Banky míří do chytrých telefonů. Teď už umí i prodávat

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
8. 12. 2012 10:25
Mobilní bankovnictví už nabízí většina trhu. Co umí a co brzy přinese?

Praha - Většina klientů českých bank již má možnost svůj účet ovládat pomocí takzvaného smartbankingu či mobilní banky, je-li vám český název milejší. Aplikaci přímého bankovnictví pro chytré telefony naposledy během minulého týdne představily obě banky z rakouské skupiny Raiffeisen - Zuno a Raiffeisenbank.

Podstatným posunem mezi těmito nováčky a prvními mobilními aplikacemi z roku 2011 je, že servis pro klienty nově doplnili o přímý prodej bankovních produktů. Ze servisních věcí se také začínají rozvíjet QR platby.

Aplikace jsou ke stažení zdarma a platby přes ně prováděné jsou levnější než platby prováděné na pobočce a zároveň stojí stejně jako platby přes internetové bankovnictví. Obojí totiž spadá do oblasti takzvaného přímého bankovnictví.

Průnik: Platby, mapy s bankomaty a operační systémy

První banku do chytrého telefonu nabídla v květnu roku 2011 Fio banka pro telefony iPhone, v srpnu pak nabídku doplnila i o aplikaci pro telefony s operačním systémem Android. Fio nabídlo potřebný základ tak, aby její klienti mohli ze svých chytrých telefonů provádět platby a kontrolovat jejich historii.

Všech deset bank, které již aplikace mají, nabízí přehled účtů, plateb a jejich provádění. Velmi brzy se standard rozšířil také o mapy pobočkové a bankomatové sítě. Nejčastěji banky ukazují jen vlastní síť. Výjimku tvoří mobilní banky ČSOB a Era Poštovní spořitelny, které ukazují i "cizí" bankomaty a také pobočky České pošty, kde ČSOB nabízí služby Era Poštovní spořitelny. Bankomaty všech bank ukazuje také aplikace Komerční banky. Kompletní výpis bankovních poboček a bankomatů pak umožňuje Raiffeisenbank, která na mapě barevně odlišuje vlastní síť.

Zuno aplikace vám pomocí augmentované reality přímo na ulici před vámi pomůže najít bankomat.
Zuno aplikace vám pomocí augmentované reality přímo na ulici před vámi pomůže najít bankomat. | Foto: Zuno Bank

Výjimečná je aplikace Zuno Bank, která nejenže ukazuje kompletní síť bankovních poboček, bankomatů a také poštovních poboček, ale zároveň tuto funkci podává zřejmě v nejzábavnějším balení, když umožňuje navigaci přes snímání ulice na displej telefonu. Na tom pak máte přímo "na ulici" navigační body včetně vzdálenosti (viz obrázek vpravo).

Posledním společným rysem mobilních bank jsou operační systémy Android a iOS, pro které aplikace nabízejí všechny banky. Pro Winows Phone má aplikaci komplet přichystanou jen ČSOB a Poštovní spořitelna. UniCredit Bank má aplikaci pro stejný operační systém "ochuzenou" o možnost vyhledávání vlastních poboček a bankomatů. Novinkou z minulého týdne pak je připravenost mobilní banky od Komerční banky pro Windows 8, který míří i na některé mobily. Telefony s dalšími operačními systémy "mají smůlu".

Většinou také platí, že smartbanking je rozdělen na část dostupnou všem, ve které je možné využít třeba právě mapy k vyhledávání poboček a bankomatů a na část zabezpečenou (speciální PIN či přístupová hesla shodující se s těmi do internetového bankovnictví), do které mají přístup jen klienti a která je teprve tou opravdovou bankou v mobilu.

Složenky a QR kódy

Rozšíření základního servisu, pokud se ho banky rozhodnou nabídnout, směřuje ke zjednodušeným platbám složenek a faktur. Česká spořitelna tak již v únoru letošního roku nabídla aplikaci, která umí pomocí zabudovaného fotoaparátu naskenovat složenku typu A. O stejnou funkci na konci listopadu svou mobilní banku doplnila i Komerční banka.

Aplikace České spořitelny: po naskenování složenky je třeba údaje ještě překontrolovat
Aplikace České spořitelny: po naskenování složenky je třeba údaje ještě překontrolovat | Foto: Česká spořitelna

Ještě dál pak zašla Zuno Bank, jejíž novinka umožňuje nejen skenovat všechny druhy složenek, ale i faktury. U těch bylo třeba vyřešit problém, že faktury nemají standard, podle kterého by jejich výstavci vždy na stejném místě tiskli třeba číslo účtu či variabilní symbol. Aplikace tak podle přednastavených kritérií vyhodnocuje pravděpodobnost jednotlivých údajů. V případě, že si je jistá, že jde třeba právě o variabilní symbol, automaticky ho do příkazu vyplní. Pokud si není dostatečně jistá, dá uživateli vybrat z naskenovaných variant.

Zmíněný postup poodhaluje slabinu skenování složenek a faktur. Není stoprocentní a zadání je třeba vždy pečlivě překontrolovat, nemusí tak vždy splnit účel, tedy ušetřit čas.

Stoprocentní naopak je QR platba. Jde o nový způsob placení, kterému má pomoci i to, že Česká bankovní asociace přijala standard, podle kterého by měli do budoucna výstavci faktur postupovat při "instalování" QR kódů na své faktury. Zatím sice v Česku nenajdete fakturu, která by takovou QR platbu umožnila, ale vzhledem k tomu, že banky se na její užitečnosti shodují, mělo by jít o otázku měsíců, než se dostatečně rozšíří.

