Sto tisíc lidí musí přiznat daně elektronicky. Známe detaily

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
19. 11. 2014 6:40
Od roku 2015 musí podnikatelé s datovou schránkou podat daňové přiznání elektronicky. Novela daňového řádu ale zpřesnila podmínky, povinnosti se lze vyhnout.
Foto: Thinkstock

Praha – Daňové přiznání bude muset od příštího roku povinně podávat elektronicky méně podnikatelů, než předpokládal původně schválený zákon z roku 2011. Novela daňového řádu přijatá letos na podzim totiž zpřesnila podmínky této nové povinnosti pro majitele datových schránek. Vyjmula z ní podnikatele, kteří sice mají datovou schránku zřízenou, ale nemají ji zprovozněnou, tedy skutečně aktivní.

Díky změně jednoho slova v daňovém řádu se povinná elektronická komunikace s daňovou správou dotkne jen lidí se zpřístupněnou, tedy aktivovanou datovou schránkou. "V praxi se zúží počet těch, na které se bude nová povinnost vztahovat," potvrzuje mluvčí Generálního finančního ředitelství Petra Petlachová.

Podle ministerstva vnitra, pod nějž správa datových schránek spadá, má datovou schránku zřízenou 126 072 fyzických osob, ale aktivováno je jen 110 543 schránek. Nová povinnost se tak vyhne 16 tisícům lidí. A toto číslo se může ještě zmenšit. Kdo má nyní datovou schránku aktivní a chce se povinnému elektronickému přiznání vyhnout, může ji znepřístupnit (deaktivovat) na pobočkách Czech Pointu. Schránka je znepřístupněna nejpozději třetí pracovní den od podání žádosti.

Automatická pokuta 2000 korun

Za nesprávně podané daňové přiznání - tedy jinou než elektronickou formou - přitom budou finanční úřady od příštího roku účtovat pokutu ve výši 2000 korun. "Pokud by tímto jednáním poplatník závažně ztěžoval správu daní, vzniká mu povinnost uhradit pokutu až do výše 50 000 korun," dodává Petlachová.

Není pravděpodobné, že by finanční úřady po startu nové povinnosti "přivíraly oko" a v případě, že lidé podají daňové přiznání "postaru" na papíře, pokutu odpustily. "Finanční správa musí postupovat podle zákona," vysvětluje Petlachová. Zákon přitom mluví jasně: Pokuta je automatická, nezáleží na uvážení úředníka.

I pro daňové přiznání za rok 2014

Povinná elektronická komunikace s daňovou správou se dotkne i daňového přiznání za rok 2014, protože se podává po začátku účinnosti zákona, tedy po 1. lednu 2015.

Přiznání není nutné odesílat přímo z datové schránky, ale lze jej poslat i jinými - méně obvyklými - dostupnými kanály pro elektronickou komunikaci s finanční správou. Musí ale být opatřeno uznávaným elektronickým podpisem.

Jednodušší je situace u takzvaných podnikajících fyzických osob, tedy u osob samostatně výdělečně činných (OSVČ). Ty mají celkem 63 tisíc aktivních datových schránek. U OSVČ vždy platí, že jakmile mají aktivní datovou schránku, musí od roku 2015 elektronicky podávat daňové přiznání, případně takto podávat přihlášky k registraci (při startu samostatné činnosti) a také oznámení o změně údajů.

Zaměstnanci mohou stále za účetní

Nová povinnost se dotkne také nepodnikajících zaměstnanců s aktivní datovou schránkou, pokud si daňové přiznání podávají sami. Naopak se nedotkne zaměstnanců, kteří si datovou schránku sice zřídili a mají ji aktivní, ale daňové přiznání nechávají na účetní svého zaměstnavatele.

"Na zaměstnance, kterým provede roční zúčtování daně zaměstnavatel a kteří si nebudou podávat sami daňové přiznání, se tato povinnost nevztahuje," potvrzuje Petra Petlachová.

Nová povinnost se od příštího roku dotkne také zhruba 450 tisíc firem, které mají datovou schránku ke komunikaci se státní správou zřízenou povinně. Od letošního roku zatím právnické osoby podávají povinně elektronicky pouze přiznání k DPH. Přiznání k dani z příjmů letos elektronicky dobrovolně podalo jen kolem 34 tisíc firem.

Změna také u ČSSZ

Původně měli podnikatelé od roku 2015 povinně elektronicky podávat i přehledy pro Českou správu sociálního zabezpečení (ČSSZ). Kvůli tomu by si museli zřizovat datové schránky (a vztahovala by se pak na ně i povinnost elektronické komunikace s daňovou správou).

Novelou zákona o daních z příjmů, která už je definitivně schválena, ale tuto povinnost ruší. Elektronická komunikace mezi ČSSZ na straně jedné a zaměstnavateli, osobami samostatně výdělečně činnými a lékaři na straně druhé zůstane (zatím) i nadále dobrovolná.

"Neznamená to, že ustupujeme od cíle motivovat a získat další klienty pro elektronickou komunikaci, či dokonce bráníme digitalizaci veřejné správy a jdeme takříkajíc proti proudu," říká ústřední ředitel ČSSZ Vilém Kahoun. Ponechání dobrovolného systému podle něj vychází vstříc těm, kteří zatím nedokážou elektronické podávání tiskopisů zajistit. "S tím původní právní úprava nepočítala," dodává.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy