reklama
 
 

Hypermarketům dává přednost rekordní počet Čechů. Malé prodejny dál ztrácejí

5. 1. 2016
Už 48 procent domácností – dosud rekordní podíl – uvádí hypermarkety jako místo, kde utrácí nejvíce peněz za potraviny a základní nepotravinářské zboží. Podle studie GfK Shopping Monitor nadále klesá podíl menších prodejen. Už druhý rok za sebou výrazně posílil význam šíře nabízeného sortimentu při rozhodování zákazníků o výběru hlavního nákupního místa.
Hlavní zprávy

Praha – Hypermarkety jsou hlavním nákupním místem už pro téměř polovinu českých domácností. Jako prodejnu, v níž utratí největší podíl svých výdajů za potraviny a základní nepotravinářské zboží, je uvedlo 48 procent domácností, což je dosud rekordní podíl. Ukazuje to studie GfK Shopping Monitor vycházející z údajů od reprezentativního vzorku více než tisíce lidí.

Mezi tyto největší prodejny nyní patří Albert Hypermarket, Globus, Kaufland a Tesco Hypermarket, v minulosti k nim patřily i Interspar nebo Carrefour. Nad čtyřiceti procenty se jejich preference drží od roku 2009. Dlouhodobé údaje GfK uvádějí, že ještě v roce 1998 byly hypermarkety hlavním nákupním místem jen pro čtyři procenta domácností.

Druhou pozici si podle průzkumu z konce loňského roku drží diskontní prodejny, tedy Lidl a Penny Market, v nichž nejvíce utrácí 24 procent domácností. Jejich obliba je dlouhodobě poměrně stabilní, podobně jako supermarketů (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket), jimž nyní dává přednost 17 procent domácností.

Menší prodejny jako COOP, Hruška či Flosman / Flop nadále snižují svůj podíl, jako hlavní nákupní místo je preferuje už jen desetina českých domácností. Ještě v roce 1998 přitom tato kategorie obchodů měla více než poloviční podíl.

Jedním z hlavních důvodů, proč lidé preferují menší specializovanou prodejnu, je zájem o čerstvé potraviny, tedy maso, uzeniny, pečivo, ovoce a zeleninu. „V posledních letech lze ovšem sledovat výraznou změnu trendu. Zákazníci se vrací zpět do velkoplošných prodejen. Na významu vzrostly hypermarkety u všech sledovaných sortimentních kategorií čerstvých potravin,“ říká Pavel Cabal ze společnosti GfK.

Může to souviset i se skutečností, že už druhý rok za sebou výrazně posílil význam šíře nabízeného sortimentu při rozhodování zákazníků o výběru hlavního nákupního místa potravin a základního nepotravinářského zboží, dodává Cabal.

Obliba hypermarketů roste samozřejmě i díky jejich snadnější dostupnosti. Ještě před dvaceti lety šlo v Česku o prakticky neznámý druh prodejen, první hypermarket se otevřel na podzim roku 1996 (Globus v Brně). A zatímco v roce 2000 bylo v Česku podle společnosti Nielsen jen 68 prodejen s prodejní plochou nad 2500 metrů čtverečních, na začátku loňského roku už 314. Postupně se hypermarkety rozšířily i do menších měst, přestože nové prodejny už zdaleka nepřibývají tak rychle jako v předchozích letech.

autor: Petr Kučera

reklama
     
reklama
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama