Na peníze za nevyužitou jízdenku čekáte týdny. České dráhy mají zpoždění, ukazuje porovnání

Ekonomika Roman Šitner, Ekonomika
26. 9. 2016 6:56
Soukromí dopravci nabízejí jednoduchý a srozumitelný systém, jak těsně před odjezdem zrušit jízdenku zakoupenou přes internet a získat zpět peníze. Naopak u Českých drah je storno jízdenek komplikované, zdlouhavé a můžete i přijít o peníze.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Reuters

Jízdenku na vlak si lidé stále častěji nakupují přes internet. Mezi státním dopravcem a jeho soukromými konkurenty existují ale velké rozdíly v situaci, kdy se cestující rozhodne jízdenku vrátit ještě před jejím využitím.

Například RegioJet nabízí řešení, jaké člověk u e-shopu v roce 2016 čeká: Vrátit jízdenku jde jedním kliknutím na odkaz storno a peníze pak už putují zpět na účet. Naopak u Českých drah čeká klienty formální dopisování se zákaznickým oddělením, které každou žádost speciálně posuzuje a vrácení peněz musí “přiznat” – celý proces může trvat i týdny.

Obecné informace o stornu

Nejprve jsme vyzkoušeli, jak snadno může potenciální cestující ještě před nákupem jízdenky najít informace o podmínkách jejího případného zrušení.

České dráhy nabízejí odkaz na „vrácení dokladu“ v levém menu nabídky e-shopu, na první pohled ji pro nás nebylo snadné najít. Po kliknutí se cestující cítí poněkud zmaten, protože se před ním objeví nadpis Uplatnění práva z přepravní smlouvy.

Ani podrobnější informace pod tímto nadpisem mu příliš nepomohou (například „zadejte číslo dokladu, u kterého chcete uplatnit právo z přepravní smlouvy“). V úvodu není nikde nevysvětleno, že se pod tímto formálním názvoslovím skrývá právě možnost vrácení (storna) nevyužité jízdenky.

Zjistit podrobnosti o možnostech vracení lze pak jen po kliknutí na třináctistránkový dokument Pravidla pro nákup v e-shopu Českých drah, který navíc ještě odkazuje na mnohem podrobnější kompletní přepravní podmínky Českých drah. Hledání je velice nepřehledné, možnosti storna jízdenky a případného vrácení peněz (zcela nebo částečně) se liší podle mnoha podmínek.

RegioJet má informace o stornu ukryté v sekci nejčastějších dotazů. Říkají ale jen to, že každá jízdenka má jiné podmínky zrušení. Více napoví odkaz na přepravní podmínky – stejně jako u Českých drah jde ale o náročnější čtení.

Leo Express nabízí informace na logickém místě (menu Jízdenky, položka Storno) a jsou přehledné a srozumitelné.

Arriva nabízí stejně snadné nalezení informace na webu jako u Leo Expressu, jsou podané i graficky a velmi srozumitelně.

Závěr: Jednoznačně nejlepší nám přijde Arriva, následuje Leo Express. České dráhy se ztrácí v komplikovanosti a balastu a RegioJet spoléhá na to, že si každý nejprve svou jízdenku najde v e-shopu.

Informace při nákupu jízdenky

Dále jsme sledovali, zda zákazník získá informace o možnostech storna přímo při samotném nákupu jízdenky ještě před zaplacením.

České dráhy nabídnou během nákupu jízdenky souhrn několika informací, z nichž až ta pátá zní: “Jízdenku je možné vrátit nebo vyměnit nejpozději v den odjezdu za podmínek stanovených Smluvními přepravními podmínkami ČD.” Zájemce si tedy stejně musí hledat podmínky ve výše uvedených podrobných dokumentech. Pokud však jízdenka zrušit nejde, je to při nákupu výslovně uvedeno.

RegioJet u každé jízdenky, kterou najde vyhledávač spojení, uvádí podmínky jejího storna. Jasně a přehledně.

Leo Express při nákupu informuje o možnostech storna pouze u jízdenek, které mají vracení peněz omezené. Jinak si cestující musí pročíst obchodní podmínky, na které při nákupu povinně přistupuje. Nebo si přečíst samostatné informace o stornu zmíněném v našem předchozím textu.

Arriva už podmínky storna při nákupu jízdenky nepřipomíná. Zákazník tak opět musí buď číst obchodní podmínky, nebo jít do jiné části stránek.

Závěr: Jednoznačně nejsrozumitelnější je RegioJet. Nejsložitější je hledání informací u Českých drah.

Vlastní stornování

Jak složité je pak jízdenku zrušit, pokud se ji rozhodneme nevyužít?

České dráhy: E-mail s jízdenkou nenapoví, jak postupovat. Je potřeba hledat v menu e-shopu – už zmíněný odkaz Vrácení dokladu. U „uplatnění práva z přepravní smlouvy“ pak musíme zadat kód jízdenky a e-mailovou adresu. Tím se jízdenka zruší – a to i pokud se České dráhy nakonec rozhodnou, že peníze nevrátí.

