Zákulisí Křišťálové Lupy. Rozhovor, jak je to doopravdy

Jakub Unger
10. 8. 2012 15:00
Důležité je, že porota umí zachytit nové trendy. Ne to, jak k výsledku dospěla, věří pořadatel
Ján Simkanič. Takto se prezentuje na facebookovém profilu. (Pozn. red.: Použito se svolením autora.)
Ján Simkanič. Takto se prezentuje na facebookovém profilu. (Pozn. red.: Použito se svolením autora.) | Foto: Aktuálně.cz

Praha - V příštích měsících tomu na internetu těžko uniknete. Bannery, upoutávky či výzvy "Hlasujte v anketě Křišťálová Lupa!" na vás budou blikat, kamkoliv se hnete.

Co si o anketě, která se každoročně dožaduje vašich hlasů, vlastně myslet? Proč se koná, kdo určuje její výsledky? Do jaké míry je akce nezávislá a kolik svým majitelům vydělává? S tím vším se pokusil popasovat Ján Simkanič, výkonný ředitel pořadatelské firmy Internet Info (fotografie z facebookového profilu je použita s jeho svolením).

Kdybyste měl internetovému nebo mediálnímu expertovi zvenku odpovědět na otázku cizince: Křišťálová Lupa? A je to něčím relevantní, má to hodnotu? Co byste řekl?

Nejjednodušší přirovnání je k Oscarům ve filmovém průmyslu, i když ten dopad je samozřejmě menší. Myslím si, že relevanci pro český trh to má, protože dokáže pojmenovat, co se na něm děje zajímavého. Ať si kdokoli myslí o smyslu těchto anket cokoli, tak já mu věřím - každý obor potřebuje příležitost hodnotit sebe sama. To je Křišťálovka.

Když jste vytáhl tak vysokou kartu jako Oscary. Ve filmu mají ty ceny váhu i proto, že obchodně dávají vítěznému snímku "druhý život". Napadá vás příklad: Vyhrál Lupu a změnilo to byznys, od té doby šlo jeho podnikání nahoru?

Tak vy to můžete říct, že jste vyhrál Křišťálovou Lupu, Aktuálně vyhrálo hned první ročník. Já si myslím, že tenkrát vám to marketingově určitě pomohlo, i když míru nejsem schopen posoudit...

...no to jste si to zjednodušil. Taky si nejsem jist, že zrovna tohle rozhodlo o našem úspěchu, ale pokračujte...

...taky tehdy Křišťálovka byla na svém začátku. Myslím, že komu to jednoznačně prospělo, byli třeba ŽítBrňáci vloni. Jednak jejich zástupci vystoupili na Czech Internet Foru a pak se o tom hodně mluvilo i na slavnostním vyhlašování, kde skončili druzí. Jakkoliv i oni jsou schopni se o sebe postarat sami, co se mediálního obrazu týče, tohle byla pro ně další možnost, jak být vidět. A využili toho.

Existuje vzor, podle kterého vaši soutěž děláte? Renomovaný příklad z Evropy, Ameriky, Británie, který podle vás ukazuje funkční model.

Když se podíváte na zahraničí, tak všechny jejich ankety jsou mnohem delší, podrobnější a hierarchizované úplně jinak, než to máme my. U nás je kategorií plus mínus třináct, u nich najdete třeba pětadvacet specializovaných témat. Naplnit takhle podrobné kategorie něčím smysluplným u nás by bylo mnohem těžší.
Takže když jsem se díval na soutěže v zahraničí, byla to pro mě inspirace hlavně v tom, že člověka napadnou jedna dvě nové kategorie. Ale né princip, který by se kopíroval k nám.

Takže taková česká soutěž, prostě... Přelaďme tedy na českou notu, z různých diskusních fór na vašem webu třeba: K čemu to je, ta Křišťálová Lupa? To je ta soutěž, kde vidím stále stejné firmy, kde si titíž rozebírají pořád ty samé ceny?!

Vloni jsme měli něco kolem stovky projektů, které byly součástí hlasování. A padesát z nich tam bylo úplně poprvé. Pro mě je to důkaz, že ten systém funguje.

Ano, je pravda, že čtyři kategorie vyhrávají stejné subjekty - avšak to není problém té ankety, ale trhu jako takového. To, že ostatní firmy na to neumějí odpovědět, přece nemůže být argument, abychom anketu nepořádali.

