Nové banky lákají, účet zkouší už každý pátý Čech

Olga Skalková
4. 8. 2015 7:55
Nejvíce z nováčků letos nabrala Fio banka, která tak letos prvně překročila hranici půl milionu klientů
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Novým bankám, které v Česku před pár lety nabídly lidem účty bez poplatků a výhodněji úročené vklady, rychle přibývají klienti. Počet klientů pětice nízkonákladových bank, tedy Air Bank, Equa bank, Fio, mBank a Zuno Bank, se nyní přiblížil 1,9 milionu. Jen za první pololetí jim přibylo skoro 170 tisíc klientů.

Nejvíce z nováčků letos nabrala Fio banka, která tak letos prvně překročila hranici půl milionu klientů. Jedničkou mezi nízkonákladovými bankami nicméně s počtem 542 tisíc klientů zůstává mBank. Nejrychleji, o 29 procent, pak letos přibývá klientů Equa bank.

Příliv klientů pokračuje i přes to, že úroky na spoření klesly z někdejších dvou až tří procent k jednomu procentu. A poslední rok přicházejí nízkonákladové banky i o další svůj trumf – model levných běžných účtů a výběrů z bankomatů zdarma, které v Česku zavedly, se totiž v rámci konkurenčního boje stává standardem.

Musí začít vydělávat

Podle analytiků úspěch nováčků u klientů už tak rychle neporoste. „Obchodní model nulových poplatků a vyšších úroků na spořicích účtech si nové banky dlouhodobě nebudou moci dovolit. Akcionáři je budou nutit k větší ziskovosti. Čekal bych, že tempo růstu počtu jejich klientů se bude snižovat,“ říká Marek Hatlapatka, hlavní ekonom společnosti Cyrrus.

Z pětice nováčků jsou v zisku tři – mBank, Fio a od loňska Air Bank. Nicméně průkopník nízkonákladových účtů mBank, která je na trhu od listopadu 2007, vydělává až od roku 2013 a ztrátu ze vstupní investice teprve smazává. Equa bank v pololetí meziročně snížila ztrátu o 45 procent na 102 milionů korun. Přehoupnutí do černých čísel na měsíční bázi předpokládá na přelomu letošního roku. Zuno hospodaření nezveřejňuje, od svého vzniku je ve ztrátě a na prodej.

Počet klientů

Banka (vstup na trh) 2013 1. pol. 2015
mBank (11/2007) 480 tisíc 542 tisíc
Fio banka (10/2010) 333 tisíc 510 tisíc
Air Bank (11/2011) 214 tisíc 366 tisíc
Zuno (7/2011) 190 tisíc 267 tisíc
Equa bank 74 tisíc 148 tisíc

Růstu výdělku nových bank vývoj na trhu moc nenahrává. V půjčování obtížně konkurují velkým bankám, které mají k dispozici levnější peníze z vkladů a nové klienty můžou teď snáze lákat na výhodnější sazby na hypotékách a dalších úvěrech. Od prosince také banky čekají i výpadky příjmů z platebních karet – kvůli evropské regulaci se na pětinu sníží poplatky od obchodníků z transakcí kartami. Malé banky navíc zřejmě čeká růst nákladů za výběry z cizích bankomatových sítí, které většinou za klienty platí. Hlavním cílem nováčků je proto rozšiřovat nabídku produkty a službami, jimiž můžou získat další klienty a zvýšit si výnosy.

Air Bank chystá účet pro podnikatele

V posilování zákazníků jsou nové banky optimistické. „Do konce roku určitě překročíme hranici 400 tisíc klientů. Věříme, že porosteme ještě o něco rychleji, protože otevřeme kolem deseti nových poboček,“ říká Vladimír Komjati, mluvčí Air Bank, která se bilanční sumou blíží 70 miliardám korun. Jako jediná z malých bank (sektor s bilanční sumou do padesáti miliard korun) patří od loňska mezi středně velké banky. Ve druhém pololetí chystá Air Bank běžný účet pro podnikající fyzické osoby a vylepšit nabídku pro klienty, kteří rádi používají kartu.

Fio banka se chystá zavést NFC platební kartu v mobilu, kreditní karty a pro podnikatele platební terminály a platební brány pro e-shopy. Také mBank a Equa bank podle svých mluvčích plánují produktové novinky na podporu získání dalších klientů.

Objem vkladů:

2014 1. pol. 2015
Air Bank 52 mld. Kč neuvedla
Fio 39,1 mld. Kč 46,2 mld.
mBank 24,6 mld. Kč neuvedla
Equa 24,4 mld. Kč 29,4 mld.
Zuno 20 mld. Kč 20,4 mld.

Objem úvěrů:

2014 1. pol. 2015
Air Bank 25,5 mld. Kč neuvedla
Equa 19,6 mld. Kč 23,6 mld.
mBank 14,5 mld. Kč neuvedla
Fio 10,5 mld. Kč 11,7 mld.
Zuno 1,3 mld. Kč 1,6 mld.
 

Právě se děje

Další zprávy