První supermarket v Česku funguje už čtvrt století. Bylo to něco naprosto jiného, říká pamětník

ČTK ČTK
Aktualizováno 2. 6. 2016 16:41
Mana přivítala první zákazníky 6. června 1991. Na stejném místě, ale pod jiným názvem, funguje v Jihlavě dodnes. "Bylo to naprosto něco jiného, jako v Rakousku, o několik tříd výš, než jsme byli zvyklí," řekl jeden z obyvatel sídliště.
Supermarket Mana.
Supermarket Mana. | Foto: Ahold

Jihlava - Před čtvrt stoletím byl otevřen první supermarket v tehdejším Československu. Jihlavský obchod s názvem Mana přivítal první zákazníky 6. června 1991.

Na stejném místě, ale pod jiným názvem, funguje tento obchod na sídlišti Březinky dodnes. Tak jako někdejší Manu ho i nyní provozuje nizozemská maloobchodní společnost Ahold.

Nabídka supermarketu počátkem 90. let.
Nabídka supermarketu počátkem 90. let. | Foto: Ahold

Mana vznikla na desetitisícovém sídlišti změnami interiéru samoobsluhy Vysočina. Otevření supermarketu se stalo událostí, zákazníci se sjížděli z širokého okolí.

"Bylo to naprosto něco jiného, jako v Rakousku, o několik tříd výš, než jsme byli zvyklí," řekl jeden z obyvatel sídliště. V paměti mu utkvěla hlavně na tu dobu nevídaná nabídka druhů ovoce a také to, že u pultu s masnými výrobky si lidé mohli vzít lístek a místo čekání ve frontě se zdarma občerstvit kávou.

Tehdejší manažer prodejny Martin Hildemann vzpomíná, že už při rekonstrukci obchodu lidé zvědavě nakukovali přes výlohu. Přesto prý nebylo jisté, jestli se nový typ obchodu bude líbit. "Pohled na zástupy lidí hned první den ale mluvil za vše," uvedl.

Otevření prvního supermarketu Mana v České republice - rok 1991, Jihlava
Otevření prvního supermarketu Mana v České republice - rok 1991, Jihlava | Foto: Ahold

Obchody v Jihlavě pak rychle přibývaly, vznikly i u sídliště Březinky. Bývalá Mana jednu dobu fungovala pod řetězcem Julius Meinl, jehož prodejny v Česku převzal Ahold v roce 2005.

Zvenku se budova supermarketu za čtvrt století provozu zásadně nezměnila, uvnitř podle pamětníků ubylo místo po straně, kde bývaly lahůdky a cukrárna. První československý supermarket nyní patří mezi šest obchodů Albert v krajském městě Vysočiny.

Sortiment supermarketu Mana, rok 1991.
Sortiment supermarketu Mana, rok 1991. | Foto: Ahold

Lidé kupují více těstovin i rýže

Společnost Ahold teď v Česku zaměstnává 17 000 lidí a provozuje přes 300 obchodů Albert. V tiskové zprávě uvedla, že obsah nákupního košíku v ČR se za posledních 25 let změnil.

Foto: Ahold

Kupříkladu roční spotřeba minerální vody stoupla z 16 litrů na hlavu na 55 litrů. Proti roku 1991 Češi mnohem víc chodí i pro tropické ovoce.  V minulosti činila průměrná roční spotřeba na hlavu 19 kilogramů, zatímco nyní si průměrný Čech dopřeje 31 kilogramů pomerančů, kiwi či banánů za rok.

Sortiment supermarketu Mana na počátku 90. let.
Sortiment supermarketu Mana na počátku 90. let. | Foto: Ahold

Podle Aholdu čeští zákazníci mají rádi novinky. "Díky tomu roste prodej produktů, které před pár lety téměř nikdo neznal. Avokádo, cuketa, lilek, řapíkatý celer nebo dýně jsou tak dnes již běžnými položkami nákupu českého zákazníka," uvedla manažerka nákupu sortimentu ovoce a zeleniny řetězce Albert Slavomíra Havlinová.

Sortiment supermarketu na počátku 90. let.
Sortiment supermarketu na počátku 90. let. | Foto: Ahold

Vzrostla také obliba těstovin a rýže, které Češi proti roku 1991 zkonzumují téměř dvakrát tolik. Preference se změnily i u masa - oblibu si získalo především kuřecí maso, kterého si lidé dopřejí téměř 25 kilogramů za rok. Naopak stálicemi nákupních košíků jsou rohlíky a chleba.

V místě jihlavského supermarketu Mana je dnes Albert.
V místě jihlavského supermarketu Mana je dnes Albert. | Foto: ČTK

Podle průzkumu společnosti Ahold dnes Češi oproti počátku 90. let v obchodech nejvíce oceňují šíři sortimentu (74 procent), dostupnost zboží (51 procent) a výběr platebních metod (45 procent). Konkrétně možnost platit za nákup nejen v hotovosti nebo kartou, ale také stravenkami, a to i elektronickými, či poukázkami.

 

Právě se děje

Další zprávy