Lidé nakupují více než před rokem, růst ale zpomalil

Tereza Holanová Tereza Holanová
Aktualizováno 6. 5. 2015 9:47
Nejvýrazněji v březnu rostly tržby podnikům, které prodávají zboží přes internet.
Nakupování. Ilustrační foto
Nakupování. Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha - Maloobchodní tržby se v březnu meziročně zvýšily o 5,9 procenta. Po očištění o vliv počtu pracovních dní činil růst 4,7 procenta, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ) ve své předběžné zprávě.

Růst tržeb tak ve srovnání s únorem zpomalil - tehdy se totiž meziročně zvýšily o 6,3 procenta, což bylo nejrychlejší tempo od října 2008.

"Březen byl pro maloobchod výborný měsíc. Dařilo se mu prakticky na všech frontách. Tržby rostly jak u potravin, tak i nepotravinářského zboží," říká přesto Michal Kozub, analytik společnosti Home Credit.

Z vyšších tržeb se v březnu podle ČSÚ mohli radovat všichni obchodníci s výjimkou prodejců oděvů a obuvi, kde došlo k poklesu o 3,5 procenta.

Neočištěné tržby za prodej pohonných hmot se meziročně zvýšily o 8,2 procenta. Za nepotravinářské zboží utržili maloobchodníci o 6,4 procenta více a za potraviny o 4,5 procenta více. Nejvíce rostly tržby v internetových a zásilkových obchodech, a to o 27,7 procenta více. "Je to hlavně rozšiřováním nabídky zboží, které si lidé mohou pořídit přes internet a nemusí ho vybírat přímo v prodejnách. Navíc online mají jednoduchou možnost srovnání cen zboží," vysvětluje Kozub.

V prodejnách počítačového a komunikačního zařízení utratili zákazníci o 20,6 procenta více než loni, za léky či kosmetiku dali o 7,9 procenta peněz více a za výrobky pro domácnost o 3 procenta více.

Do celkového růstu maloobchodních tržeb však ČSÚ od ledna nezapočítává prodej, opravu či údržbu motorových vozidel. Za tyto položky přitom utratili lidé meziročně o 14,6 procenta více. "Což je nejvyšší tempo růstu za posledního půl roku," zdůrazňuje hlavní ekonom banky ING v ČR Jakub Seidler.

Pokud by byly prodeje aut součástí ukazatele, rostly by maloobchodní tržby o 8,8 procenta, doplňuje analytik společnosti CitFin Jiří Šimek.

Oproti únoru zaznamenaly březnové tržby pokles, a to o 0,7 procenta.

Za celé první čtvrtletí se tržby v maloobchodě zvýšily meziročně o 6 procent. ČSÚ ale připomíná, že toto číslo nezahrnuje prodej automobilů. Přímo za jejich prodej a opravy daly domácnosti v prvním kvartále o 11,1 procenta více.

Schizofrenní výsledek

Podle hlavního analytika Raiffeisenbank Michala Brožky je březnový výsledek "trochu schizofrenní". Samotný růst maloobchodních tržeb totiž označil za zklamání, po zahrnutí prodejů aut ale číslo podle něj citelně překonává odhady.

"Pro letošek čekáme mírné zrychlení růstu maloobchodních tržeb – bez prodeje aut - na 3,4 procenta z loňského tempa 2,8 procenta. Včetně prodeje aut čekáme růst lehce nad 4 procenta," dodává.

Podle Šimka ale přesto není důvod k pesimismu. "K růstu přispívá obnovení spotřebitelské důvěry, pokles nezaměstnanosti a mírný růst reálných mezd," vyjmenovává. Klíčová je podle něj hlavně zmíněná důvěra, díky které se spotřebitelé již nebojí utrácet za zboží, které úplně nutně nepotřebují.

S březnovými čísly je spokojen i Seidler, který připomíná, že za celý loňský rok rostly tržby o necelá tři procenta. "Březnová hodnota je tak stále výrazně nad průměrem minulého roku," říká.

 

Právě se děje

Další zprávy