručení. Je to sice levnější než karta náhradní, poplatek za vydání karty plus náklady doručovatelské služby (např. DHL) a případně nějaký poplatek banky ale také nejsou zadarmo. Vyřízení přitom trvá kolem čtyř týdnů. Pokud už tedy v zahraničí o kartu přijdete, pečlivě zvažujte, zda o náhradní peníze žádat. Je to poměrně nákladné, a i z hlediska časové náročnosti se vám možná vyplatí víc, když si necháte peníze třeba poslat z Česka od příbuzných.

Kde hlásit blokaci/stoplistaci karty

Banka

Telefonní číslo

Citibank

+420 233 062 222

Česká spořitelna

+420 267 201 889

ČSOB

+420 495 800 111

eBanka

+420 222 115 200

GE Capital Bank

+420 224 443 636

HVB Bank

+420 224 221 017

Komerční banka

+420 222 412 230

Raiffeisenbank

+420 272 771 111

Volksbank

+420 543 525 111

Živnobanka

+420 224 232 423


Telefonní čísla kartových asociací

VISA Global Customer Assistance Service

+1 410 581 7931

MasterCard MasterCard Emergency Card Service*

+1 314 542 7111

Diners Club**

+420 267 197 450

 

Právě se děje

Další zprávy