Přidáváme nové kategorie, redefinujeme ty staré nebo dokonce rušíme ty, kde docházelo k repetitivnímu schématu příliš často - třeba vyhledávače nebo e-mail. Myslím, že naše anketa dokáže reflektovat sama sebe a posouvat se k tomu, aby se objevovaly nové věci. 
Ale chci říct ještě jednu věc: pokud velký hráč udělá něco fakt dobrého, tak to nemůžu shodit jen tím, že on je silný, a tím pádem by ocenění neměl dostat. Když Seznam udělá něco dobrého a odborná porota ho ocení, je to pro mě důkaz, že ten trh si cení něčeho inovativního...

...dá se to přeložit taky tak, že se posouváte do pozice hudebního Slavíka s tím Karlem Gottem a "překvapivým" titulkem: Po dvacáté vyhrál... Toho se nebojíte?

U některých kategorií tohle schéma může platit. Vždycky balancujeme, do jaké míry dát slovo veřejnosti, která jde po známých a populárních věcech a jakou váhu dát odborné porotě. Ale čím dál víc se to přesouvá k odborníkům - původně jsme měli tři kategorie, které dělá porota, letos je jich sedm. Už to, že půlka je dnes na odbornících, kteří vidí víc dopředu než veřejnost, je pro mě krok správným směrem.

NEZISKOVÁ AKCE

Cítím v tom velkou rozpolcenost, z jedné strany potřebu vyjít vstříc mase a z druhé vytahovat speciální projekty a inovace, kterým zatím - možná - rozumějí jen vybraní odborníci. Co je tedy Lupa pro vás? Jakou má dlouhodobou vizi?

Pro mě je to jednak srdeční záležitost, protože jsem u toho dlouho. A pak je to i mobilizace energie toho trhu, který to bere vážně. Víc a víc lidí se v rámci té ankety touží ukázat, vloni jsme zavedli, že sami majitelé mohou nominovat pro expertní panel svůj projekt a zdůvodnit tak, proč by měli postoupit do finálního hlasování. Opravdu si myslím, že je to metoda, jak na sebe upozornit a jak ten systém může pomoct novým začínajícím projektům.
A pak je to pro mě i společenský vrchol sezóny, kdy si všichni pravidelně užijí večerní slavnostní vyhlašování.

Takže je to balík věcí...Každý je orientovaný na jinou cílovou skupinu a my sami přiznáváme, že nebýt té masy lidí, která se zapojuje do hlasování, tak by se nedostalo tolik pozornosti ani těm inovativním projektům.

A je to pro vás taky byznys. Jako pro firmu Internet Info.

Je to byznys v tom smyslu, že máme web Lupa, kterému to dělá obsah a dodává něco navíc. Děláme Czech Internet Forum, které bylo dřív víc součástí Křišťálovky, i když dnes se trošku separuje a je víc odborné, ale pořád je to důležitá součást...

Kolik vás anketa Lupa stojí a kolik vám vydělá?

Myslíte přímé náklady v jakém slova smyslu?

Kolik stojí produkce, pořádání fyzické akce, marketing... A na druhé straně výnosy pro vás.

Jedna věc je hrubá bilance příjmů a nákladů - pokud započítáme všechny náklady včetně internistů, je to vlastně nezisková akce, možná prodělečná...

Vážně? Po těch letech, co to děláte, bych čekal, že umíte relativně přesně postavit pozitivní byznys plán. Víte třeba, že velcí internetoví hráči prostě budou chtít vyhrát cenu a naženou tak desítky tisíc uživatelů na vaše stránky. Dejme tomu sto tisíc lidí je pro vás jako portál hodně, navíc vám je konkurenti sami a ochotně přisunou během kvartálu opakovaně. Takže bych čekal, že za tím vším je reálný podnikatelský záměr a peníze. Ale vy tvrdíte, že vám to nakonec vychází do minusu...

Reálné peníze za tím jsou. Lupa je náš nejdůležitější projekt z hlediska obratu, to určitě. Ve spojení s Czech Internet Forem.

Ale je za tím, že do toho dáváme všichni tak moc navíc, že kdybyste tohle všechno započítal, tak to nepůjde nikdy zaplatit.

Je to výnos v milionech, nebo desítkách milionů, nebo...?

Obrat je v naprosto nízkých milionech.

Z tohoto pohledu: Máme vaši anketu vnímat jako "oborovou, společenskou akci"? Anebo je to byznys aktivita soukromé firmy, prostě podnikání.