RegioJet posílá odkaz na storno v e-mailu, kterým rezervaci předtím potvrdil. Stačí na něj jen kliknout a krok potvrdit. Bez e-mailu lze jízdenky snadno zrušit ve správě rezervací, pokud jsou jízdenky koupeny přes zákaznický účet.

Leo Express a Arriva mají stejně snadné a jednoduché storno jako RegioJet.

Kolik vám vrátí

České dráhy: Zatímco jízdenky koupené na klasické pokladně můžete na pokladně snadno vrátit ještě den před odjezdem (a peníze dostanete hned zpět), u dokladů z internetu je to složité. Storno každé jízdenky z e-shopu totiž České dráhy posuzují samostatně a mají na to přitom až tři měsíce času.

Pokud je jízdenka nevratná, reagují v řádu několika dnů a odpoví, že peníze skutečně vyplatit nelze. Pokud je vratná, trvá reakce a následné vrácení peněz spíše týdny. České dráhy nyní teprve připravují systém, který by systém zrychlil a zjednodušil.

Snadnější to mají majitelé zákaznické Inkarty, kteří mohou peníze prakticky okamžitě převést na svou kartu. Tyto peníze pak mohou využít pouze na klasických pokladnách Českých drah, další lístek na internetu si s nimi nekoupí.

Systém vracení není příliš srozumitelný – na velké části webu Českých drah se zákazník pouze dozví, že mu budou účtovány stornopoplatky podle různých dokumentů. Až pečlivé studování podmínek ukazuje, že bez poplatku lze peníze vrátit pouze v případě, že vlak odjíždí nejdříve další den a v den storna koupí zákazník novou jízdenku na tutéž nebo delší trasu a pro stejnou osobu.

Kdo tedy koupí například jízdenku pro manželku z Prahy do Brna a zruší ji nejpozději den předem, musí pro ni v den storna koupit jízdenku na stejnou nebo delší (dražší) trasu. V opačném případě mu státní dopravce strhne deset procent z ceny, minimálně však 35 korun na jízdenku. U místenek je situace podobná. Pokud se nekoupí okamžitě jízdenka na stejnou trasu, strhává se 35 korun.

Peníze pak přijdou na účet, z něhož byla původní jízdenka zaplacena.

RegioJet: Spoje lze snadno zrušit ještě patnáct minut před odjezdem, později už vůbec. Kdo si koupil jízdenku přes takzvanou otevřenou nebo kreditovou jízdenku, vrátí se mu částka za zrušené jízdné právě na konto těchto předplacených jízdenek. Kdo si koupil jízdenku samostatně a platil kartou, dostane zpátky peníze na účet. Ve všech případech v plné výši.

Leo Express vrací jízdné ve formě kreditu na zákaznický účet. Pokud chcete vrátit peníze na bankovní účet nebo v hotovosti, strhne si poplatek 30 korun.Oproti Regiojetu lze jízdenku zrušit až do okamžiku odjezdu vlaku podle jízdního řádu. Teoreticky to lze stihnout i při dobíhání vlaku, když už je jasné, že pravidelný odjezd nestihnete. Kdo si jízdenku zakoupil u některého ze smluvních prodejců, musí ji vrátit pouze tam. Což je problém, pokud si například v Přerově koupí lístek do Prahy i se zpáteční jízdenkou. V takovém případě už nemá možnost, jak zpáteční cestu zrušit.

Arriva: Bez poplatku lze jízdné stejně jako u Leo Expressu vrátit ve formě kreditu na zákaznický účet nebo je použít na nákup nové jízdenky. V jiných případech – tedy při vracení „skutečných peněz“ – si Arriva strhne 20 procent, minimálně pak 20 korun. Jízdenky s rezervací lze zrušit nejpozději třicet minut před odjezdem. U spojů bez rezervace je obdobné jako u Českých drah. Zrušit je lze přes internet pouze den předem.

Výsledek porovnání

Soukromí dopravci mají jednoduchý a srozumitelný systém. Ten umožňuje si rezervovat konkrétní místa ve vlaku a pak je bez sankcí rušit. Naopak u Českých drah je rušení jízdenek komplikované, zdlouhavé i nákladné (pokud si hned nekoupíte novou).

České dráhy nabízejí určitou výhodu v tom, že když cestujícímu ujede konkrétní spoj, lze jízdenku v zásadě využít i na kterýkoliv další ve stejný den. U Regiojetu nebo Leo Expressu lze sice jízdenku zrušit i těsně před odjezdem, ale pokud to nestihnete a konkrétní spoj přesto nevyužijete, jízdenka už neplatí.

Srovnání přesto ukazuje, že i storno u Arrivy a například nemístenkového vlaku z Prahy do Benešova je výrazně jednodušší než u Českých drah.

 

Právě se děje

Další zprávy