Techniky musíme vychovávat už ve školkách, prosazuje Chládek

Tereza Holanová Tereza Holanová
3. 3. 2015 13:55
Zájem o technické vzdělání chce ministr podpořit i tím, že se tuzemské školství vrátí k dříve fungujícím věcem, například dílnám na základních školách.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Aby český průmysl získal více mladých odborníků, musíme začít se změnami už v mateřských školách, uvedl ministr školství Marcel Chládek na úterní konferenci nazvané Jak dál v technickém vzdělávání, pořádané Hospodářskými novinami ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy.

„Systém je potřeba změnit odspodu. Pokud chceme, aby nám děti chodily na technické obory, nemůžeme začínat na střední nebo vysoké škole, ale už od předškolního vzdělávání,“ zdůraznil Chládek. Školský systém v České republice se podle ministra dlouhodobě nepotkává s potřebami zaměstnavatelů.

Jan Světlík (Vítkovice Holding), Martin Jašminský (Hospodářské noviny), Jaroslav Hanák (Svaz průmyslu a dopravy) a Marcel Chládek (ministr školství) na konferenci.
Jan Světlík (Vítkovice Holding), Martin Jašminský (Hospodářské noviny), Jaroslav Hanák (Svaz průmyslu a dopravy) a Marcel Chládek (ministr školství) na konferenci. | Foto: Martin Svozílek

„Sedmdesát procent klíčových oborů by měl určovat a podporovat stát, zbytek pak kraje. Nepotřebné obory nechci specifikovat, ale jsou to ty, kde je téměř stoprocentní neuplatnitelnost na trhu práce,“ upřesnil Chládek na konferenci, která proběhla v rámci Roku technického vzdělávání vyhlášeného Svazem průmyslu a dopravy.

Vraťme dílny na základní školy

Technické vzdělání chce ministr podpořit i tím, že se tuzemské školství vrátí k dříve fungujícím věcem, například dílnám na základních školách. „Dokud tam nebudou, nečekejte, že se zlepší manuální zručnost,“ uvedl Chládek. Stejně důležitá je podle něj podpora přírodovědných oborů a matematiky, která by měla přestat být pro školáky strašákem.

Matematika ale má být hlavně využitelná. „Aby to nebylo tak, že někdo ji sice perfektně zná, ale nepoužije v praxi,“ dodal Chládek. K prosazované povinné maturitě z matematiky uvádí, že by určitě neměla platit jednotná úroveň pro všechny středoškoláky. Důležitá je podle něj u gymnazistů, kteří by měli mít všeobecnější vzdělání. Na učebních oborech by ji naopak kompletně zrušil.

Bytostně důležité jsou podle Chládka učební obory. K tomu, aby se zvýšil počet učňů, je však nutné přesvědčit rodiče, aby se na něj nebály děti poslat. „Všichni řeknou, že obor je dobrý, ale pro děti souseda, ne moje,“ dodal. Změny v českém školství podle ministra musí mít logiku a smysl i v dlouhodobém období.

K tomuto „přesvědčování“ má nyní ministerstvu pomoci i Rok technického vzdělávání, který pro letošek vyhlásilo. Chce ukázat, že existují obory, které nejsou naplněné, ale stojí za to do nich nastoupit.

Jen převlečená gymnázia

Na nedostatek technicky vzdělaných lidí v Česku upozorňují zástupci firem dlouhodobě. „Proč je nemáme? V devadesátých letech bylo vše, co jsme měli za socialismu, špatně. A zapomněli jsme, že bychom to neměli dělat právě v oblasti vzdělání. Měli jsme jeden z nejlepších učňovských systémů,“ říká prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Právě průmysl přitom českou ekonomiku drží, připomíná.

„Většina technických škol v Česku jsou jen převlečené gymply,“ říká šéf skupiny Vítkovice Holding Jan Světlík. „Mají například pouze jednu učebnu, chybějí v nich dílny. Vrchol všeho byl, když mi jedna bývalá zástupkyně na stavební technické škole řekla, že ani na zedníky nesehnali praxi,“ dodává.

Nabídka škol odpovídá zájmu studentů. Firmy ale nesouhlasí
Autor fotografie: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Nabídka škol odpovídá zájmu studentů. Firmy ale nesouhlasí

Malý zájem o studium technických oborů a s tím související nedostatek profesionálů se citelně dotýkají už 70 procent zaměstnavatelů z oblasti průmyslu. Čtěte podrobněji na iHNed.cz.

Ke změnám, které by měly nastat v oblasti technického vzdělávání, patří podle účastníků konference například semestr povinné praxe. „Dobrá technická škola by měla zahrnovat celkem čtyři oblasti: teoretické vzdělávání, odborné kurzy, dílny a organizovanou praxi,“ zdůrazňuje Světlík.

Více vysokoškoláků než dětí v mateřských školách

Z gymnázií by se podle Hanáka měly opět stát výběrové školy, které nemůže studovat každý. „Za naší generace byl problém dostat se tam s dvojkami. Dneska se na střední školu cpe kdejaký blbec se čtverkami, to přece nemůžeme připustit,“ říká.

„Na co máme ty vysokoškolské obory, které lidé vystudují a pak okamžitě musí na rekvalifikaci?“ ptá se ministr Chládek. Je pro snížení počtu vysokoškoláků, jichž je podle něj v Česku více než dětí v mateřských školách.

Více si o budoucnosti technického vzdělávání přečtěte na sesterském webu iHned.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy