Restaurace, které nejvíc šidily. Projděte si přehled nejvyšších pokut od ČOI

Petr Kučera Tereza Holanová Petr Kučera, Tereza Holanová
29. 2. 2016 5:30
Online deník Aktuálně.cz získal seznam sankcí, které nabyly právní moci v roce 2015. Nejvyšší pokutu – 60 tisíc korun – dostala loni společnost Archanděl 2006 provozující podnik Café Becher na pražském Masarykově nábřeží 38. Samotná kontrola proběhla už na jaře 2014. Také většina dalších podniků ze seznamu se nachází v centru Prahy.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha – Nesprávné účtování, nedodržení míry nápojů nebo hmotnosti jídla, vyšší ceny pro anglicky mluvící hosty nebo utajená přirážka za servis. To jsou hlavní nedostatky, za něž Česká obchodní inspekce loni uložila nejvyšší pokuty restauracím a dalším podnikům v oblasti veřejného stravování.

Online deník získal přehled všech pokut dosahujících alespoň 30 000 korun. Zahrnuje sankce, které nabyly právní moci v roce 2015, přestože samotná kontrola ve většině případů proběhla už v předchozím roce.

Pokuta Provozna (společnost, podnikatel) Datum kontroly Porušení zákona
60 000 Kč Café Becher, Masarykovo nábřeží 38, Praha 1 (Archanděl 2006) 20. 5. 2014 Nedodržení míry u dvou podaných nápojů – 19,50 Kč v neprospěch spotřebitele.
Nesprávné účtování – 90 Kč v neprospěch spotřebitele (neoprávněné přiúčtování příplatku, o němž nebyl spotřebitel v okamžiku nabídky v souladu s cenovými předpisy informován).
Rozdílné zacházení se sobě rovnými subjekty bez legitimního důvodu (přiúčtování částky anglicky mluvícím spotřebitelům oproti hostům hovořícím česky).
50 000 Kč Restaurace Mlsná koza, Újezd 8, Praha 5 (Factum) 8. 4. 2014 Nedodržení míry u dvou podaných nápojů – 12,50 Kč v neprospěch spotřebitele.
Nesprávné účtování – 51 Kč v neprospěch spotřebitele (neoprávněné přiúčtování příplatku, o němž nebyl spotřebitel v okamžiku nabídky v souladu s cenovými předpisy informován).
Rozdílné zacházení se sobě rovnými subjekty bez legitimního důvodu (přiúčtování částky anglicky mluvícím spotřebitelům oproti hostům hovořícím česky).
50 000 Kč Sportbar Čechovka, Čechova 24, Plzeň (R.M.W. Servis) 20. 10. 2014 Nedodržení míry u tří podaných nápojů – 21 Kč v neprospěch spotřebitele (jedná se o opakované porušení u stejného subjektu – stejná porušení byla zjištěna i v letech 2011 a 2012).
40 000 Kč Restaurace U Zlatých nůžek, Na Kampě 6, Praha 1 (U Zlatých nůžek) 17. 6. 2014 Nedodržení míry u dvou podaných nápojů – 24 Kč v neprospěch spotřebitele.
Nesprávné účtování – 62 Kč v neprospěch spotřebitele (neoprávněné přiúčtování příplatku, o němž nebyl spotřebitel v okamžiku nabídky v souladu s cenovými předpisy informován).
Rozdílné zacházení se sobě rovnými subjekty bez legitimního důvodu (přiúčtování částky anglicky mluvícím spotřebitelům oproti hostům hovořícím česky).
40 000 Kč Repre Bar, nábřeží Jana Palacha 2, Karlovy Vary (Stanislav Stupka) 5.  a 10. 7. 2014 Nedodržení míry u tří podaných nápojů – 14,60 Kč v neprospěch spotřebitele (5. 7.).
Nedodržení hmotnosti podávaného pokrmu – místo 660 g měla porce jen 440 g, vyjádřeno v ceně šlo o 173 Kč v neprospěch spotřebitele (10. 7.)
40 000 Kč Cafe Bar U Lorety, Loretánská 23, Praha 1 (Michaela Kukuczková) 21. 7. 2014 Prostřednictvím jídelního a nápojového lístku byly anglicky hovořícím spotřebitelům nabízeny pokrmy a nápoje za ceny vyšší než českým spotřebitelům. Na žádost spotřebitele nebyl vydán řádně vyplněný doklad o zakoupení výrobku s údaji stanovenými v §16 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele.
35 000 Kč Restaurace Slávie, Klatovská 129, Železná Ruda (KE – Centrum) 2. 7. 2014 Nemožnost překontrolovat správnou hmotnost prodaného pokrmu – k dispozici nebyla úředně ověřená váha (k porušení právních předpisů došlo ve stejné provozovně už v letech 2011 a 2013)
35 000 Kč Ristorante Longiano, Na Poříčí 13, Praha 1 (La Primavera) 19. 9. 2014 Nesprávné účtování – 42 Kč v neprospěch spotřebitele (neoprávněné přiúčtování příplatku – „servis 10%“, o němž nebyl spotřebitel v okamžiku nabídky v souladu s cenovými předpisy informován).
Rozdílné zacházení se sobě rovnými subjekty bez legitimního důvodu (přiúčtování částky anglicky mluvícím spotřebitelům oproti hostům hovořícím česky)
30 000 Kč Bowling Plaza, Radčická 2, Plzeň (Denuo Trading) 17. 3. 2014 Nedodržení míry u jednoho podaného nápoje – 14 Kč v neprospěch spotřebitele (ke stejnému porušení zákona došlo už v roce 2012)
30 000 Kč Hotel Srní, Srní 117 (Hotely Srní) 26. 8. 2014 Nedodržení míry u jednoho podaného nápoje – 13,75 Kč v neprospěch spotřebitele (ke stejnému porušení zákona došlo už v roce 2012 a 2013).
30 000 Kč Švejk restaurant – Malostranská pivnice, Cihelná 3, Praha 1 – Malá Strana (Pražský Gurmán) 3. 7. 2014 Nesprávné účtování ceny – 47 Kč v neprospěch anglicky hovořících spotřebitelů. Částka byla účtována jako „service“, aniž byl spotřebitel o příplatku k ceně konzumace předem informován v jídelním či nápojovém lístku (ke stejnému porušení zákona došlo už v letech 2012 a 2013).
30 000 Kč Tip Sport, Klatovská 160a, Plzeň (R.M.W. Servis) 18. 9. 2014 Nedodržení míry u tří podaných nápojů – 25 Kč v neprospěch spotřebitele (ke stejnému porušení zákona došlo už v letech 2011 a 2012)
30 000 Kč Restaurace U Balouna, Václavské náměstí 20, Praha 1 (Aspra) 20. 10. 2013 Přiúčtování částky 44 Kč v neprospěch anglicky hovořících spotřebitelů – neposkytnutí informace o konečné ceně nabízených výrobků, protože na jídelním a nápojovém lístku byla uvedena informace „k účtu bude započítán 10% servis“.

