Z Prahy do Bratislavy za 19 minut. Slováci plánují spojit města tubusem

Luboš Kreč Luboš Kreč
11. 3. 2016 18:00
Elon Musk vzbudil v roce 2013 velkou pozornost, když představil futuristický koncept dopravy pomocí kapslí v tubusech nazvaný hyperloop. První firmy už staví testovací tratě v USA. Nyní ale projekt vstoupil i do střední Evropy, slovenská vláda podepsala smlouvu s jednou ze společností, které systém uvádějí v život. A mají už spočítané, o kolik by se jím zrychlila cesta z Prahy do Bratislavy - oproti vlaku by trvala dvanáctkrát méně.
Cestování systémem hyperloop podle Elona Muska.
Cestování systémem hyperloop podle Elona Muska. | Foto: Reuters

Bratislava - Slovenská vláda vymýšlí, jak výrazně urychlit spojení mezi Bratislavou a Prahou. A ku pomoci si vzala futuristický projekt amerického miliardáře Elona Muska nazvaný hyperloop. Dopravu z české metropole do té slovenské by zkrátil významně - místo nynějších čtyř hodin ve vlaku by trvala jen 19 minut.

"Jednou z našich základních vizí je propojit metropole zemí Visegrádské čtyřky s Vídní," říká Miriam Žiaková, mluvčí slovenského ministra hospodářství Vazila Hudáka. Spojení s Prahou by trvalo zhruba dvakrát tolik co cesta z Bratislavy do Vídně či Budapešti. Jde samozřejmě zatím jen o úvahy.

Projekt hyperloop představil Elon Musk, vizionářský podnikatel, který stojí například za automobilkou Tesla či vesmírnou společností SpaceX, v roce 2013. Chtěl s ním ukázat, že vlakové rychlodráhy, jako třeba ta spojující San Francisko a Los Angeles, jsou příliš drahé a zastaralé. Hyperloop podle něj vychází asi desetkrát levněji.

Hudákův úřad už podepsal dohodu o spolupráci s jednou z firem, které hyperloop na základě Muskových podkladů vyvíjejí - Hyperloop Transportation Technologies (HTT). Její šéf Dirk Ahlborn strávil na Slovensku v březnu několik dní.

Zatímco Slováci promýšlejí, jak přeshraniční dopravu posunout dál do 21. století, české úřady zatím nehodlají nic měnit. Ministerstvo dopravy vedené Danielem Ťokem z hnutí ANO tvrdí, že pro něj zůstávají prioritou vysokorychlostní tratě. O těch ovšem tuzemští politici hovoří od 90. let a dosud tu žádná nestojí a v příštích deseti letech nejspíš ani stát nebude.

"Pokud by se z hlediska technického, územního a ekonomického tento nový systém jevil jako výhodnější, do budoucna by to samozřejmě mohlo znamenat přehodnocení stávajících plánů," uvedl Ťokův mluvčí Zdeněk Neusar.

Hyperloop funguje na principu potrubní pošty. Uvnitř tubusů je vytvořen podtlak, takže nedochází k takovému tření jako na vzduchu a speciální kapsle se proto mohou pohybovat až rychlostí zvuku. Kromě HTT se systém snaží v život uvést i konkureční podnik Hyperloop Technologies nebo Muskova společnost SpaceX, všechny tři už staví testovací tratě v USA.

Jak ale sám Elon Musk poznamenal, není moc pravděpodobné, že by systém hyperloop jednou spojoval i města na příliš velké vzdálenosti. Nebylo by podle něj prý moc estetické, aby krajinu hyzdily bílé trubky na pilotech, křižující státy sem a tam.

 

Právě se děje

Další zprávy