Supermarkety se pustily do bitvy o tašku

Kristina Procházková, Miroslav Zeman
19. 1. 2007 0:00
Praha - Interspar přestal dávat zákazníkům igelitovou tašku k nákupu zdarma. Další supermarkety chystají totéž, jiní ale připravují opačný trik.
Foto: Tomáš Adamec

Její výroba stojí pár korun, ale přesto se v novém roce stala hlavní municí ve válce mezi obchodními řetězci, jejichž výdělky se pohybují ve stovkách milionů.

Igelitová taška.

Poté, co je řetězec s červenozeleným logem Interspar od listopadu začal zákazníkům k jejich nákupu prodávat za korunu, respektive dvě, i konkurence sahá ke změně. Nebo o ní uvažuje.

Foto: Tomáš Adamec

Symbol vstupu na Západ

Pro někoho praktická pomůcka při nákupu, především však marketingový tah, který se pro Čechy stal symbolem, že už i jejich země se stala součástí západního konzumního stylu. Na Západě kvůli ekologické zátěži začali "tašku k nákupu" odbourávat.

Během tohoto roku přistoupí ke stejnému kroku jako Interpsar i Delvita poté, co ji převezme síť Rewe. Tesco a Globus se zatím na výhodu svým zákazníkům neodváží sáhnout - a naopak supermarkety Albert, kde se nyní taška kupuje, jejich rozdávání rozšíří.

Česko: rozdává menšina

Jak jsou na tom zákazníci jednotlivých řetězců v Česku nyní? Podívejte se na tabulku:

řetězec tašky zdarma prodej tašek
Albert ne pevný plast 5,90 Kč
Billa ne pevný plast 4-5 Kč
Delvita ano pevný plast s obrázkem (ne logem řetězce) 11 Kč
Globus ano pevný plast 5 Kč, zvlášť pevné 29,90 Kč
Hypernova ano pevný plast 7,70 Kč
Interspar ne plast 1 Kč, pevný plast 2 Kč, velký plast 6 Kč, papír 10 Kč
Kaufland ne plast 1,90 Kč
Lidl ne plast 2,50 Kč, pevný plast 4,40 Kč
Plus ne pevný plast 4,90 Kč
Tesco ano pevný plast 5 Kč
zdroj: mluvčí řetězců a deník Šíp

O tom, kolik na bezplatné igelitky řetězce vydají peněz, jsou ochotny mluvit jen některé z nich. Podle Libora Kytýra, mluvčího Aholdu (Hypernova a Albert), je igelitové tašky rozdávané zatím jen v 11 hypermarketech Hypernova přijdou ročně na miliony korun. Do budoucna se však uvažuje zavedení tašek zdarma i do menších supermarketů Albert. Jako jediná tak společnost Ahold uvažuje o změnách ve smyslu rozšíření služby místo jejího omezení.

Tesco: 140 milionů tašek ročně

Tesco rozdá ročně asi 140 milionů tašek, jak Aktuálně.cz sdělila mluvčí řetězce Jana Matoušková. Během letošního roku by k těmto taškám měly přibýt také jejich ekologické alternativy: taška papírová a textilní.

Foto: Tomáš Adamec

Tesco tak zavede novou tašku, která půjde lépe zlikvidovat než klasická igelitová taška. Zpočátku dostanou zákazníci tuto tašku k nákupu nad určitou sumu zdarma, po měsíci bude zpoplatněna. Tašku bude moci zákazník vrátit, když se mu potrhá, a zdarma dostane novou.

Bezplatné igelitky ale hodlá společnost Tesco poskytovat svým zákazníkům i v budoucnu.

Boris Malý z marketingu Globusu o nákladech na tašky ani jejich počtu nic sdělit nechtěl. Podle jeho slov ale mají velký úspěch dražší tašky, které jejich řetězec prodává bezmála za 30 korun. Delvita podle odhadů svého mluvčího Petra Uchytila rozdá asi milion tašek každý týden, v Intersparu odhadli jejich počet za loňský rok přibližně na polovinu - asi na 28 milionů.

Mluvčí Plusu David Kolář sdělil, že jeho řetězec uvažuje o tom, že by prodával svým zákazníkům tašky papírové.

Drahá ekologie

Z odpovědí mluvčích také vyplynulo, že pokud řetězec tašky rozdává, považuje to za výhodu, kterou chce svým klientům nabízet i nadále.

JAK NAKUPUJETE VY?

Pokud je nerozdává i to vydává za výhodu: argumentuje buď ekologickou zátěží, nebo náklady, které musí klienti zaplatit v ceně zboží.

Navíc, ani drahé papírové tašky nejsou podle serveru Reusablebags.com "ekologičtější" než ty plastové: při jejich výrobě je totiž potřeba mnohem více energie, a i jejich ekologická likvidace je nákladnější než u tašek plastových.

Plastikové tašky se velmi špatně biologicky likvidují. Odhaduje se, že se jich na světě rozdá každou minutu asi milion a jejich rozklad trvá až 1000 let. Některé země a obchodníci se už rozhodli proti kontaminaci životního prostředí těmito "zpříjemňovadly nákupů" zakročit.

Zahraničí: trend je jasný

Od roku 2002 je na Islandu na igelitové tašky uvedena zvláštní daň. Tamní zkušenost ukazuje, že finanční tlak pomáhá: Islanďané si rychle zvykli na papírové tašky, což bylo záměrem zákonodárců. Podobná praxe funguje i v Irsku, inspirovat by se prý chtěla i Velká Británie, kde se podle odhadů BBC rozdá ročně astronomických 17,5 miliardy igelitek, které ale podle výzkumů nakupující většinou ani nepotřebují.

"Příkladem" jde v tomto směru řetězec s domácími potřebami B&O, který loni začal účtovat svým zákazníkům za tašky 5 pencí s upozorněním na to, že působí nejrůznější škody: špatně se rozkládají, zabíjí odhadem milión mořských ptáků a sto tisíc savců ročně.

Nezřídka se jimi přitom přidusí koně, krávy nebo domácí mazlíčci. Igelitky způsobují i dopravní nehody, když letí vzduchem a připlácnou se na čelní sklo auta.

Foto: Tomáš Adamec

Happy end tento krok ale zatím nemá: pokud by kvůli taškám ubyli řetězci zákazníci, je B&O připraven se k rozdávání tašek vrátit.

V Hongkongu za vlastní tašku zase nabízejí slevu. Pokud si člověk v supermarketu nevezme igelitku zdarma, dostane slevu jen asi 60 haléřů, ale i to prý funguje.

Na Zanzibaru sice zatím igelitovou tašku dostat můžete, problém ale můžete mít s průhlednými sáčky. Ty jsou zde totiž zakázané: pokutu nebo vězení můžete dostat za výrobu, dovoz a prodej, ale i za používání mikrotenových sáčků.

Foto: Aktuálně.cz
  • SPECIÁL: VELKÁ  INVESTIČNÍ  HRA 
  • Chcete se pobavit? Chcete vyhrát hodnotné ceny každý den? Klikněte ZDE!
 

Právě se děje

Další zprávy