Prodej fair trade výrobků v Česku stoupl téměř o pětinu

ČTK ČTK
5. 5. 2015 12:05
Nejoblíbenějšími produkty jsou káva, výrobky z bavlny a čaj. Celkové tržby dosáhly zhruba 203 milionů korun.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Aktuálně.cz

Praha - Čeští zákazníci loni utratili za fairtradové výrobky zhruba 203 milionů korun, což je o 17 procent více než v předchozím roce. Již několik let po sobě je nejoblíbenějším produktem káva, které se prodalo 190 tun za 138 milionů korun. Následují výrobky z bavlny, za které Češi dali 32 milionů, a čaj s obratem 14 milionů korun. Informovala o tom Věra Rohanová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko.

Fair trade je způsob obchodu, jehož cílem je podpora pěstitelů, řemeslníků a dalších pracovníků z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Fairtradové produkty bývají dražší než ostatní. Zákazník má ale jistotu, že je vypěstovali či vyrobili lidé za důstojných podmínek a za spravedlivou odměnu, na výrobě se nepodílely děti a byla ekologicky šetrná.

V roce 2013 se prodej fairtradových výrobků skokově zvýšil o 80 procent, nyní již obrat rostl pomaleji. "Pozvolný nárůst ve výši 17 procent oproti roku 2013 je pro nás pozitivním signálem, že spotřebitelé mají o fairtradové produkty stále zájem a především že nabídka obchodníků se postupně zvyšuje," uvedla ředitelka sdružení Hana Chorváthová. Dodala, že na Slovensku se loni prodaly výrobky se značkou Fairtrade za 31 milionů korun.

"V každé tabulce fairtradové čokolády se skrývá naděje na zlepšení kvality našich životů," poznamenal pěstitel kakaa z Pobřeží slonoviny Fortin Bley, který přijel do Česka v rámci Týdne pro fair trade. Veřejnosti se představí 9. května během akce Férová Letná, oslavě fairtradového, ale i lokálního jídla a pití. Tento den se v rámci Světového dne pro pro fair trade uskuteční na dalších 120 místech po celém Česku happening Férová snídaně. Při dopoledním pikniku v parcích, na náměstích a dalších veřejně přístupných místech zájemci posnídají jídlo z fairtradových surovin či od českých farmářů, které si přinesou.

První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994, byly to hlavně řemeslné produkty. Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 se za "spravedlivé produkty" utratily tři miliony korun a obrat každoročně rostl. V roce 2009 se tržby zvýšily na 50 milionů Kč a další rok už 80 milionů - fairtradové výrobky totiž začaly prodávat obchodní řetězce.

 

Právě se děje

Další zprávy