reklama
 
 

Bez poplatků i Velkého bratra. Rodí se alternativy ke "komerční" spolujízdě BlaBlaCar

1. 2. 2016
Foto: ČTK
Chceme nabízet spolujízdu zadarmo a dát řidičům svobodu, vysvětlují lidé nespokojení s novým vlastníkem dosavadní služby Jízdomat. Jako konkurenci "komerčnímu" BlaBlaCaru zakládají dva nové projekty. BlaBlaCar ale tvrdí, že poplatky za zprostředkování spolujízdy v Česku zatím neplánuje a kontrola je nutná kvůli bezpečnosti uživatelů.
Hlavní zprávy

Praha - Část řidičů nabízejících takzvanou spolujízdu odmítá využívat službu BlaBlaCar. Tato francouzská společnost působící ve 22 zemích světa převzala letos v lednu českou službu Jízdomat, která vznikla v roce 2010 a měla desítky tisíc uživatelů.

Dosud existující konkurenci nyní rozšiřují dvě novinky - Svezeniautem.cz a Jízdotéka. "Vznikli jsme jako náhrada Jízdomatu, protože BlaBlaCar nám nevyhovuje," říkají zakladatelé Jízdotéky Martin Vicián a Klára Zapletalová. Řidiči i zájemci o svezení měli alternativu i dosud - jenže služby jako Jízdaspolu.cz, Autospolujízda.cz nebo Autostop.cz nefungují ani zdaleka v podobném rozsahu jako dosavadní Jízdomat, objevují se tam řádově pouze jednotky nabídek denně pro celé Česko.

Více než konkrétní nedostatky vadí zakladatelům nové Jízdotéky "komerční charakter" BlaBlaCaru. V zahraničí si totiž za zprostředkování spolujízdy účtuje zhruba desetiprocentní poplatek. V Česku se zatím neplatí, ale Vicián očekává, že jej BlablaCar zavede v horizontu měsíců. "Ta částka by nebyla velká (například u jízdy z Mostu do Prahy za 80 korun by si cestující připlatil osm korun - pozn. red.). Ale proč bych měla platit, když to teď fungovalo bezplatně?" dodává Zapletalová.

Podle Pavla Prouzy, šéfa BlaBlaCar pro Česko a Slovensko, je ale zpoplatnění naprosto neaktuální. "Když to řeknu zcela upřímně, my jsme tak minoritní trh, že na nás od investorů úplně zásadní tlak v dohledné době vyvíjen nebude," říká.

Děláme to pro radost

Službu Svezeniautem.cz mohou řidiči a cestující využívat od posledního lednového týdne. Funguje v rámci zaběhnuté slovenské služby Odvozautom.sk. "Služba vznikla na popud některých českých uživatelů. Dostali jsme spoustu e-mailů, že jim BlaBlaCar nevyhovuje a zda tedy neuvažujeme o české verzi," říká jednatel firmy Viliam Slobodnik.

Česká mutace běží ve zkušebním režimu. V nabídce je zatím jen pár tras, například Praha-Brno, České Budějovice - Praha nebo Zlín-Olomouc. Za první týden se na stránku zaregistrovalo přes 200 uživatelů.

Na druhou avizovanou novinku - Jízdotéku - si zájemci musí počkat ještě nejméně měsíc. "Teď probíhá vášnivá debata, jak to navrhnout, důležité je pečlivě promyslet celý projekt," říká Vicián. Zatím mu prý nabídlo pomoc zhruba sedmdesát lidí, z toho dvanáct vývojářů. "Tím, že to děláme ve volném čase, tak je to složitější. Děláme to pro radost. Věřím, že když lidé budou chtít, tak počkají," doufá Zapletalová.

Výhodou má být i to, že řidiče na Jízdotéce nebude hlídat žádný "Velký bratr". Části řidičů totiž na službě BlaBlaCar vadí, že když chtějí například ke své nabídce přidat nějakou poznámku, musí si počkat na schválení. Totéž platí pro vzkazy uživatelů nebo fotky automobilů. "Vadí nám ten princip cenzury a vnější kontroly," vysvětluje Zapletalová.