Nejvyšší pokutu – 60 tisíc korun – dostala společnost Archanděl 2006 provozující podnik Café Becher na pražském Masarykově nábřeží, kontrola proběhla už na jaře 2014. Také většina dalších podniků ze seznamu se nachází v centru Prahy a mezi jejich hosty často patří zahraniční turisté. 

Z mimopražských provozovatelů dopadla nejhůře společnost R.M.W. Servis provozující dva podniky v Plzni. Inspekce při určení pokuty přihlédla k tomu, že jde o opakované porušení zákona.

Redaktoři online deníku Aktuálně.cz v uplynulém týdnu navštívili tři pražské restaurace jako anglicky mluvící turisté. S jednáním, za které jejich provozovatele potrestala ČOI, se nesetkali (další informace z testování přinášíme ve fotogalerii). Také mezi ohlasy zákazníků na webech jako TripAdvisor nebo Zomato převažují kladná nebo průměrná hodnocení, ani jeden z podniků nemá výrazně negativní recenze (oproti předchozím letům, kdy nejvíce pokutované podniky obvykle patřily i k nejhorším podle ohlasů hostů). 

Kdy si může restaurace účtovat "povinný" příplatek za servis? A kdy jsou legální vyšší ceny pro zahraniční hosty? Podrobnosti najdete v samostatném článku.

 

Právě se děje

Další zprávy