Apple porušuje zákon, omezuje uživatele, tvrdí sdružení

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
22. 3. 2012 13:52
Nejvíce do očí bijící jsou pasáže smluvních podmínek Apple týkající se záruky
Další šťastný majitel nového tabletu. Poznáte rozdíl mezi iPadem 2 a novým iPadem?
Další šťastný majitel nového tabletu. Poznáte rozdíl mezi iPadem 2 a novým iPadem? | Foto: Reuters

Praha - Zákazníci společnosti Apple jsou podle časopisu dTest kráceni na svých spotřebitelských právech.

"Nejvíce do očí bijící jsou pasáže smluvních podmínek Apple týkající se záruky," říká Lukáš Zelený, vedoucí poradenské linky časopisu dTest.

Majitelé iPhonů, iPadů či iPodů se od společnosti dozvídají pouze o zkrácené, nikoliv zákonné dvouleté záruce. Navíc v rozporu se zákonem nejsou informováni o postupu pro uplatnění reklamace.

Neúplné a zavádějící mají být také údaje o možném vrácení zboží v případě odstoupení od kupní smlouvy. Společnost od zákazníků mimo jiné vyžaduje originální obal výrobku, na což nemá ze zákona právo.

"Nelze souhlasit ani s úpravou okamžiku uzavření kupní smlouvy a s ustanoveními týkajícími se odpovědnosti za škodu," konstatuje Zelený.

Velmi svérázný je podle něj také požadavek na zaslání údajů z platební karty spolu s objednávkou, k čemuž dochází v okamžiku, kdy dle společnosti dosud k uzavření kupní smlouvy nedošlo.

S krácením svých práv se nesetkávají jen tuzemští zákazníci. I spotřebitelské organizace z dalších jedenácti evropských zemí vyzvaly Apple k zastavení nezákonných praktik.

Časopis dTest se rozhodl podat podnět České obchodní inspekci, aby prověřila soulad uvedených smluvních podmínek s platnými předpisy.

Kontaktovali jsme se žádostí o reakci české zastoupení společnosti Apple, ta ovšem ponechává celou situaci bez komentáře.

Podívejte se, jak se ve světě začal prodávat nový iPad (galerie vlevo)

 

Právě se děje

Další zprávy