Tuzemský šéf BlaBlaCar ale vysvětluje, že služba chce být spolehlivá a důvěryhodná - k tomu je kontrola potřeba. "Když někdo přišel do kontaktu se spolujízdou poprvé, tak se nabízí otázky: Jak můžu vědět, že si někoho pustím do auta a bude to bezpečné? Jak mohu vědět, že si k někomu sednu do auta a bude to bezpečné?" říká Prouza.

S cenou jde hýbat jen omezeně

Nespokojeným uživatelům vadí i to, že BlaBlaCar kontroluje cenu každé jízdy. Pokud řidič zadá nabídku, tak mu systém automaticky spočítá doporučenou cenu. S tou lze sice hýbat, ale jen v určitém intervalu - řidič ji může snížit maximálně na polovinu a zvýšit nejvýše o 50 procent. Pokud tedy činí doporučená cena 150 korun, tak si řidič může říct o 75 až 225 korun, jinou částku mu BlaBlaCar nepovolí.

Podle zakladatelů Jízdotéky je přitom podobná kontrola zbytečná, protože se o nízké ceny postará trh. "Když se budu chtít dostat do Budějovic a jeden řidič pojede za stovku, další za 300 korun, další za 110 korun a další za 90 korun, tak sama vidím, že s tím za tři stovky něco pravděpodobně není v pořádku. Takže s ním prostě nepojedu," říká Zapletalová.

Podle Prouzy z BlaBlaCard ale hrozí, že na trasách, kde je nabídka výrazně menší, budou řidiči ceny nadsazovat. "Když to přeženu, tak je klidně možné, že by na méně frekventovaných cestách mohla vzniknout jakási dohoda - několik řidičů by se rozhodlo, že nebudou jezdit za stovku, ale za dvě stovky," varuje.

Nechceme, aby nás zase někdo prodal

"Spousta lidí viděla jako zradu, že Jízdomat prodali. Měli jsme potřebu na to nějak reagovat,“ vysvětluje Vicián. Spojit Jízdotéku s dalším novým projektem Svezeniautem.cz ovšem nechce. "Vadí mi, že je vlastní komerční firma. Takže je také mohou kdykoliv prodat nebo zavést poplatky," říká. Sám chce založit neziskové sdružení, aby projektu zajistil neprodejnost.

BlaBlaCar se snaží vyjít nespokojeným uživatelům vstříc, takže kývl alespoň na některé změny. Nejnižší možnou cenu za úsek trasy například snížil z 25 na 10 korun, zrušil povinné poznámky nebo zprovoznil zadávání pravidelných jízd. "Myslím si, že v historii BlaBlaCaru jsme udělali za první dva týdny největší množství změn podle požadavků uživatelů," tvrdí Prouza. Připomíná, že měnit pravidla nejde tak jednoduše jako dříve na Jízdomatu - jakoukoliv zásadní změnu totiž musí BlaBlaCar zavést ve všech 22 zemích, kde působí.

Novinkou mají být také elektronické platby - Češi by tak podobně jako Němci či Nizozemci mohli platit za jízdu kartou nebo přes PayPal. "Na ten online systém přejdeme určitě, ale neřekneme vám přesně, kdy," uvádí Prouza. Zároveň ale slibuje, že pokud o to budou lidé stát, zůstane možnost platit v hotovosti i po přechodu na online systém. "Nikde to takhle nakombinované nemáme, ale technicky to možné je," dodává.

Vozidla splňují emise jenom za určitých podmínek ve zkušebně, v běžném provozu auta překračují limity několikanásobně, říká Libor Fleischhans. | Video: Martin Veselovský |  16:27

autor: Tereza Holanová

reklama
     
reklama
reklama
reklama
komerční sdělení
reklama

Sponzorované odkazy

 
reklama