Operátor nesmí sám obnovovat data. Pokuta pro Vodafone

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
Aktualizováno 29. 5. 2015 10:32
Český telekomunikační úřad pokutuje operátora za agresivní obchodní praktiku. Stejně podle úřadu nyní postupuje i konkurenční O2.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Reuters

Praha – Vodafone dostal od Českého telekomunikačního úřadu milionovou pokutu za agresivní obchodní praktiky. Úřad nyní zkoumá obdobné chování operátora O2 a vyzývá jeho zákazníky, aby postup společnosti reklamovali.

Vodafone dostal pokutu za to, že v září roku 2014 aktivoval zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu službu „Data nad rámec balíčku“. Kdo vyčerpal datový limit a neprovedl deaktivaci služby, zaplatil automaticky 49 korun za nový balík dat.

"Český telekomunikační úřad ve svém rozhodnutí potvrdil, že Vodafone provedl změnu účtování v souladu se zákonem. Rozcházíme se však v hodnocení, zda se jedná o novou službu, a proto proti rozhodnutí o pokutě podáme rozklad. V tuto chvíli není rozhodnutí pravomocné,“ říká Markéta Kuklová, mluvčí společnosti Vodafone.

Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu uplatňuje podle úřadu od 15. května letošního roku rovněž společnost O2. "ČTÚ činí kroky před zahájením správního řízení i s touto společností. Účastníkům, kteří mají pocit, že jim byla data neoprávněně účtována bez jejich souhlasu, úřad doporučuje daný postup u operátora reklamovat. Zůstanou jim tak zachována práva a lhůty pro případné vedení řízení o námitce proti vyřízení reklamace," říká mluvčí úřadu Martin Drtina.

Český telekomunikační úřad považuje uvedená jednání za agresivní obchodní praktiku, protože spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali.

"ČTÚ proto uložil společnosti Vodafone pokutu ve výši 1 000 000 korun a současně jí nařídil upravit všechny smlouvy se svými zákazníky tak, aby ze smluv byla odstraněna ujednání, na jejichž základě je Vodafone oprávněn automaticky obnovovat objem datových služeb po vyčerpání datového balíčku a za takové obnovení účtovat cenu," shrnul Drtina.

Podle mluvčí Vodafonu Markéty Kuklové ze statistik vyplývá, že více než tři čtvrtiny zákazníků, kteří překračují svůj datový limit, využívá automatické dokoupení dat a jsou s touto formou účtování dlouhodobě spokojeni. "Těm zákazníkům, kteří s novým účtováním dat nesouhlasili, jsme dle zákona umožnili bez sankce odstoupit od smlouvy," uvedla.

 

Právě se děje

Další zprávy