Smlouvy po telefonu čeká omezení, firmy je zneužívají

Petr Kučera Petr Kučera
22. 8. 2014 6:00
Nově má platit, že souhlas spotřebitele začne být závazný až poté, co ho zákazník písemně potvrdí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha – Stát chce omezit sjednávání spotřebitelských smluv po telefonu. Některé firmy totiž zneužívají dosavadní pravidlo, podle něhož je smlouva uzavřena pouze na základě telefonátu, jestliže člověk během hovoru souhlasí s objednávkou.

Nově má platit, že souhlas spotřebitele začne být závazný až poté, co jej písemně potvrdí. Obchodník tak bude muset po skončení hovoru ještě jednou nabídku zopakovat.

Máte rádi Aktuálně.cz?
Autor fotografie: Economia

Máte rádi Aktuálně.cz?

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová Lupa 2015 v kategorii Zpravodajství. Za každý Váš hlas děkujeme!

HLASOVAT MŮŽETE ZDE >>

Zpřísnění je součástí změn v novém občanském zákoníku, jejichž pracovní návrh v tomto týdnu dokončilo ministerstvo spravedlnosti. Omezení smluv po telefonu prosazovalo ministerstvo průmyslu a obchodu, do jehož resortu ochrana spotřebitele spadá.

Uzavření smlouvy přímo po telefonu nicméně bylo možné i podle dřívějšího občanského zákoníku. Nejde tedy o novinku kodexu, který je účinný od letošního ledna a jejž chce nová vláda postupně „opravit“.

Překvapení, tlak a chybějící informace

Díky dosavadní volné úpravě mohou podnikatelé zneužívat momentu překvapení spotřebitele. Lidé se tak nevědomky zaváží k platbě za zboží nebo služby, ačkoliv hovor považovali jen za nabídku, jejíž přijetí potvrdí písemně až později po podrobném prozkoumání podmínek.

Operátoři přitom mnohdy na potenciálního zákazníka tlačí a zamlčují nebo nepřesně uvádějí důležité informace. I podle současného zákoníku přitom nesmí používat agresivní nebo klamavé obchodní praktiky a musí jasně sdělit základní informace včetně ceny. Není však reálné ani povinné, aby hovor obsahoval všechny podrobné podmínky.

Odstoupit lze do 14 dnů, nebo i po roce

Obchodník musí klienta také výslovně seznámit s jeho právem na odstoupení od smlouvy do 14 dnů, a to i bez uvedení důvodu. Pokud tak operátor neučiní, prodlužuje se tato lhůta na jeden rok.

Hovor samozřejmě musí být archivován, aby měl obchodník důkaz o jasném souhlasu klienta a splnění podmínek.

 

Právě se děje

Další zprávy