Tesco, Kaufland, Albert. Známe nejvyšší pokuty pro obchodníky od potravinářské inspekce

Petr Kučera Petr Kučera
Aktualizováno 18. 2. 2016 8:00
Nejvyšší jednotlivé pokuty od Státní zemědělské a potravinářské inspekce v loňském roce dostaly Tesco, Kaufland, Lidl a velkoobchod nápojů Elko. Celková výše sankcí stále roste, v součtu dostaly ty nejvyšší řetězce s největším počtem prodejen a nabízených položek.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: ČTK

Praha/Brno – Nejvyšší pokuty od Státní zemědělské a potravinářské inspekce dostal v loňském roce obchodní řetězec Tesco. Vyplývá to z údajů, které získal online deník Aktuálně.cz na základě zákona o svobodném přístupu k informacím. Inspekce běžně zveřejňuje pouze jednotlivá zjištění z kontrol, nikoliv následné sankce jako výsledek správního řízení.

První pětku obchodníků, kteří dostali v součtu nejvyšší pokuty, doplňují Ahold (provozující síť Albert), Kaufland, Penny Market a Billa. Jde o největší řetězce v Česku – a právě velký počet prodejen a nabízeného zboží je do značné míry důvodem, proč jsou mnohem častěji kontrolovány a také je u nich vyšší pravděpodobnost, že inspekce zjistí porušení zákona.

Pořadí podle celkového součtu pokut za rok 2015:

Obchodník Součet pokut Počet správních řízení
Tesco Stores 18 095 000 Kč 71
Ahold (Albert) 13 630 000 Kč 67
Kaufland 12 696 000 Kč 53
Penny Market 11 595 000 Kč 64
Billa 6 285 000 Kč 43

Nejvyšší jednotlivé pokuty tentokrát padly hlavně kvůli chybám dodavatelů či distributorů – tedy nedostatkům, které obchodníci mohou ovlivnit jen omezeně (přestože si dodavatele vybírají a měli by je také kontrolovat). Typicky jde o balení sušeného ovoce napadené škůdci nebo špatné označení na obalu zboží.

„Provinění dodavatelů se na celkovém objemu pokut podílejí až čtyřiceti procenty,“ říká například mluvčí řetězce Billa Lucie Borovičková. „Pokud je pochybení prokazatelně na straně dodavatele, pokutu jim přeúčtováváme,“ potvrzuje mluvčí Aholdu Jiří Mareček s tím, že také v Albertu tvoří tyto případy podstatný podíl uložených sankcí.

Nejvyšší jednotlivé pokuty za rok 2015:

Obchodník Sankce Zjednodušený popis porušení zákona
Tesco Stores 2 500 000 Kč Více správních deliktů, přičemž nejzávažnější bylo uvádění potraviny nevhodné k lidské spotřebě (datle napadené škůdci) do oběhu - tři různé produkty (dovozce: Encinger, Titbit, výrobce: Vetter Slovakia). Dále prodej dvou druhů vín s nadlimitním obsahem oxidu siřičitého (vyrobeno pro Tesco, stáčírna Vindevie). Prodej brambor napadených hnilobou.
Kaufland 2 250 000 Kč Více správních deliktů, přičemž nejzávažnější bylo uvádění potraviny nevhodné k lidské spotřebě (vlašské ořechy napadené plísní a škůdci) do oběhu. Dále prodej nekvalitních jablek (otlaky, hnědnutí) a ananasu (plíseň). Označení polských, slovenských a italských jablek nápisem "země původu ČR". Chybné označení původu také u karotky.
Lidl 1 800 000 Kč Uvádění potraviny nevhodné k lidské spotřebě (datle napadené škůdci) do oběhu (dodavatel: Lidl Stiftung).
Elko, velkoobchod nápojů 1 500 000 Kč Více správních deliktů souvisejících s uváděním nevyhovujících vín do oběhu, přičemž nejzávažnější se týká vína podrobeného nepovoleným enologickým postupům – syntetická barviva nebo glycerol ve víně (stáčírna VINOP Polešovice a Vinium Velké Pavlovice).
Kaufland 1 450 000 Kč Celkem 16 správních deliktů souvisejících s klamáním spotřebitele ohledně původu potraviny či porušení jakostních parametrů; nejzávažnější se týká uvádění nepravdivých údajů o zemi původu u ovoce a zeleniny. Dále například nedostatečné chlazení čerstvých hub a zeleniny. Nevyhovující jakost ovoce a zeleniny.

Seznam zahrnuje pouze pokuty, které loni nabyly právní moci. Může tedy jít o sankce i za zjištění z předloňských kontrol, a naopak – za některá z loňských porušení zákona přijde trest až letos.

