Dvě autosedačky pro děti nejsou bezpečné, ukázal test

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
22. 5. 2014 14:55
Časopis dTest posuzoval patnáct nových sedaček. Vítězem se stala autosedačka Recaro Privia skupiny 0+ pro děti do 13 kilogramů.
Foto: dTest

Praha - Nejméně dvě autosedačky, které výrobci uvedli na trh v posledních měsících, nevyhovují bezpečnostním požadavkům. Ukázaly to prověrky spotřebitelského časopisu dTest.

Mezi patnácti posuzovanými autosedačkami dopadla nejhůře sedačka ABC Design Resius věkové skupiny 0+, tedy pro nejmenší děti.

"Při použití isofixové základny propadla v obou nárazových zkouškách a skončila s nedostatečným hodnocením," říká redaktor dTestu Ondřej Jánoška.

Druhým zklamáním testu pak byla autosedačka Silver Cross Simplicity, v jejímž potahu laboratorní zkoušky objevily přítomnost nežádoucích chemických látek. Konkrétně šlo o vysokou koncentraci zpomalovačů hoření a také fenolů.

Naopak vítězem testu se stala autosedačka Recaro Privia skupiny 0+ pro děti do 13 kilogramů.

"Získala velmi dobré hodnocení ve všech zkouškách včetně ochrany při nárazu, kdy byla hodnocena nejlépe z testovaných sedaček," dodává Jánoška.

Rozhodující bude výška

Podle dTestu se na trhu objevují první výrobky homologované podle nové směrnice i-Size, která dělí autosedačky na skupiny podle výšky dítěte, nikoli podle hmotnosti jako stará a zatím stále platná směrnice.

"Použití i-Size autosedačky je povoleno pouze při ukotvení isofixovými úchyty, které jsou většinou součástí základny. Před koupí tohoto typu autosedačky je také nutné ověřit, zda je kompatibilní s vozidlem, ve kterém bude používána," zdůrazňuje Jánoška.

Při výběru jsou podle něj důležité také praktické otázky, například kolik místa sedačka v autě zabere, jak složitá je její instalace, jak se poutá dítě a jaké pohodlí mu poskytuje.

Raději proti směru jízdy

"Naše dlouholeté zkušenosti z testování dětských zádržných systémů ukazují na dvě oblasti, na kterých stojí a padá bezpečnost dítěte. Jsou to snadná instalace autosedačky, která eliminuje případné chyby vedoucí ke snížení ochrany, a co nejnižší zatížení klíčových částí těla, tedy hlavičky a krku, při nárazu. Nejjednodušší cestou ke snadné instalaci sedačky je přítomnost isofixu," doplňuje Jánoška.

Jako účinná prevence proti nadměrné zátěži při nehodě funguje podle dTestu umístění autosedačky proti směru jízdy. Tvrdá skořepina vytvoří při čelním nárazu pevnou oporu pro hlavičku, krk a záda nejmenších dětí a nedojde k nebezpečnému trhnutí hlavičky.

"Pokud to dítěti nevadí, vozte ho v této poloze co nejdéle, tedy i v případě větších autosedaček,“ uzavírá.

 

Právě se děje

Další zprávy