Globus přestavuje obchody, zvýrazní vlastní pečivo a maso

Lucie Hrdličková, Hospodářské noviny
23. 11. 2014 17:04
Řetězec plánuje také postupně rozšířit vlastní kavárny do všech patnácti prodejen.
Z vlastní výroby.
Z vlastní výroby. | Foto: ČTK

Praha – Obchodní řetězec Globus v Česku roste a chce se ještě více zviditelnit. Postupně přebuduje svých patnáct hypermarketů, představí nový koncept a na jaře ho podpoří marketingovou kampaní.

Globus je u zákazníků populární třeba nabídkou svého masa, které pochází z vlastní porážky přidružené k obchodům. V obchodech má také svoji pekárnu s čerstvým nerozpékaným pečivem a řadu lokálních produktů od místních dodavatelů.

Podle marketingového šéfa Globusu Bronislava Matyška to ale v určité chvíli přestalo stačit. Vznikla totiž další konkurence – nové obchody, farmářské trhy či malé pekárničky.

Žádný nový hypermarket

Globus, patřící již páté generaci německé obchodnické rodiny Bruchů, teď pracuje na strategii, jak se klientům přiblížit. „Fyzicky blíž lidem nepůjdeme, příští rok nepostavíme žádný nový hypermarket,“ řekl Matyšek Hospodářským novinám.

V brzké době se společnost podle něj chystá představit nový koncept. S největší pravděpodobností půjde o službu podobnou internetovému obchodu, která ale nebude typickým e-shopem. „V Česku zatím nemá chystaný koncept obdoby,“ tvrdí bez dalších podrobností marketingový ředitel.

Obchody se budou modernizovat a budou jinak uspořádány – změnou už prošel Globus na pražském Zličíně. „Hypermarket bude navenek dál krychlí, ale z těch obchodů musí vystupovat řemeslná výroba,“ uvedl Matyšek.

Pekárny, ne rozpékárny

Globus je oproti zbytku trhu specifický v tom, že zaměstnává spousty vlastních pekařů či řezníků. V obou případech jde skoro o tisícovku. Celkově přitom firma zaměstnává v tuzemsku téměř šest tisíc lidí.

„Pracujeme s učňovskými obory, třeba řezníci u nás skládají zkoušky,“ přiblížil Matyšek. „Kdyby Globus nepekl, ale rozpékal, stačila by mu v úseku pečiva třetina zaměstnanců,“ dodal.

Řetězec plánuje také postupně rozšířit vlastní kavárny do všech 15 prodejen.

„Pojmy jako ,pečeme‘ se najednou vykrádají v mediální masáži. Musíme teď vysvětlit, co skutečně znamená péct, musíme víc mluvit,“ říká Matyšek.
V Lidlu či Kauflandu se vesměs dopékají rozmražené produkty, pečivo rozpékají také v supermarketech Albert. Nové pokusy se objevují i s řeznictvím. Třeba Tesco bude pronajímat prostor uvnitř prodejen řezníkům z Kosteleckých uzenin.

Nejlepší výsledek za poslední roky

Podle předběžných výsledků měl Globus v posledním finančním roce (končícím v červnu 2014) nejvyšší zisk za poslední čtyři roky. „Při tržbách 23 miliard korun jsme vydělali zhruba 200 milionů korun,“ říká Matyšek.

„Daří se nám vydělávat, protože máme pořád podíl obratu ve slevových akcích nižší než konkurence. Chytřeji zlevňujeme. Jen určité zboží v letácích zlevníme všem. Další zvýhodnění nabízíme ve věrnostním programu jen lidem, kteří se k nám vracejí,“ vysvětlil Matyšek.

Češi podle něj chodí do hypermarketů Globus pro největší nákupy ze všech obchodů. Odvolává se přitom na údaje výzkumné společnosti Incoma GfK.

 

Právě se děje

Další zprávy