Český internet se spojuje proti Googlu, jde do Bruselu

Jan Klesla (HN)
15. 4. 2014 10:30
Velké e-shopy Mall.cz nebo Aukro.cz se chtějí připojit k podání, které proti Googlu k Evropské komisi plánuje skupina Allegro.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Velcí tuzemští internetoví obchodníci v čele s e-shopem Mall.cz nebo aukčním portálem Aukro.cz si chtějí stěžovat u Evropské komise na praktiky společnosti Google.

Podání proti Googlu připravuje supina Allegro. Ta skrze mateřský koncern Naspers stojí za portálem Aukro, srovnávačem cen Heureka nebo e-shopem Mall.cz. Stížnosti proti konkurentovi chce podle zjištění Hospodářských novin využít i Seznam.cz.

Podání je součástí antimonopolního vyšetřování, které proti Googlu vede již delší dobu Evropská komise. Podle ní internetová jednička zneužívá dominantního postavení ve vyhledávání a v jeho výsledcích propaguje vlastní služby.

Lepší pozice a výraznější

Například výsledky vlastního vyhledávače zboží, hledání v mapách nebo videí na YouTube zobrazuje Google na lepších místech a zvýrazněné, čímž má znevýhodňovat konkurenci.

„Spouštějí služby, které jsou ze začátku horší než konkurenční, a získávají jim místo na trhu díky pozici ve vyhledávání,“ obvinil Google Chris Sherwood, šéf vztahů s veřejností evropské skupiny Allegro, který podání k Evropské komisi připravuje.

Česká pobočka Googlu na opakované dotazy Hospodářských novin neodpověděla s tím, že „v současné chvíli není nic, co bychom mohli komentovat“. Firma pouze odkázala na návrhy změn, které v únoru poslala Komisi k urovnání sporu.

Ty však podle Sherwooda nic neřeší. „Chceme, aby se i na zvýrazněných pozicích s obrázky řadily odkazy jako v normálním vyhledávání a nemuseli jsme za ně platit,“ říká.

Nákupy od Googlu

Google postupně spouští Nákupy i v Česku. Minulý týden začal zatím vybraným uživatelům zobrazovat odkazy této služby i s obrázky nad standardními výsledky vyhledávání. Podle Sherwooda je přitom 90 procent veškerých přístupů na cenové srovnávače – jako je jejich Heuréka – právě z vyhledávačů.

V sousedním Polsku Google spustil vlastní srovnávač loni na podzim. Od té doby se na Google Nákupy přesunula přibližně čtvrtina všech uživatelů srovnávačů cen.

Připojí se i další?

K podání se chystají připojit i další čeští hráči prostřednictvím svých sdružení. „Ano, podporujeme to a koordinujeme kroky,“ říká Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci sdružující české e-shopy. O připojení jedná i Sdružení pro internetovou reklamu.

Spor proti Googlu však může být zásadní především pro jeho hlavního tuzemského konkurenta Seznam.cz. „Jsme v kontaktu přímo s Evropskou komisí a dalšími orgány EU,“ říká jeho výkonný ředitel Michal Feix.

Více se dočtete v dnešních Hospodářských novinách.

 

Právě se děje

Další zprávy