reklama

Nejprodávanější kniha na Amazonu ještě nevyšla

6. 7. 2011 10:30

Stačilo oznámit psaní knihy na Twitteru, Tumblr a internetovém fóru YourPants.org a z Johna Greena je jednička v onlineových knihkupectvích

John Green: Pokud jste ke svým čtenářům upřímmní, budou vám věřit, když přijdete s novým příběhem. John Green: Pokud jste ke svým čtenářům upřímmní, budou vám věřit, když přijdete s novým příběhem. | Foto: ISIFA

Představíte-li si úspěšného spisovatele současné beletrie pro mladé jako někoho, kdo si od nových médií či sociálních sítí drží poťouchlý odstup, mohl by to být C.D. Payne - autor populární série Mládí v hajzlu. Představíte-li si úspěšnou autorku současné beletrie pro mladé, jako někoho, kdo se obklopí agenty, využívající jakýkoli mediální nástroj k maximalizaci zisku, mohla by to být J.K.Rowlingová - autorka série o Harry Potterovi.

Tento krátký text vám však představí Johna Greena. Spisovatele, který se snaží technologické novinky chápat a používá je k prohlubování nebývale silné vazby se svými čtenáři, stejně jako k atraktivnímu formulování myšlenek, které by mohly změnit svět. Videobloggera, kreativního člena mnoha internetových komunit a majitele twitterového konta s 1,1 milionem "přátel".

S oběma předchozími spisovateli má rodák z Indianopolis John Green společné to, že píše romány pro dospívající, tedy mladé lidi ve věku 14 - 21let. Na rozdíl od Payna však není tak prvoplánový a na rozdíl od Rowlingové tak asexuální. Na rozdíl od obou dvou výše zmíněných, mu pak nevyšla v češtině ani jedna jeho kniha.

Kdo chytá v žitě nového tisíciletí

John Green má přitom za sebou už tři samostatně napsané romány a dva další v kooperaci s jinými autory. Každý z nich vzbudil za oceánem pořádný rozruch a každý byl oceněn minimálně jednou prestižní literární cenou. Jeho prvotina Hledání Aljašky (Looking for Alaska, 2005) byla oceňována mladými čtenáři, jejich rodiči i učiteli. Americkou knihovnickou asociací byla zařazena mezi deset nejlepších knih pro dospívající. A svými fanoušky byla označována za důstojného nástupce knihy J.D.Salingera Kdo chytá v žitě, kultovního románu mladých Američanů od počátků padesátých let až do současnosti.

Na straně druhé však bylo Hledání Aljašky, na základě tlaku konzervativních rodičovských organizací, staženo z knihoven některých středních škol. Odpůrci otevřeného stylu, líčícího život dospívajících v takových barvách, v jakých se odehrává dnešní americká realita ji proklínali jako nechutnou a pornografickou. John Green se však proti takovým obviněním začal bránit. A zjistil, že nejlépe mu to půjde spojením videokamery a internetu.

Videobloger a experimentátor s novými formami

Zkušenosti s videi, ve kterých vysvětloval své pozice a bránil se obvinění z morálního relativismu, později přetransformoval - spolu se svým bratrem Hankem - do projektu Brotherhood 2.0 a stal se tak jedním z nejznámějších  světových vblogerů. Youtube nejen čtenáře Johnových románů, ale i fanoušky nových technologií a zájemce o neortodoxní myšlenky, vyjádřené touto velmi intimní a upřímnou formou.

Internetové komunitě Green důsledně vysvětloval své postoje, sděloval jim své nápady a postřehy. Otevřel před nimi i vrátka svého soukromí, třeba když se rozhovořil o tom, že se mu narodí syn. Na nic si přitom nehrál a o tom co se mu děje v hlavě hovořil bez PR příkras či konzultacích s nakladateli.

V roce 2009 tak na svém videoblogu oznámil že začal psát svůj čtvrtý román Pokračování (Sequel). O několik měsíců však schladil nadšená očekávání oznámením, že ho nikdy nevydá, protože s ním není spokojen. Jednu dobu komunikoval se svými čtenáři výhradně formou krátkých videospotů. Po opuštění YouTube založil vlastní mezinárodní internetovou platformu Nerdfighteria.

Kromě klasických a dobře prodávaných románů vytvořil John Green také velmi experimentální internetovou hříčku Thisisnottom (2009). Ta podobně jako všechno co dělal opět rozproudila žhavou debatu na fórech a vznikali kvůli ní i speciální blogy, které měly nasměrovat zmatené čtenáře, zvyklé uvažovat jen v tradičního rámcích vztahu dílo - auto - čtenář.

V roce 2010 pak Green vydal novelu ebook vydanou pod licencí Creative Commons, mohl  (ale stejně jako u shareware programů nemusel) každý z jeho stále vzrůstající základny obdivovatelů, zaplatit 25 dolarů. Ty však byly věnovány charitě. Cesta k zavazujícímu komerčnímu úspěchu s jeho zatím posledním ohlášeným románem, tak byla vykoupená obrovskou aktivitou i nezpochybnitelným uměním napsat přitažlivý příběh a podat ho v souvislostech nejmodernějších technologií.

Dotknout se hvězd

Práci na svém dalším čtvrtém románu Díra v hvězdné obloze (Fault in Our Stars), oznámil John Green opět tou nejmodernější technologií. Prostřednictvím svého Twitteru, blogu na Tumblr a internetového fóra pro mladé YourPants.org, vyslal do světa zprávu, že pracuje na knize, kterou si mohou čtenáři on-line předobjednat. Učinil tak 28.června 2011.

O tři dny později - 1.7.2011 - předčil v objednávkách jeho nový román všechny horké novinky a razatními reklamními kampaněmi a to v obou nejnavštěvovanějších online knihkupectvích Amazonu  i Barnes & Noble.com. Samotná kniha přitom ještě není vůbec dopsaná, předpokládaný měsíc vydání je březen 2012.

Podle řady komentátorů tak Johnu Greenovi - ať už to se samotným románem dopadne jakkoli - nikdo nevezme pozici pionýra nových způsobů propagace knih i samotného čtení. " Všichni se teď na tento způsob soustředí, protože to funguje, může to dát věci do pohybu", zhodnotil obchodní úspěch dosud nevydaného románu Tim Duggan z nakladatelství Harper.

John Green však vidí tuhle skutečnost mnohem jednodušeji. Pro Wall Street Journal ji komentoval slovy: "Říká mi to, že mám prostě štěstí. Říká to však také, že pokud jste ke svým čtenářům upřímní, budou vám věřit, když přijdete s novým příběhem."

autor: LP Fish

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
 
reklama