Pokuty stále rostou, průměrná dosáhla 60 tisíc

Státní zemědělská a potravinářská inspekce loni obchodníkům uložila pokuty v celkové hodnotě 105,3 milionu korun, z toho osmi největším obchodním řetězcům (abecedně Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, Makro, Penny, Tesco) za 67 milionů. Sankce se stále zvyšují – například v roce 2013 dosáhly u všech obchodníků necelých 47 milionů korun, v roce 2011 jen 14,4 milionu.

Přestože ale inspekce ukládá některé sankce za více porušení zákona současně, ani v loňském roce se nepřiblížila maximální možné výši pokuty. Ta se přitom od roku 2015 zvýšila z předchozích tří na deset milionů. Průměrná výše pokuty loni dosáhla 60 tisíc korun.

Nedostatky při čtvrtině kontrol

V obchodní síti loni Státní zemědělská a potravinářská inspekce provedla 21 710 kontrol, z toho přes šest tisíc ve zmíněných osmi největších řetězcích. Porušení zákona zjistila zhruba při čtvrtině (5570) kontrol, celkově napočítala 9664 porušení zákona.

Ústřední ředitel inspekce Martin Klanica v lednu uvedl, že přes 40 procent kontrolovaných prodejců loni pochybilo při označování nebalených potravin, k nimž patří hlavně pečivo, masné a uzenářské výrobky, případně ovoce či zelenina. Nejčastěji šlo o chybějící jméno výrobce a adresu sídla.

Obchodníci podle Klanici stále často prodávají potraviny s prošlou dobou použitelnosti či tuto lhůtu sami prodlužují tím, že je znovu přebalují, a prodávají tak prošlé zboží. Časté je také chybějící nebo špatné označení země původu nebo klamavé či zavádějící údaje na obalu.

Tesco patří k nejvíce pokutovaným obchodníkům dlouhodobě. Žebříček nejvyšších sankcí od potravinářské inspekce ovládlo například v roce 2013 (podrobněji zde), hůře než konkurenti vyšlo také podle kontrol České obchodní inspekce za rok 2013 i 2014.

„Každý případ vnímáme se vší vážností a zjištění inspekce nerozporujeme, naopak je bereme jako podnět ke zlepšení kvality zboží a služeb,“ říká mluvčí Tesco Stores Václav Koukolíček. „Máme velmi hustou síť obchodů a široký sortiment zboží, býváme proto velmi často podrobováni kontrolám. Vždy se snažíme určit příčinu konkrétního pochybení a vyvodit z toho odpovídající závěry,“ dodává.

Také mluvčí Aholdu Jiří Mareček říká, že v Albertu vnímají pokuty jako upozornění na chybu. „Neprodleně ji odstraníme a v případě, že se nejedná o jednotlivé pochybení, ale systémovou chybu, přistoupíme k opatřením, aby se neopakovala,“ ujišťuje.

Prodejny Kauflandu jsou podle jeho mluvčího Michala Šperla kontrolovány potravinářskou inspekcí prakticky každý den, přičemž v drtivé většině případů je zboží – řetězec nabízí přes 20 tisíc druhů – v pořádku. Firma se snaží z každé situace ponaučit tak, aby se pochybení již neopakovalo.

„Je potřeba odlišovat drobná pochybení od hrubých nedostatků a vědomého klamání. Navíc se výše pokut za stejná pochybení neustále zvyšuje - za stejné prohřešky jsou nyní udělovány vyšší sankce,“ říká k celkovým statistikám mluvčí řetězce Billa Lucie Borovičková. “Z našich interních dat vyplývá, že množství nedostatků v našich prodejnách se nezvyšuje. Ani jeden z nálezů se netýkal závažného provinění, jako je například manipulace s datem spotřeby či s etiketou,“ dodává. Firma se snaží zjistit příčiny konkrétního pochybení, a pokud k němu došlo vinou zaměstnanců, řeší to zejména formou opětovných školení či zvýšením počtu kontrolních auditů dané filiálky.

Potravinářská inspekce kontroluje u obchodníků hlavně jakost potravin, jejich značení, skladování, trvanlivost nebo některá hygienická pravidla. Česká obchodní inspekce se zaměřuje zejména na nesprávné účtování, špatné označení ceny či další případy klamání spotřebitele, nebo třeba na některé povinné informace.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

Dvě třetiny čokoládových výrobků obsahují palmový olej. Skoro všude, kde je psáno rostlinný tuk, je palma, říká lékařka Marie Skalská. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy