reklama

Jak jsme hackovali Kinect: Historie, roboti i erotika

1. 12. 2011 18:00

Soutěž v hackování Kinectu zná svého vítěze. Jak fůze technologie a umění vypadala?

//cdn.i0.cz/public-data/3a/98/9e6609723d709bfd402924e07678_r16:9_w480_h270_gi:photo:429361.jpg Foto: Vojtěch Marek

Během středečního odpoledne v KC Vltavská probíhají přípravy na tři souběžné kulturní akce. V bludišti chodeb panuje zmatek a nervozita. Mezi bednami s aparaturou poskakuje ochranka a pomáhá nasměrovat první návštěvníky.

Někteří z nich míří hluboko do útrob komplexu do pražského hackerspace brmlab, kde se první soutěžící klání MOJE KONZOLE! připravují na demonstraci svých projektů. Z batohů vytahují své "druhé oči" v podobě ovladačů Kinect, který za chvíli každý využije svým vlastním způsobem.

Víc než hračka

Ačkoli je Kinect zařízení primárně určené pro ovládání videoher pohybem těla, je ztřejmé, že technologie a čidla ukrytá pod jeho kapotou nachází využití mnohem širší - od umění, přes počítačové vidění po zcela nové způsoby ovládání počítače.

Robotické ruce se dávají do pohybu, účastníci ladí poslední detaily svého softwaru, Kinecty se kalibrují a načíná se první basa Club-Mate, energetického nápoje, který místní hackerskou úderku udržuje při životě a již neoddělitelně patří do inventáře brmlabu.

Po čtvrté hodině jsou všichni připraveni a brmlab se začíná plnit návštěvníky. Po krátkém uvítání startuje prezentaci Lenka Janušková se svým projektem IT erotika. Diváky si odvádí do vedlejší místnosti, kde představuje svět IT workoholiků, kteří si neustálou prací se stroji nahrazují své reálné chování včetně erotiky.

//cdn.i0.cz/public-data/6d/99/6d9d4ca83504915ff7415a3755f1_r16:9_w200_h113_gi:photo:429324.jpg 

Foto: Vojtěch Marek

V hlavní místnosti již sympatická dvojice ze Slovenska, Zuzana Husárová a Lubomír Panák, připravují interaktivní procházku lidským nitrem, během které diváci slyší, jaké zvuky vydávají jednotlivé orgány nebo jak vypadají tkáně.

Underground zdraví Overground

Po krátké pauze se slova chopí Štěpán Bechynský, vývojář-evangelista firmy Microsoft, který soutěžícím a divákům vysvětluje, co všechno je Kinect schopen vidět a jak se tato nasbíraná data dají využít. V následné zasvěcené debatě padá rozdíl mezi profesionálem nadnárodní korporace a open-source alternativci, kteří "dýchají Linux" - důležité je téma.

Jan Hrdlička a Jiří Wild představují robota, ovládaného pohybem těla. Kinect přenáší pohyby rukou do počítače, který posílá příkazy robotovi. Ten pak kopíruje pohyby člověka. Pavel Jetenský demonstruje nedokonalost stávajících zařízení, kterými ovládáme počítače.

Nabízí vlastní pojetí v podobě "neviditelné myši", Kinectu zavěšeného nad pracovním stolem, který snímá pohyby prstů a jejich kombinace, uživatel se pak obejde bez myši nebo trackballu.

//cdn.i0.cz/public-data/50/20/d87f024431bc924176dc477243cb_r16:9_w200_h113_gi:photo:429334.jpg 

Foto: Vojtěch Marek

3D Průša

V šest večer je již kapacita brmlabu vyčerpaná. Josef Průša, známý populizátor 3D tisku, zapracoval Kinect do svého projektu Vase Designer. Uživatel pohybem ruky vytvoří profil vázy, jakoby na virtuálním hrnčířském kruhu. Když je se svým výtvorem spokojen, stačí virtuální vázu poslat do 3D tiskárny, která během několika minut model promění v realitu.

To už se ale všichni přesouvají do prostoru naproti brmlabu, kde čeká tým neziskovky M77, která představuje největší instalaci večera - Interaktivní památník holocaustu. Pomocí videomappingu pak při přiblížení ožívá busta Markéty Novákové, která prošla šílenstvím vyhlazovacích táborů Terezín a Osvětim-Birkenau.

Vypadá to, že diváci mají jasno. Každý dostává pět bodů v podobě pěti vytržených kláves z počítačové klávesnice, které může rozdělit mezi soutěžní projekty. V zákulisí se sčítají body a slova se mezitím ujímá praktik interaktivního umění Andrej Boleslavský z Centra pro umění a moderní technologie (CIANT).

//cdn.i0.cz/public-data/18/ee/38926695306c9b8d4975335fdb3e_r16:9_w200_h113_gi:photo:429350.jpg 

Foto: Vojtěch Marek

Během své přednášky na téma Computer vision, předvádí svou mimosoutěžní instalaci, kterou vzdává hold jednomu z průkopníků videoartu Woodymu Vasulkovi. Pomocí Kinectu a 3D televize si tak diváci mohou prohlédnout stereoskopickou kopii sama sebe.

Síla příběhu, podpořená technologií

V tu chvíli již v brmlabu nezbývá moc vzduchu k dýchání, na řadě je vyhlášení vítěze. Nejvíc sympatií diváků získává instalace skupiny M77 (Interaktivní památník holocaustu), která si odnáší konzoli Xbox360 s Kinectem. Robotická ruka pánů Hrdličky a Wilda dosáhla na druhé místo. Za třetí nejlepší projekt zvolili diváci IT erotiku Lenky Januškové.

Kulturním centrem Vltavská třese ska v podání Sto zvířat, kteří hrají v dolním sále a život v brmlabu se vrací do zaběhlých kolejí - další basa Club Mate, záření obrazovek, vrčení serverů a ševelení větráčků. Venku je zima a prší.

TIP: Líbí se vám naše články? Sledujte Dataramu na Facebooku, na Google+ nebo na Twitteru!

autor: Jan Kovalík

reklama

Diskuse

0komentářů

Zatím žádný příspěvek :(

reklama
reklama
reklama
 
reklama