Chcete vrátit nevhodný dárek? Praktický přehled, na co máte nárok

Petr Kučera Petr Kučera
25. 12. 2015 11:06
Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej vrátit i bez udání důvodu. Odstoupení od smlouvy je potřeba oznámit do 14 dnů od doručení. Jiná pravidla platí pro nákup v klasické prodejně – včetně stánku třeba na vánočním trhu. Vrácení nebo výměna nechtěného dárku tam je čistě dobrovolným rozhodnutím obchodníka.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Věnovali jste někomu krásný dárek a zjistili, že už má doma úplně stejný? Nebo jste prostě špatně odhadli jeho vkus? Nevejde se do svetru, který jste mu koupili? Nebo jste mu objednali dárek přes internet, ale do slíbeného termínu nic nepřišlo?

Přečtěte si, jak můžete vrátit zboží prodávajícímu, přestože nemá žádné objektivní vady, a nemůže tedy jít o klasickou reklamaci.

Nákup přes internet

Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete do 14 dnů odstoupit od smlouvy i bez udání důvodu.

Tato možnost vyplývá přímo z občanského zákoníku, a je na ni tedy automatický nárok. Nezáleží na tom, zda ji prodejce výslovně zmiňuje na webu nebo v obchodních podmínkách. Podmínkou však je, že jde o takzvané spotřebitelské smlouvy, tedy že prodávajícím je podnikatel a kupujícím "běžný občan".

Rozhodující není den objednávky zboží, ale až den jejího doručení. Čtrnáctidenní lhůta začíná běžet následující den po dni, co zboží převezmete. Počítají se do ní všechny dny, nikoliv jen ty pracovní. Nicméně připadne-li její poslední den na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem až nejblíže následující pracovní den (typicky pondělí).

Informaci o odstoupení od smlouvy stačí v poslední den lhůty jen prokazatelně odeslat – stačí samozřejmě e-mailem. Oproti úpravě ve starém občanském zákoníku ji tedy nemusíte v této lhůtě stihnout doručit prodávajícímu. Seriózní obchodníci nabízejí příslušný formulář přímo na svém webu.

Pokud vás prodejce o možnosti odstoupit od smlouvy vůbec neinformoval (v obchodních podmínkách na webu), prodlužuje se lhůta na vaše možné odstoupení o rok – tedy na jeden rok a čtrnáct dnů.

Prodejce hradí i poštovné k vám

Čtrnáctý den je rozhodující jen pro oznámení o odstoupení od smlouvy. Samotné zboží můžete poslat zpátky až třeba patnáctý den - nárok na jeho vrácení tím neztratíte.

Občanský zákoník uvádí, že zboží je potřeba vrátit bez zbytečného odkladu po odstoupení od smlouvy, nejpozději do čtrnácti dnů (od odstoupení od smlouvy, nikoliv ode dne doručení).

Prodejce pak musí – opět bez zbytečného odkladu, nejpozději do čtrnácti dnů od odstoupení od smlouvy – vrátit peníze. Nemusí ale dříve, než má od vás důkaz o odeslání zboží.

Podle zákona vrací prodejce všechny peníze včetně nákladů na dodání. Nový občanský zákoník tedy spotřebiteli výslovně přiznává i právo na vrácení poštovného za původní zásilku, tedy směrem od prodejce ke kupujícímu. Pokud jste ale při objednávce zvolili jiný než nejlevnější způsob dodání zboží, který podnikatel nabízí, vrátí vám jen peníze odpovídající tomu nejlevnějšímu způsobu. Osobní odběr se ale mezi tyto možnosti nepočítá.

Poštovné a případné další náklady za vrácení zboží – tedy směrem od kupujícího k prodejci – v zásadě hradí spotřebitel. Výjimkou by byla situace, kdy prodejce na tuto povinnost předem neupozornil (opět jde hlavně o obchodní podmínky na webu).

Stačí odeslání poštou, nemusíte nikam jezdit (například do skladu nebo prodejny obchodníka) ani platit kurýra. Prodejce vám nesmí účtovat žádné sankce, pokuty či poplatky.