Problém je, že pozice Internet Info je právě v této dvojznačnosti. My jsme byli vždycky vnímaní jako neutrální hráč, což souvisí s tím, že o tom trhu píšeme. Ať už nám to někdo věří, nebo nás kritizuje za dílčí selhání, tak tu objektivitu si musíme hlídat a vystupovat jako nekonfliktní subjekt.

Proto jsme vlastně jediní, kdo může takovou věc produkovat, a lidi jsou schopni tu soutěž uznat. Že v tom nehrajeme žádnou zákulisní roli, co se týče ovlivňování výsledků, ale je to čistě produkční záležitost...

Připusťme - čistě teoreticky - situaci, kdy za vámi přijde jiná velká firma z oboru a položí vám na stůl několik milionů. Samozřejmě k tomu nenapíše na papír: Chci za to vyhrát tyto tři kategorie, ale bude to z diskuse jasné. Že vy můžete vydělat peníze a zároveň té firmě nějak pomoci - přidáním kategorie do ankety Lupy, třeba.

My v tom máme dost jasno. Tohle uděláte jednou a naposled. Jakmile ohrozíte kredit podezřením, že je tam nějaký partikulární zájem, tak tu akci zrušíte. A to není naše strategie.

PROČ JE VŠECHNO TAJNÉ

Procházel jsem pravidla té soutěže a vy jako firma-pořadatel tam máte logicky řadu práv. Vybíráte, kdo a o čem bude hlasovat, máte možnost udělit "divokou kartu". Je to na vás, sestavit takzvaný odborný panel a vůbec říct, kdo je "odborník"... Podle jakých kritérií tohle všechno určujete? Můžu si někde ta kritéria přečíst?

Oddělil bych expertní panel a Odbornou porotu. V panelu jsou prostě novináři, kteří v tom byznyse dělají - znají je všichni a oni znají všechny zpátky. Pro nás jsou zárukou toho, že přinesou dostatek podnětů, abychom nezapomněli na nikoho, kdo hraje významnou roli. To jádro se stále rozšiřuje, ale nikdo nikdy neměl potřebu zpochybňovat obsazenost toho expertního panelu...

Slyšel jste třeba příběhy, jak členové expertního panelu v té uzavřené místnosti hlasitě prosazují své vlastní weby, které - shodou okolností - provozují?

Máme pravidlo, že nesmějí. To, že to někomu ujede... Ve chvíli, kdy je to okaté, tak myslím všichni vědí, která bije. A tím, že je to pestrá směs lidí, tak se to utřídí do rozumného výsledku.

Dobře. Pak jsou tu osobnosti, to je ta viditelná, veřejná část. Ty vybíráte jak?

Podobně. Nezpochybnitelné autority v oboru. Jednoznačně majitelé firem, kteří musejí trh sledovat. Čím dál tím víc se tam ale objevují lidé mladí, kteří třeba nemají firmu, ale rozumějí novým technologiím a jsou schopni je používat. Pestrý model, kde se míchá svět produkčně-vlastnický a ten inovativní.

Proč jste nezvolili princip "akademie", tedy systém, kdy se udělují oborové ceny a hlasují rovnoměrně zástupci všech významných hráčů? Všichni pak vědí, kdo rozhoduje a taky, v jakém je dresu.

Ten akademický model funguje v odvětvích, kde je jeden produkt - třeba film nebo muzika. Tam to smysl dává, protože o zvukařích by měli rozhodovat zvukaři.

Ale vzhledem k tomu, že my hodnotíme celý český internet a ty produkty jdou od zpravodajství přes osobní blogy až e-byznysové produkty, tak musí rozhodovat skupina s větším nadhledem a také víc promixovaná.

Když se podíváte na ty ikony jednotlivých ročníků, zosobněné v Projekt roku: Aktuálně.cz, Stream.cz, Česká televize, BezRealitky, OnTheRoadTo... To všechno v té době byly opravdu věci, které hrály silnou roli. I když se třeba časem některé z nich nepotvrdily a u některých to naopak drží a platí i po letech.

Ve velké většině případů porota dokáže trend zachytit dřív, než se stane masovou záležitostí.

Proč se veřejnost ani účastníci nedozvědí, kde bylo kolik hlasů, i když je to "veřejné hlasování"? Stejně tak nikde nenajdu, jak a proč rozhodoval ten expertní panel. I když zmiňujete cosi jako "zápis", je neveřejný. Proč to tajíte? Když zároveň lákáte masu a chcete být jako Slavík. Tam se podívat můžu, kolik Karel Gott nasbíral.