QR platbu prozatím od minulého týdne umožňují aplikace Komerční banky a Raiffeisenbank. Zástupci druhé jmenované banky při představení novinky uvedli, že by se QR kódy měly objevit na fakturách od společností Vodafone a T-Mobile již v prvním kvartále roku 2013. A další velké společnosti mají následovat, stejně jako banky, pro které implementace QR plateb do mobilních aplikací nepředstavuje výrazný problém.

Ilustrační QR platba by měla obsahovat příkaz k platbě jednomu z největších českých e-shopů
Ilustrační QR platba by měla obsahovat příkaz k platbě jednomu z největších českých e-shopů | Foto: qr-platba.cz

Zatím QR platby umožňuje pro klienty Raiffeisenbank zhruba tisícovka e-shopů, Komerční banka je nyní ve stavu intenzivních jednání. V tomto případě QR platby přinášejí další možnost, jak platit za internetové nákupy.

Nastavení limitů umí jen dvě banky

Užitečný servis pak v podobě možnosti nastavování limitů pro platební karty nabízejí mobilní banky od Zuno Bank a Fio banky. Zatímco konkurenční aplikace - pokud už v tomto směru něco dokážou - umožňují jen kompletní blokaci karty, zmíněné dvě mobilní banky umí s okamžitou platností měnit limity na kartě pro jednotlivé platby.

Taková služba se může hodit třeba v případě, kdy si člověk není jistý, kde má kartu, ale zároveň je přesvědčený, že ji neztratil. Je to lepší řešení než klasická blokace, kterou nelze vzít zpět a je po ní nutné požádat banku o vydání nové karty s patřičným poplatkem podle sazebníku.

Nastavení limitů umožní operativně všechny platby rovněž zablokovat přenastavením na nulu, zároveň kartu ale také umožní ihned odblokovat vrácením předchozích limitů.

Samozřejmě lze namítnout, že limity si může nastavit i v internetovém bankovnictví (pokud to tedy banka umožňuje), do kterého se přihlásí klasicky přes prohlížeč ve svém mobilu. Takový člověk bude ovšem zároveň považovat celou mobilní banku nejspíš za zbytečnou.

Slevy a prodej

Banky si zároveň od smartbankingu slibují, že se stane dalším prodejním kanálem, na kterém vydělají. Komerční banka například už dnes prodává dobití kreditu u všech operátorů, stejnou službu chystá i ČSOB.

Citibank a Raiffeisenbank se pak své klienty snaží ponouknout k utrácení třeba tím, že jim aplikace ukáže nejbližší partnery jejich slevových programů (kreditní karty RB mají Sphere, Citibank má vlastní City Club).

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek | Foto: Thinkstock
Čtěte také:
Televizní banka skončila. Vítězí iPadizace, říká bankéř
Nová banka v mobilu: QR platby, slevy a srovnání cen
Mobilem, nebo nálepkou? Nové platby spouští další banka

Raiffeisenbank dále do své aplikace pojala jinou aplikaci (pravděpodobně od Heuréka.cz, banka nechce zdroj dat zveřejnit), která umožňuje přímo z kamenného obchodu porovnat cenu vybraného zboží s nabídkou v e-shopech. Stačí naskenovat čárový kód. Kdo přitom dostane chuť na nákup a nemá momentálně volné peníze, může přes aplikaci během pár minut získat předschválený úvěr.

Půjčku nabízí už nyní také mobilní banka od mBank, nové aplikace od Zuno a Raiffeisenbank pak prodávají osobní účet. Banky budou servisní složku stále více doplňovat o přímý prodej.

"Ještě v letošním roce plánujeme přijít s novou verzí služeb smartbankingu, která bude obsahovat nové služby pro koncové uživatele, například možnost sjednat si cestovní pojištění. V budoucnu bychom rádi na chytré telefony a tablety postupně přinášeli i ostatní nabídku produktů a služeb, na které jsou klienti zvyklí ze současného internetového bankovnictví nebo webových stránek banky," říká za ČSOB její mluvčí Pavla Hávová.

"Jak uživatelská, tak prodejní funkce aplikací má svůj potenciál k oslovení klientů. V současné době obě možnosti analyzujeme a rozhodujeme se o další strategii," přidává se Petr Podzimek z České spořitelny.

20 milionů denně

Banky k novým plánům postrkuje zájem o smartbanking a přesvědčení, že chytré telefony a aplikace pro ně nejsou pouze trendy, ale mají budoucnost. O zájmu svědčí například to, že aplikaci Zuno Bank si během 14 dnů bez jediné zmínky v médiích a bez reklamy stáhlo sedm tisíc uživatelů.

A jak si stojí některé další mobilní banky? "Aplikace si od svého spuštění stáhlo přes 83 tisíc klientů, kteří učinili transakce za cca čtyři miliardy korun. Nejčastěji je smartbanking využíván ke kontrole zůstatků na účtu," říká Pavla Hávová z ČSOB. Transakce uskutečněné přes mobilní banku nyní během jednoho dne dají dohromady objem zhruba 20 milionů korun. Česká spořitelna hlásí 70 tisíc uživatelů. Vzhledem k tomu, že obě tyto banky počítají svou klientelu v milionech, nejde sice o nikterak omračující čísla, ale banky jsou přesvědčené, že smartbanking dává smysl.

"Mobilní bankovnictví je pro nás nyní jednou z hlavních priorit, první verzi mobilní aplikace již připravujeme a klientům ji dáme k dispozici během pár měsíců," potvrzuje všeobecný zájem o novou službu i mluvčí Air Bank Vladimír Komjati.

 

Právě se děje

Další zprávy