Vracené zboží samozřejmě nesmí být poškozené, nesmí chybět jeho část ani návod a další dokumenty. Spotřebitel odpovídá za snížení hodnoty, které vzniklo v důsledku nakládání se zbožím jinak, než je nutné s ním nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti. V ideálním případě byste měli zboží vracet v původním obalu, není to však vaší povinností.

I když jste "podepsali" kupní smlouvu nebo obchodní podmínky, kde internetový prodejce výslovně nepřipouští možnost vrácení zboží nebo trvá na původním neotevřeném obalu, je rozhodující znění zákona. Obecně platí, že spotřebitelské smlouvy se mohou odchýlit od zákona pouze ve prospěch nakupujícího, nesmějí tedy jeho práva omezit (lze například prodloužit lhůtu pro vrácení zboží, nikoliv ji zkrátit pod zákonných 14 dnů).

Pozor na výjimky

Občanský zákoník uvádí několik výjimek, kdy spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy. Patří mezi ně hlavně zvukové nebo obrazové nahrávky nebo počítačový program, pokud už jste porušili jejich původní obal (typicky CD, DVD). V zásadě jde také o dodávku digitálního obsahu (bez hmotného nosiče).

Další výjimkou je zboží, které podléhá rychlé zkáze, typicky potraviny. Odstoupit od smlouvy bez udání důvodu nelze ani u zboží, které bylo upraveno podle přání spotřebitele. A výjimkou jsou i hygienické důvody – když otevřete zboží v uzavřeném obalu (zákoník nyní neuvádí konkrétní příklady, ale půjde třeba o zubní kartáček).

Dodejme, že situace, kdy vám přes internet přišlo zcela jiné zboží, než jaké jste si objednali, se považuje za klasickou reklamaci. Tento postup je pro zákazníky výhodnější než zmíněné odstoupení od smlouvy – zejména proto, že veškeré související náklady musí platit prodávající, tedy i poštovné směrem zpět.

Podobně jako při odstoupení od smlouvy lze postupovat i tehdy, když zboží nepřišlo ve lhůtě, kterou obchodník závazně sliboval. Stačí mu napsat, že už o zboží nemáte zájem.

Nákup v běžné prodejně

Jiná pravidla platí pro nákup v klasické prodejně – včetně stánku třeba na vánočním trhu. Tam máte na bezplatné vrácení zboží nárok jen tehdy, pokud jste si ho s obchodníkem výslovně domluvili nad rámec zákona (stačí, když prodejce sliboval tuto možnost například ve svém letáku).

U kamenných obchodů, kde jste si zboží mohli prohlédnout a vyzkoušet, tedy záleží jen na prodávajícím, zda vám takovou možnost dobrovolně poskytne. Není to jeho povinnost.

Obchod si může také určit podmínky pro vrácení - například povinnost vrátit pouze neotevřené zboží, nutnost původního obalu, zaplacení sankčního poplatku či nutnost výměny za jiné zboží v přinejmenším stejné ceně.

Pokud prodejce před nákupem výslovně slíbí, že zboží lze bez sankcí vyměnit, je tímto vlastním (dobrovolným) slibem vázán. Nespokojte se ale s ústním ujištěním prodavače. Takový slib by měl mít písemnou podobu, ať už formou veřejného prohlášení (leták v prodejně, tisková zpráva na webu, ustanovení v obchodních podmínkách) nebo individuální dohody (kupní smlouva, doklad o nákupu).

Většina prodejců nicméně bez problémů vymění nepoužité (nejlépe nerozbalené) zboží za jiné ve stejné nebo vyšší hodnotě. Ani to však neplyne automaticky ze zákona.

Objednáte na internetu, vyzvednete v obchodě

Někteří prodejci nabízejí nákup přes internet, přičemž objednané zboží si můžete kromě jiného vyzvednout také osobně ve výdejním centru (prodejně). I v takovém případě však platí práva týkající se smlouvy přes internet, nikoliv kamenné prodejny.

Podle zákona je totiž rozhodující nikoliv forma předání zboží, ale způsob uzavření kupní smlouvy.

Pozor však na situace, kdy si přes internet například jen "(ne)závazně rezervujete" zboží v prodejně a kupní smlouvu pak fakticky uzavřete až v prodejně poté, co si zboží prohlédnete.

Přidejte si nás na Facebook a dozvíte se včas další aktuality a rady! Osobní finance Aktuálně.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy