I na nové formuli Marlboro a Ferrari použily další trik

Radek Pecák Radek Pecák
28. 1. 2011 10:48
Proč firmy spolupracují dál, když je reklama na tabák stále více nežádoucí?
Takto to platilo dříve
Takto to platilo dříve | Foto: Aktuálně.cz

Řím, Praha - Slavnostní odhalení nového monoposu formule 1 stáje Ferrari prokázalo to, co mnozí tušili. Nové logo týmu, v němž sice není ani zmínka o tradičním sponzorovi - cigaretové značce Marlboro, přece jen dává o tomto jménu něco tušit.

Kromě vizuální podoby loga, o kterém se mohou vést spory, zda Marlboro v něčem připomíná či nikoli, bude důvodem ke sporům s tradičními odpůrci cigaretové reklamy především umístění loga. To se totiž ocitlo na krytu motoru, tedy na místě, kde skoro dvacet let vždy na monopostu Ferrari F1 byl nápis Marlboro.

A toto je nový monopost Ferrari F 150
A toto je nový monopost Ferrari F 150 | Foto: Ferari

Ferrari tak s největší pravděpodobností plně naplnilo požadavky tabákového koncernu Philip Morris, aby získalo prostředky ze smlouvy pro letošní rok a navíc získalo i novou, pro další období.

Už před slavnostním aktem, který se odehrál dnes, se mezi zasvěcenými hovořilo, že nová smlouva mezi Ferrari a Marlboro je doslova na spadnutí, ačkoliv v Evropské unii se stále přísněji posuzuje zákaz tabákové reklamy ve sportu a v severní Americe jsou ještě ostražitější.

Jenže tradiční partneři vždy vymyslí nějaký trik, aby si lidé alespoň podvědomě spojovali dvě silné značky. Vloni například byl součástí týmového loga známý čárový kód, který každému připomínal, že "tady by měly být cigarety".

Šéfové Ferrari tvrdili, že jde o součást designu vozu a nikoli o podprahovou reklamu na tabák. Nakonec podlehli tlaku a čárový kód z krytu motoru závodního vozu zmizel.

Smlouva bude prodloužena

Navíc vymysleli tu nový marketingový tah. Místo aby cigarety byly na formuli, bude formule na cigaretách. Tomu zatím žádný zákon nebrání.

"Náš vztah s Ferrari je skutečným partnerstvím, vybudovaným za 20 let neustálé a vzájemné podpory," uvedl již dříve mluvčí Philip Morris a dodal, že případná nová smlouva určitě bude plně v souladu s mezinárodním právem.

Také Ferrari se smlouvou počítá a prý není jakýkoli důvod se domnívat, že by k uzavření nedošlo. Jde mu také o velké peníze. Podle odhadů dostává závodní tým od cigaretového výrobce ročně sumy v řádech desítek milionů dolarů.

Proč vlastně obě firmy o spolupráci tolik stojí? "Je to vztah, který nemá prakticky nikde jinde obdobu," říká odborník na formuli 1 Vladimír Rybecký a připomíná, že donedávna byl název Marlboro součástí názvu tým Scuderia Ferrari a spojení obou značek je v myslích lidí hluboce zakořeněné.

Někde je problém i s kombinací barev

"Málokdo si také uvědomuje, že spolupráce funguje i obráceně. Když se nemůže logo Marlboro objevovat na současných formulích, tiskne naopak Marlboro v některých zemích motivy rudých závodních vozů na krabičky s cigaretami," dodává Rybecký.

Marlboro tak jako sponzor formule 1 s největší pravděpodobností vstoupí do páté dekády spolupráce s tímto sportovním odvětví. Původně jeho logo vozily od roku 1971 monoposty britské stáje BRM, spolupráce s Ferrari trvá dvacet let.

Současná strategie Ferrari a Marlboro oběma firmám vychází podstatně lépe než konkurenční stáji McLaren, která svého času přišla s jiným trikem: logo cigaret West přepsala podobně vyhlížejícím slovem East.

Podle odborníků na reklamu Ferrari a Marlboro mistrně využívají možností podprahové reklamy. V některých zemích si však i tyto detaily pečlivě hlídají.

Naposledy například narazil team Lotus Renault, když chtěl své monoposty nastříkat černo-zlatou barvou, tedy těmi, které na sobě vozily Lotusy JPS. Jenže v Kanadě je i obyčejná kombinace černé a zlaté zakázána, protože by si lidé mohli vzpomenout právě na cigarety JPS.

 

Právě se děje

Další zprávy