Firmy mají šanci, jak vyzrát na reklamní slepotu. Ochutnávky

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
19. 3. 2014 14:25
Téměř třetina Čechů by uvítala více ochutnávek v obchodě, vyplývá z výzkumu agentury ppm factum.
ilustrační foto
ilustrační foto | Foto: Aktuálně.cz, Ludvík Hradílek

Praha - Nejlepší způsob, jak Čechy přimět k nákupům, je reklama přímo na místě prodeje. V záplavě reklamních spotů, billboardů a letáků, jichž jsou lidé přesyceni, je mohou zaujmout ochutnávky v obchodech.

Téměř třetina lidí - 31 procent - by dokonce uvítala více ochutnávek než dosud.

Vyplývá to z aktuálního výzkumu, který realizovala agentura ppm factum na vzorku 997 respondentů.

„Nejlépe je stále přijímána reklama na místě prodeje, většina populace považuje tento typ reklamy za přiměřený," říká prezidentka České marketingové společnosti Jitka Vysekalová.

Ovlivnění reklamou při nákupech přiznala v průzkumu třetina lidí. Dokonce i s vědomím, že reklama lidmi manipuluje.

Nutné zlo

Znechuceni jsou lidé zejména televizní reklamou. Podle zhruba čtyř pětin lidí je jí zejména na televizích Nova a Prima příliš, nejvíce jim vadí přerušování pořadů reklamními spoty.

Více než čtvrtina lidí reklamu podle výzkumu považuje za „nutné zlo“, bez něhož by se jen těžko rozvíjela tuzemská ekonomika a jež je nezbytné pro propagaci jednotlivých firem.

Striktně proti reklamně je 15 procent populace. Naopak reklamu bez výhrad přijímá asi 11 procent Čechů, zejména mladých lidí do 30 let.

Reklamě nevěříme, ale nakupujeme podle ní

A jak na Čechy reklama funguje? Nákup na základě reklamy připouští podle výzkumu ppm factum 34 procent lidí, o rok dříve to bylo 41 procent.

„Zvyšuje se podíl lidí se základním vzděláním, kteří nakupují na základě reklamy. Ten nyní činí 37 procent,“ upřesňuje Vysekalová.

„Zatímco je v obecné rovině o vlivu reklamy, její schopnosti manipulovat lidmi přesvědčeno 86 procent populace, vlastní ovlivnění přiznává jen 34 procent,“ dodává.

Žádná zábava

Dvě třetiny lidí - 67 procent - nepovažují reklamy za zábavné.

Stále více Čechů - nyní 75 procent - se také domnívá, že se reklamě nedá věřit. Větší důvěryhodnosti příliš nepřispívá ani zapojení známé osobnosti.

„Nicméně ve srovnání s loňským rokem počet těch, kteří více věří reklamě se známou tváří, nepatrně vzrostl,“ upřesňuje Vysekalová.

Letošní výzkum Postoje české veřejnosti k reklamě je již třicátý druhý v pořadí. Šetření probíhalo v únoru na reprezentativním vzorku 997 lidí ve věku nad 15 let.

 

Právě se děje

Další zprávy