Žádný prostor pro triky. Zákazník si nesmí počítat slevu sám

Tomáš Fránek
30. 6. 2014 14:40
Soud potvrdil trest pro Tchibo. Přímo u zboží musí zájemce najít konkrétní cenu po slevě, nestačí sleva vyjádřená procenty.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Reuters

Praha – Obchodníci nesmí nutit spotřebitele, aby si u regálů v prodejně sami vypočítali výši slevy. Přímo u zboží musí zájemce najít konkrétní cenu po slevě, nestačí sleva vyjádřená procenty. Potvrdil to Městský soud v Praze ve sporu společnosti Tchibo s Českou obchodní inspekcí.

Tchibo ve své prodejně v pražském nákupním centru Novodvorská Plaza umístilo u dámského textilního zboží pouze jednu informační cedulku s nápisem "sleva 20 procent na zboží v tomto regálu, sleva bude odečtena ze zobrazovaných cen při platbě na pokladně".

Kontroloři České obchodní inspekce označili takový postup za nezákonný a uložili řetězci pokutu 15 tisíc korun.

Na trestu podle inspekce a soudu nic nemění ani fakt, že si zákazníci mohli u pokladny svůj nákup ještě rozmyslet a zboží ve slevě nekoupit poté, co se jim ukázala konkrétní cena.

Žádné početní příklady

"Prodejci musí informovat o konečné ceně výrobku, tedy oznámit konkrétní částku. Sleva se nesmí stát početním příkladem, který musí zákazník sám vyřešit," zdůraznilo vedení České obchodní inspekce pro Prahu a Středočeský kraj.

Společnost Tchibo s tím ale nesouhlasila a obrátila se na soud. Právní zástupkyně českého zastoupení firmy Zuzana Žežulková argumentovala tím, že Tchibo postupovalo v souladu se zákonem, když umístilo informaci o slevě určitého zboží přímo u regálu, a to dostatečně viditelně a srozumitelně. Lidé navíc měli možnost u pokladny, kdy se dozvěděli přesnou cenu, nákup odložit.
 
Žežulková také připomněla, že v jednom ze soudních sporů už dříve Nejvyšší správní soud rozhodl, že prodejci mohou použít postup, při němž označí jednou informační cedulkou o slevě celé regály výrobků.

Jen u výjimečných případů

Nejvyšší správní soud v roce 2009 posuzoval případ, kdy prodejce obuvi označil v rámci jednodenní akce dvacetiprocentní slevou všechno zboží v prodejně. Pokutu pro obchodníka tehdy soud zrušil.

Podle Nejvyššího správního soudu není procentní označení slevy u krátkodobé, jednodenní akce u stovek až tisíců druhů protizákonné. Označit na pouhý jeden den takové množství druhů zboží údajem o konkrétní slevě u každého výrobku je totiž podle soudu nepřiměřeně náročné.
 
Případ slev v prodejně Tchibo je ale podle Městského soudu v Praze jiný. Sleva se týkala jenom několika desítek kusů zboží a nebyla jednodenní, krátkodobá, ale dlouhodobá. V tomto případě by tedy konkrétní uvedení slevy nebylo pro obchodníka náročné.

Nástroj k manipulaci

Soudci konstatovali, že pokud by se lidé dozvěděli přesnou cenu zboží ve slevě až těsně před placením u pokladny, stal by se z informačních cedulí u regálů nezávazný údaj, který by mohli obchodníci využívat k manipulaci se zákazníky.

"Lidé by si nemuseli skutečné ceny u pokladny všimnout, případně by se – nejen pod časovým tlakem – u pokladny ostýchali či nechtěli obtěžovat zboží vracet a nakoupit jiné," uvedl senát pražského městského soudu vedený Slavomírem Novákem.

Společnost Tchibo už svůj postup změnila, nyní uvádí u každého zboží přesnou cenu po slevě.

Čtyři sta chyb za čtvrtletí

Jen za první čtvrtletí letošního roku zjistili kontroloři České obchodní inspekce v různých tuzemských prodejnách 401 porušení zákona při slevových a výprodejových akcích.

Z toho 199 pochybení obchodníků se týkalo uvádění cen výrobků ve slevě a jejich vyúčtování. V 77 případech obchodníci porušili informační povinnost, takže zákazníci neměli dostatečné informace o tom, které výrobky jsou ve slevě a případně jak velká je sleva.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy