Nejmenší prodejny potravin končí, loni jich ubylo téměř 300

Lucie Hrdličková
27. 3. 2015 17:00
Supermarkety a hypermarkety tvoří 81 procent celkových tržeb z prodeje potravin a smíšeného zboží v Česku. Na menší obchody připadá 19 procent.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Matej Slávik/Economia

Praha - Počet nejmenších prodejen potravin v Česku dál klesá. Jen během loňského roku zaniklo 287 obchodů, jejichž prodejní plocha nepřesahuje 50 metrů čtverečních. Vyplývá to z průzkumu společnosti Nielsen.

V Česku tak nyní působí 6969 prodejen potravin a smíšeného zboží do 50 metrů čtverečních. Zhruba třetinu provozují vietnamští majitelé. Ještě v roce 2000 přitom v Česku fungovalo 10 662 těchto nejmenších prodejen.

Právě kvůli úbytku nejmenších prodejen klesá také celkový počet obchodů s potravinami v Česku. Těch je nyní 15 580, zatímco v roce 2000 jich bylo 19 929. Mírný meziroční nárůst loni zaznamenaly obchody s prodejní plochou od 51 do 200 metrů čtverečních, celkem jich přibylo zhruba třicet.

Skončil i boom hypermarketů

Výrazně už nepřibývá ani supermarketů (od 400 do 2499 metrů čtverečních prodejní plochy) a hypermarketů (nad 2500 metrů), které v tuzemsku provozují nadnárodní řetězce. Loni se zavřely tři supermarkety. Otevřelo se naopak pět nových hypermarketů, jejich rozsah ale už není takový jako dříve. Řetězce zmenšují i plochy svých stávajících obchodů.

Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím v České republice. Zbylých 19 procent připadá na menší obchody.

“Redukujeme prostory hypermarketů, hlavně v nepotravinové části. Naším cílem je mít obchody ve velikosti od tří do 4,5 tisíce metrů čtverečních,” uvedl Jesper Lauridsen, šéf společnosti Ahold, která v Česku provozuje síť Albert.

Podle Lauridsena už Česko nenabízí příliš volných ploch pro nové obchody. Ahold loni získal 35 nových hypermarketů a 14 supermarketů převzetím konkurenční sítě Interspar/Spar. Vedle toho již letos sám otevřel dva nové supermarkety a nový hypermarket v Kladně. Více loni expandovala konkurence - sítě Kaufland a Penny Market, které otevřely každá pět nových obchodů. Také diskontní řetězec Lidl postavil tři nové prodejny.

Zatímco Kaufland a Lidl si své obchody staví a vlastní je, Alberty jsou v nájmu. “Míst pro obchody už je z tohoto pohledu jen málo. Česko je velmi náročný trh. Když otevřeme někde, už budeme muset soutěžit s někým, kdo už tam je, a s největší pravděpodobností pak někdo bude muset z lokality odejít,” podotkl Lauridsen. Podle něj se v Česku najde ještě pár "zelených ploch", hlavně v regionech, nebo skulinky pro menší obchody a večerky.

Přibývá farmářských prodejen

Ačkoliv v celkovém počtu obchodních poboček a ploch se zatím výrazně neprosadily, po Česku přibylo v posledních dvou letech lokálních farmářských obchodů, bio potravin či sýráren. Jejich cenová hladina je obecně vyšší než u klasických prodejen s potravinami. Klíčovou lokalitou pro takové obchody je proto Praha a další velká česká města, kde se pohybuje velké množství lidí.

 

Právě se děje

Další zprávy