Ta diskuse (expertního panelu - pozn. red.) je čtyřhodinová, je náročná a padne tam spousta různých věcí v afektu nebo v nadšení pro věc. Je to uvolněné právě díky tomu, že hodnotitelé vědí, že si nemusejí dávat pozor na pusu, ale že jde o výsledek. Nemůžu popřít, že i já jsem do toho plně ponořen...

...taky...? (lidé z Lupy podle pravidel výsledky ovlivňovat nesmějí - pozn. red.)

...byť nehlasuju. Z hlediska moderování to nějakým způsobem vedu. Ale že bychom z toho udělali veřejný odposlech, jak je teď v médiích zvykem? To by se to svázalo do něčeho, co negativně ovlivní výsledek. Jde o většinové hlasování a ti experti se dokáží doplnit a vyvážit, takže verdikt dává opravdu smysl. A jakým způsobem k němu ti jednotlivci dospěli, to už je pak jedno.

SPIR ZA TÍM NEHLEDEJTE

Kdybyste se směl účastnit, chtěl byste v současné podobě vyhrát Lupu? Vím, že jakožto pořadatel nemůžete, přesto, věřili byste si na nějakou kategorii?

My patříme do zájmových webů. Možná i ty inspirativní věci. Kdybychom to nepořádali, umím si představit, že do toho půjdeme.

Zajímám se o to vlastně proto, že by to pro vás bylo mnohem snazší, kdyby ta soutěž probíhala jinak. Kdyby to nebyl soukromý podnik, ale byla to anketa profesního sdružení, v tomto případě SPIR (organizace, v níž spolupracují zástupci všech významných tuzemských digitálních firem - pozn. red.). Takže otázka na vaši druhou roli jakožto výkonného ředitele SPIR: Proč tomu tak není, proč to není oborová cena?

Nevím. My jsme měli ten nápad. Dřív to byly Zavináče, které pořádal Miloš Čermák a spol., ty byly myslím třikrát, a pak tu vlastně bylo hluché, prázdné místo. A myslím si, že to tomu trhu vadilo. A to, že do toho vstoupíme právě my, se nabízelo - kdo už jiný než Lupa, která český internet pokrývá nejvíc.
Kdyby ho měl někdo ve SPIR, tak možná... Dovedu si představit, že by to zastřešoval třeba SPIR. Ale jeho primární smysl je někde jinde, je to orgán, který řeší provoz trhu, etická pravidla a témata spojená s prodejem inzerce. Ale v tom týmu, který ve SPIR je, nejsou kapacity pro provozování něčeho jako Lupa. U nás na tom opravdu dělá hodně lidí a je to proces na celý rok. Šlo by to i ve SPIR, ale pak by to museli členové platit.

Ale není právě takováto akce jednou z hlavních úloh SPIR? Je to propagace toho trhu, vytváření pozitivního obrazu, možnost kontaktu se "zákazníky"?

Asi jo. Dovedu si to představit... Ale to moje dilema s hlasováním by to stejně nevyřešilo. I z pozice současného šéfa SPIR bych musel, pokud by se hlasovalo o našich projektech, zůstávat stranou. Aby to nevypadalo, že zneužívám možností, které mám.

Můj dojem ale je, že - ať chcete, nebo ne -, výroční konferenci Czech Internet Forum (CIF) veřejnost vnímá jako oborovou nebo řekněme "nezávislou, objektivní". Hned pak následuje večerní vyhlašování Lupy, takže si člověk logicky řekne: To je pokračování té nezávislé akce, za tím stojí nějaká "akademie internetového průmyslu", řekněme SPIR. Ve skutečnosti obojí pořádá vaše firma... Je to jen náhodný dojem, který to celé navozuje? Jaký je ten vztah?

My si dáváme velký pozor, abychom se SPIR nikde nezaštiťovali. Právě proto, abychom se nedostali do toho konfliktu. Mě těší, že lidé konferenci CIF vnímají jako "oborovou", protože to tomu dává jakousi důležitost. Ale SPIR tam nefiguruje ani čárkou.

To že to SPIR využívá, aby si tam třeba probral nějaká témata, to ano - ale za to nic nechceme ani nedostáváme. V tom já jsem strašně opatrný, něco takového nemám zapotřebí.


 

Právě se děje

Další zprávy