Praha - V uplynulých šesti letech se soutěž Křišťálová lupa zaměřovala především na internet, s nímž pracujeme klasicky na počítači. Podobně je tomu i letos. O nejlepší mobilní službě se sice hlasuje již od roku 2010, stále se ale jedná pouze o jednu kategorii mezi několika.
Chytré telefony, usnadňujíci práci s mobilním internetem, přitom zaznamenávají masivní vzestup, trend je jasný i v Česku. Projeví se tato změna i ve výběru oblastí, na něž se bude Křišťálová lupa v budoucnu zaměřovat?
Online deník Aktuálně.cz se zeptal šesti odborníků, kteří letos zasedli v porotě ankety.
Aleš Miklík, Internet Info: Očekávám podobný vývoj jako u sociálních sítí - nebude důležitý konkrétní komunikační kanál, spíše způsoby jeho využití. Už nyní může například některá mobilní kampaň zvítězit z pohledu marketingové inspirace.
Milan Kryl, LMC: Smartphony a tablety přibývají masivně. Je možné, že se v budoucnu oddělí celá kategorie jen pro tato zařízení. Nebo naopak bude hlasování ignorovat zařízení, ze kterých se na služby přistupuje a rozdělení bude kopírovat jen tematické kategorie webových stránek a služeb.
Michal Feix, Seznam.cz: Křišťálovou lupu vnímám jako ocenění internetových projektů a služeb. Ne zvlášť jejich webových či mobilních verzí. Jako uživatel hodnotím, třeba ve zpravodajství, kvalitu informačního servisu, přístupnost a přehlednost. V tom je schovaná zkušenost z verze webové i mobilní, včetně mobilní aplikace - pokud existuje.
Já osobně u zpravodajství hledám funkční všechny. Pokud by jedna z platforem takového zpravodajství výrazně pokulhávala, u mě v anketě nevyhraje.
Petr Ocásek, Node5: Možné to je, ale spíše předpokládám více pozornosti v oblasti chytrých televizí či třeba chytrých ledniček, respektive aplikacím využívajícím všechna vhodná zařízení tím správným způsobem. Integrace, kterou jdou Windows8, Apple s novým iOS a nakonec i Googlácký Android, tedy stejný operační systém na všech zařízeních tomu nasvědčuje.
František Grunt, Active 24: Určitě, již v příštím roce očekávám velké aktivity firem, které se budou zaměřovat na mobilní verze webů nebo tzv. responsivní weby, budou zcela jistě přibývat i mobilní aplikace, velký důraz bude kladen na to, aby lidé mohli před mobilní zařízení lehce a rychle nakupovat.
David Duroň, Vodafone: O tom jsem naprosto přesvědčený, že ano.