Neuznali vám reklamaci? Bránit se můžete bez soudu a zdarma

Ekonomika ČTK Ekonomika, ČTK
26. 8. 2014 18:00
Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější. Oproti současnému stavu zahrne všechny oblasti.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

Praha - Spotřebitelé mají od poloviny příštího roku získat širší možnosti, jak řešit spory s obchodníky - typicky po neuznání reklamace - mimosoudní cestou. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele z dílny ministerstva průmyslu a obchodu.

Má jít o rychlejší a levnější řešení oproti soudům, které by navíc mělo ulevit justici.

Pokud spotřebitel mimosoudní řešení sporu zahájí, bude mít obchodník povinnost se ho účastnit. Řešení sporu touto cestou má být bezplatné a dobrovolné. Spory půjde řešit i online, mimosoudní cestu bude možné využít i na spory z přeshraničních nákupů.

Zdlouhavé, nákladné a stresující

Vymahatelnost práv ze strany spotřebitelů je nyní v praxi značně obtížná. Spory spotřebitelů s prodejci řeší především soudy. Samo ministerstvo však uvádí, že je to často zdlouhavá a nákladná cesta, pro spotřebitele obvykle stresující. Většinou musí využít i služeb právního zástupce, což představuje další finanční zátěž. Proto se mnohdy spotřebitelé rozhodnou, že své nároky, které jsou v převážné většině relativně nízké hodnoty, řešit vůbec nebudou.

Mimosoudně řeší spotřebitelské spory státní regulační instituce jako Finanční arbitr ČR, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad. Jejich kompetence se však týkají jen několika vymezených oblastí.

Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který by pokrýval všechny oblasti, dosud v Česku neexistuje. Příslušné podmínky přitom chystá ministerstvo obchodu a průmyslu už od roku 2008, kromě pilotního projektu ale došlo k posunu až nyní, kdy dokončilo konkrétní návrh právní úpravy.

Spotřebitelské spory řeší neformálně a mimosoudní cestou některé spotřebitelské organizace.

Dohlížet bude ČOI

Podle návrhu má od poloviny příštího roku řešit mimosoudní spotřebitelské spory především Česká obchodní inspekce (ČOI), která kvůli tomu přijme 34 nových pracovníků.

Inspekce bude mít funkci takzvaného konciliátora, který se bude snažit dovést obě strany k dohodě. Spotřebitelé budou moci podat svůj návrh do jednoho roku písemně, ústně do protokolu či online. Spor bude muset být vyřešen zpravidla do 90 dnů.

ČOI má řešit spotřebitelské spory s výjimkou finančních služeb, energetiky a telekomunikací. Nadále tedy bude platit, že orgánem pro řešení sporů v oblasti finančních služeb je Finanční arbitr, pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a pro oblast energetiky Energetický regulační úřad. V případě Českého telekomunikačního úřadu má být zachován poplatek za řešení sporu ve výši 100 či 200 korun.

Finanční arbitr bude nově řešit také například spory z hypotečních úvěrů, stavebního spoření nebo investičních služeb podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Počet pracovníků úřadu se má zvýšit o patnáct.

Skoro 70 nových pracovníků

Kontrolu nad fungováním mimosoudního řešení spotřebitelských sporů bude vykonávat ministerstvo průmyslu a obchodu. Roční náklady na celý projekt mají dosáhnout 55 milionů korun. Nově vznikne celkem 69 nových pracovních míst.

"I přes předpokládané náklady, které přinese zavedení systému mimosoudního řešení spotřebitelských sporů v ČR a které budou mít odraz především v nákladech na státní rozpočet, je třeba připomenout, že zavedení tohoto mechanismu bude mít v konečném důsledku pozitivní dopady do podnikatelského prostředí," uvádí důvodová zpráva k novele.

České obchodní inspekci loni podali spotřebitelé 22 505 podnětů k provedení kontroly. Z toho se téměř 6000 týkalo reklamací, jde tak o jednu z hlavních oblastí, kde se spotřebitelské spory vyskytují.

_____

Máte rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Nominujte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlasovat můžete zde. Za Váš hlas děkujeme!

 

Právě se děje

Další zprávy