Spořitelna a COOP vám chtějí zvětšit peněženku

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
3. 10. 2013 15:10
Startuje největší věrnostní program největší tuzemské banky, přidá se i COOP.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Isif, Thinkstock

Praha - K věrnostním kartám, které jste doposud získali, přibudou další. Alespoň v to doufají největší tuzemská banka a síť marketů pro venkov.

Obří věrnostní program spustí příští týden Česká spořitelna. Ve hře je zatím tisícovka odměn za nasbírané body u více než třiceti partnerských firem.

Od února bude pak banku následovat i síť družstevních prodejen COOP.

Budeme největší

Výběr z bankomatu, platby kartou i další transakce. Právě za tyto úkony budou získávat body zákazníci České spořitelny, kteří se zapojí do věrnostního programu iBod.

Ten má být podle představitelů banky svým počtem nabízených odměn i partnerů, doposud nejrozsáhlejší v České republice.

Body ale nebudou klienti banky sbírat pouze za pohyby na účtu, ale také při nákupu u partnerských firem, které se do projektu zapojily.

"Sbírat body bude tedy možné také na zhruba tisíci místech u celkem třiceti dvou partnerů," uvedl předseda představenstva společnosti Věrnostní program iBod Miloslav Křečan.

Podle něj je pro zákazníky připravena téměř tisícovka rozličných odměn. "Ty si může zákazník vybrat v našem katalogu," upřesňuje.

Mezi partnery programu lze například nalézt firmy Datart, Sportisimo, hračkářství Bambule, parfumerie Fann nebo zážitkovou firmu Allegria.

Za každý pohyb na účtu získá klient České spořitelny jeden bod, stejně tak za každých dvě stě korun, zaplacených platební kartou. Další bod pak získá za každých utracených 25 korun v partnerských obchodech.

"Zákazník tedy sbírá body jak u České spořitelny za pohyb na účtu, tak od partnera," dodává.

Každých 450 nasbíraných bodů bude podle něj ekvivalentem 100 korun.

Mediální kampaň odstartuje v pondělí 7. října. V první fázi plánuje banka oslovit zhruba tři miliony zákazníků s nabídkou dočasné papírové karty.  Pro Českou spořitelnu bude propagace programu představovat investice okolo 40 milionů korun.

Banka je zatím jediným akcionářem projektu. Podle Křečana by se ale měla akcionářská struktura brzy rozšířit o další firmy.

Od února další body

Svůj věrnostní program plánuje s počátkem února příštího roku spustit také síť vesnických obchodů COOP.

Zájem o věrnostní program projevilo doposud sedmnáct z celkového počtu čtyřiceti pěti družstev. Podle předsedy představenstva Zdeňka Juračky se dá očekávat, že se jich do programu ke konci října přihlásí až třicet.

Spolupráci prodejnám COOP přislíbilo zatím pět firem. Kromě ČSOB, která je v současné době hlavním partnerem COOPu v poskytování finančních služeb, budou moci zákazníci čerpat výhody u Českých drah nebo cestovní kanceláře Čedok. Slevy získají také v drogeriích Teta nebo v prodejnách Mountfield.

"S dalšími partnery jednáme. Mohu prozradit, že o spolupráci s námi mají zájem například internetové obchody," dodává Juračka.

Celý systém zrealizuje na základě vítězství ve výběrovém řízení společnost Vincor.

Investice do věrnostního programu Juračka odhaduje řádově na miliony korun. "Záležet bude na tom, kolik družstev se do programu zapojí," vysvětluje.

Cestovat za slevami? Ne!

Jsou zákazníci skutečně programům, ke kterým se jednou upsali, věrni?

Podle odborníka na marketing Daniela Köppla je pro většinu lidí zásadní dostupnost obchodů. "Zhruba osmdesát procent lidí nakupuje v nejbližším obchodě bez ohledu na to, komu zrovna patří," uvedl Köppl v jednom z dřívějších komentářů pro online deník Aktuálně.cz.

Podle něj se firmy při spouštění věrnostních programů mýlí, když si myslí, že se dá věrnost koupit. Druhou chybou je podle něj domněnka, že programy, založené na sbírání bodů, budou ziskovou jednotkou daného obchodu.

Příkladem může být jeden ze zaniklých řetězců Delvita. Ten měl kdysi vydáno 1,2 milionu věrnostních karet. Když si firma při rušení programu nechala zpracovat průzkum, zjistila, že většina zákazníků chce raději výhody hned, než si je ukládat na kartu.

"A jaké dopady na obchod mělo tenkrát zrušení karet? Dramatické. Prodeje se zvýšily o pět procent a do centrály přišlo jen dvanáct nespokojených dopisů na to, že karty již neplatí," ilustroval na příkladu, jak jsou lidi programům skutečně věrni, Köppl.

Češi mají v peněžence minimálně dvě karty

Opačného názoru je agentura pro výzkum trhu GfK. Z jejího průzkumu vyplynulo, že dobře nastavený věrnostní program dokáže zvýšit sympatie zákazníků ke konkrétní značce a motivuje je k častějším návštěvám.

U minimálně jednoho věrnostního programu je zaregistrováno zhruba sedmdesát procent lidí. "Až osmdesát pět procent z nich připustilo vyšší frekvenci nákupů u poskytovatele věrnostního programu," říká k průzkumu manažerka komunikace společnosti GfK Andrea Winklerová.

Podle ní vlastní každý Čech v průměru tři věrnostní karty. V peněžence s sebou z pravidla nosí dvě.

Jedním z průkopníků klubových karet v Česku byla před více než deseti lety síť prodejen Billa. Ta má v současné době 1,8 milionu aktivních členů.

„Proram Billa Bonus Club nabízí zákazníkům až padesátiprocentní slevy na vybrané zboží," říká mediální zástupkyně supermarketů Billa Gabriela Bechynská. Podle ní mohou zákazníci získat slevy také u partnerských firem, jako jsou České dráhy, Cinestar, Ticket Stream nebo Království železnic.

Ještě více uživatelů - téměř dva miliony - má řetězec Tesco. Ten doposud v rámci programu Clubcard za nasbírané body zákazníkům několikrát do roka nabízel peněžní poukázky a slevové kupony na nákup zboží. Nyní lze s věrnostní kartou také levněji volat.

Zvýhodněni jsou také odběratelé firmy E.ON. Za nově uzavřenou smlouvu energetická skupina zákazníkům přičte na jejich Clubcard až 1000 bodů.

Své zákazníky si prostřednictvím věrnostního programu hýčká i skupina ČEZ. Její program Šťáva, který byl spuštěn letos v květnu, v současné době využívá 28 tisíc zákazníků. Různé slevy a bonusy lze aktuálně získat u tří set partnerů.

Formou voucherů své zákazníky odměňuje také Telefónica Czech Republic. Od spuštění programu O2 Extra v loňském září zákazníci vygenerovali 2,3 milionu slevových kuponů, přičemž ušetřili 235 milionů korun. Podle tiskové mluvčí Lucie Jungmannové firma v rámci programu spolupracuje téměř se dvěma sty partnery.

 

Právě se děje

Další zprávy