Nový supermarket sází na české zboží. Korzo začíná na severu

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
8. 7. 2014 15:14
Tajemní majitelé supermarketu Korzo zkouší štěstí v Teplicích. Když uspějí, plánují vstup do dalších měst.
V Galerii Teplice byl otevřen nový supermarket Korzo
V Galerii Teplice byl otevřen nový supermarket Korzo | Foto: Galerie Teplice

Praha - Ryze český supermarket Korzo mohou vyzkoušet lidé v Teplicích. V konkurenci většinou zahraničních řetězců chce nováček zaujmout nabídkou běžného, převážně českého zboží a farmářských produktů.

Supermarket funguje na 1300 metrech čtverečních v novém nákupním centru Galerie Teplice, které se zákazníkům otevřelo letos v březnu. Pokud pilotní prodejna u lidí uspěje, chtějí zakladatelé otevřít další a vytvořit řetězec.

Podle odborníků oslovených online deníkem Aktuálně.cz může Korzu tento záměr vyjít i přes to, že bude občas nad cenovým průměrem. Bude ale potřebovat skutečně dobrý marketing.

Otec projektu neznámý

„Za zcela novým konceptem stojí čeští investoři, kteří vnímali, že na trhu existuje prostor pro nový český supermarket,“ vysvětluje bez dalších podrobností Martina Jarošová z oddělení marketingu supermarketu Korzo.

Identitu původců nového konceptu zatím tají i jednatel Galerie Teplice Lukáš Čepelka. "Zatím je zájem to nezveřejňovat," dodává.

Dostupné neoficiální údaje ale ukazují, že zakladatelem Korza může být právě Čepelka skrze svou firmu IVX Czech, která je provozovatelem celé Galerie Teplice. Na jeho jméno a firmu je registrována doména supermarketu Korzo i žádost o ochrannou známku.

Místní dodavatelé

Podle Jarošové má Korzo potenciál uspět u tuzemských zákazníků zejména tím, že nepatří zahraničnímu řetězci. „Nabízený sortiment tak může reagovat na poptávku v konkrétní prodejně,“ říká. Hledání nových dodavatelů i objednávky samotného zboží má na starosti přímo vedení prodejny.

To umožňuje více zapojit regionální výrobce potravin i zemědělce. „Například pečivo a podstatná část sortimentu lahůdkového pultu pochází z Teplic a okolí,“ upřesňuje Jarošová.

Podle ní nabízí teplická prodejna v současné době asi 80 procent českých produktů. Vedle známých výrobců potravin jako je Hamé nebo Madeta jmenuje malé české výrobce, jako je lounská moštárna, teplická pekárna Pecud, místní Lahůdky Jitřenka, domácí marmelády od Hany Šindlerové nebo Pivovar Bakalář.

Galerie Teplice je otevřena od poloviny března, nabízí prodejní plochu 22 500 metrů čtverečních. Výstavba nákupního centra přišla na 1,2 miliardy korun.
Galerie Teplice je otevřena od poloviny března, nabízí prodejní plochu 22 500 metrů čtverečních. Výstavba nákupního centra přišla na 1,2 miliardy korun. | Foto: OC Galerie Teplice

První supermarket Korzo v Galerii Teplice zaujímá 1300 metrů čtverečních. Rozlohou se tak neliší od běžných supermarketů typu Albert, Billa či Tesco. "Každopádně je Korzo větší než diskontní prodejny Lidl nebo Penny Market," porovnává ředitel výzkumné agentury GfK Tomáš Drtina.

Cenově průměr

Cenově je Korzo - alespoň podle svých majitelů - na střední úrovni. „V mnoha případech máme ceny stejných nebo srovnatelných produktů nižší než většina konkurentů. U kvalitních – domácích a farmářských - potravin jsou ceny obvykle vyšší než průměr, to se ale týká pouze malé části sortimentu,“ doplňuje Jarošová.

Po prvních měsících provozu zákazníci na nový koncept prý reagují pozitivně. Po testovací fázi se tak dá předpokládat, že se podaří vytvořit celou síť českých obchodů Korzo.

Chce to dobrý marketing

"Jakýkoli nový obchodník s potravinami je pro trh obohacením. Navíc lidé nabídku regionálních produktů vítají," říká k možnému vzniku řetězce Tomáš Drtina z GfK. Na druhé straně je ale podle něj nutné si uvědomit, že čeští zákazníci jsou cenově citliví.

"Velká část z nich při pohledu na cenovku na proklamovanou podporu kvality často zapomene. Dalším faktorem, který může nahrát velkým řetězcům, je economy of scale, tedy úspory z odběru ve velkém," upozorňuje.

"Podíl českých potravin není úplně ekonomická výhoda, ale spíše marketingová," připojuje se i viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu a předseda představenstva sítě družstevních prodejen COOP Zdeněk Juračka. "Pokud se toho značka chopí a bude mít dobrý marketing, určitě má šanci," dodává.

 

Právě se děje

Další zprávy