Online prodej potravin míří do regionů. Řetězce dál váhají

David Kořínek
26. 7. 2015 14:04
Tržby e-shopů s potravinami mají letos překonat pět miliard korun. Kromě Tesca, který je lídrem trhu, nabírají obchodní řetězce další zpoždění.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha – Internetové obchody s potravinami míří z Prahy do dalších měst. Náskok si drží služba Potraviny online obchodního řetězce Tesco, která se v březnu rozšířila na Benešovsko a je už dostupná pro více než čtyři miliony zájemců v celkem sedmi krajích. Ambiciózní obchod Rohlík.cz se v červenci rozšiřuje do Brna, konkurenti podobný krok plánují.

Tržby z online prodej potravin letos dosáhnou až 5,5 miliardy korun, odhaduje společnost Incoma GfK. V loňském roce podle ní Češi nakoupili po internetu potraviny (včetně alkoholu a cigaret) za 4,3 miliardy korun.

Podle dostupných informací působí v oboru zhruba desítka společnosti. Největší konkurence je v Praze, menší firmy fungují třeba jen v Ostravě, Brně nebo Jihlavě.

Tesco a specialisté

Řetězec Tesco spustil svůj e-shop Potraviny online na začátku roku 2012, postupně se z Prahy rozšířil do Brna a části Jihomoravského kraje (Blansko, Hodonín), velké části Středočeského kraje (například Mladá Boleslav, Kladno, Kolín, Nymburk, Kutná Hora), Hradce Králové, Pardubic, Liberce či Jablonce nad Nisou. Služba má přes 200 tisíc registrovaných zákazníků, uvedl manažer externí komunikace společnosti Tesco Václav Koukolíčka, další čísla ani plány ale firma neuvedla.

S potravinami na internetu konkurují Tescu jen specializované e-shopy. Loni v září vstoupil na trh Rohlík.cz, za nímž stojí spolu se skupinami Miton a Enern zakladatel Slevomatu.cz nebo služby DámeJídlo.cz Tomáš Čupr. V červenci se rozšiřuje z Prahy do Brna – podle původních plánů k tomu mělo dojít už na jaře, do konce pololetí měla přijít na řadu další velká města. „Ta bychom rádi začali obsluhovat na podzim. Jen v Praze ve špičce vyřídíme přes 1000 objednávek za den,” říká nyní Čupr bez bližších podrobností.

Od jara funguje také e-shop Košík.cz, zatím jen v Praze. “Máme registrovaných téměř sedm tisíc uživatelů, kteří generují 70 až 110 rozvozů denně,” říká většinový vlastník společnosti Jakub Šulta. O dalších plánech zatím nechtěl hovořit.

Velké ambice má také projekt Koloniál.cz, za nímž stojí vstoupit holding E-commerce, spoluvlastněný skupinou Rockaway Jakuba Havrlanta a firmou Czech Media Invest Daniela Křetínského a Patrika Tkáče. Funguje od letošního června, ředitelem je Petr Vyhnálek, který dříve vedl obchodní řetězec Globus v Česku. Od konkurence se liší tím, že nenakupuje v žádném řetězci, ale přímo od výrobců. "Měsíc po startu rozvážíme stovky nákupů týdně," řekla mluvčí Koloniálu Michaela Papežová. Podrobnosti k plánovanému rozšíření do regionů zatím nechce prozrazovat.

Konkurence má zpoždění

Další „kamenné“ obchodní řetězce hovoří o možném spuštění e-shopu stále velice neurčitě, jejich zpoždění se tak zvyšuje. „Oblíbenost online nákupů mezi českými zákazníky si uvědomujeme a o spuštění e-shopu uvažujeme. Důležité je podotknout, že se jedná o projekt logisticky i finančně velmi náročný,” říká Dagmar Krausová, mluvčí společnosti Ahold, která provozuje síť Albert.

Podobně reagují i Billa a Kaufland. Vstup na online trh v dohledné době neplánují ani Lidl a Globus. „V současné době se zaměřujeme na zdokonalení stávajících služeb. Spuštění online obchodu v blízké době neplánujeme,” odpovídá mluvčí Globusu Pavla Hobíková.

Odvezou vás i s nákupem

Po celé České republice nákupy rozesílá i „obchod s dobrým jídlem“ My Food. Tuto možnost však lze využít pouze u trvanlivých potravin, přičemž rozvoz zajišťuje klasická kurýrní služba. Vlastními chladícími vozy převáží obchod zboží jen do 30 kilometrů od centra Brna, kde má i své kamenné obchody.

Už od roku 2001 v Praze působí služba Z-market. “Denně vybavujeme kolem stovky objednávek. Nejvíce nákupů vyřídíme v sezóně Vánoc nebo Velikonoc, zpravidla až o polovinu vice,” říká za Z-market David Zúbek. Firma rozváží po Praze a ve třicetikilometrovém okolí. ”Další místa v brzké době neplánujeme – na tom ať si vylámou zuby jiní,” dodává Zúbek.

V hlavním městě funguje i služba Potravinydomu.cz, rozváží každý všední den. Doprava je zdarma při minimální ceně nákupu 490 korun.

V Ostravě působí od poloviny roku 2013 služba Fofr Kurýr. Rozváží zboží hned z několika supermarketů. “Služba nákupu domů je využívána jen zhruba jednou týdně. Zákazníci preferují spíše to, že si chtějí nakoupit a vybrat zboží sami a pak se nechají i s nákupem odvézt,” říká provozovatel služby Lukáš Mlýnek.

Podobně funguje web Dovazime.kvalitne.cz v Jihlavě. Lidem nabízí možnost vybrat si, v jakém obchodě nakoupí. “Týdně máme zhruba dva až tři zákazníky. Minimální objednávka stanovená není, tudíž si zákazník může koupit klidně jen 10 rohlíků – vždy zaplatí stejnou stanovenou taxu za rozvoz. Poplatek startuje na 99 korunách,“ upřesňuje zakladatel služby Martin Olejník. Jako novinku nabízí nákup z lékárny nebo trafiky.

Dodávka k jedinému zákazníkovi?

Jedním z častých argumentů, proč nakupovat potraviny online, je vedle úspory času také ochrana životního prostředí. Profesor Scott Mathews z Carnegie Mellon University v Pittsburghu ve své studii potvrdil, že online nakupování má menší dopad na životní prostředí, než když každý zákazník vyrazí do obchodu vlastním autem. Zároveň však zdůrazňuje, že konkurenční boj mezi dovážkovými službami ekologickou výhodnost rozvozu potravin pokřivuje.

"Nejhorší možný scénář je ten, že firmy budou vysílat dodávku ke každé objednávce. Pokaždé když někdo zavolá, vyrazí ze skladu velká dodávka s jediným nákupem k jedinému zákazníkovi," uvedl Matthews pro deník The New York Times. Probléme je také to, že nákup o deseti položkách dorazí zabalený ve třech různých taškách, přičemž některé položky jsou ještě ve vlastním sáčku.

“Když si zákazník objedná, tak mu nákup doručíme bez ohledu na to, kolik objednávek v dané oblasti registrujeme,” říká k tomu Čupr z Rohlík.cz. Ani služba Košík.cz nemá v tomto směru omezení. „Lokalitu, kde službu spustíme, obsloužíme i v případě jedné objednávky za týden. Snažíme se, aby náš přístup byl ryze pro-zákaznický, což se nám vrací na loajalitě,” tvrdí Šulta.

 

Právě se děje

Další zprávy