Podíl dieselů na nových autech v Evropě prudce klesá, už se blíží pouhé třetině

ČTK ČTK
12. 10. 2018 15:37
Naftové motory vypouštějí více oxidů a částic než motory benzinové, ale méně oxidu uhličitého. Evropa je pro diesely největším světovým trhem od 80. let, kdy se řidiči začali odklánět od benzinových aut, teď jejich prodej na starém kontinentu klesá.
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek. | Foto: Unipetrol

Londýn - Prodej osobních automobilů s naftovým motorem v zemích Evropské unie v pololetí klesl o 16 procent na 3,12 milionu vozů. Motoristé se obávají problémů spojených se znečišťováním ovzduší i poklesu prodejní hodnoty svých starších vozů. Uvedla to Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Podíl dieselových aut na celkovém prodeji v EU klesl na 36,5 procenta ze 42,5 procenta ve stejném období loni.

"Evropou se šíří nedůvěra k naftovým motorům," uvedla agentura. Například v Británii byl propad prodeje naftových aut ještě výraznější a činil 30 procent. V Německu, kde sídlí přední světoví výrobci naftových aut Volkswagen a BMW, podíl těchto aut na celkovém prodeji činil v prvním pololetí 31,1 procenta, zatímco o rok dříve to bylo 41,3 procenta.

V návaznosti na tento vývoj se snižuje také poptávka po naftě, v srpnu byla v porovnání s červencem nižší o 115 tisíc barelů denně.

V rámci boje proti znečištění přijala restrikce na provoz aut s naftovým motorem řada významných evropských měst včetně Berlína, Londýna či Paříže. Evropa je pro diesely největším světovým trhem od 80. let, kdy se řidiči začali odklánět od benzinových aut.

Naftové motory vypouštějí více oxidů a částic než motory benzinové, ale méně oxidu uhličitého. V posledních letech ale upadají v nemilost právě kvůli vysokým emisím toxických částic a také kvůli emisnímu skandálu automobilky Volkswagen. Ten vypukl v roce 2015 a týká se zkreslování testů emisí.

Opatření pro snížení emisí oxidu dusíku v Německu:

  • V Německu je momentálně asi 65 měst, kde je překračována hranice 40 mg oxidu dusíku na metr krychlový vzduchu, 14 z nich je obzvlášť zasažených (nad 50 mg na kubík, patří sem mimo jiné Mnichov, Stuttgart nebo Kolín nad Rýnem).
  • Všechny obce, kde je přesahován limit, dovybaví vstřikovacím zařízením SCR (používajícím kapalinu AdBlue) obecní nákladní vozidla, tedy například popelářské či čisticí vozy. Stát opatření podpoří dotacemi ve výši 80 procent nákladů, žádosti se budou sbírat už od roku 2018. Dotknout by se to mělo 28 tisíc aut.
  • Stejným systémem se dovybaví i vozidla řemeslníků či zásobování. Maximálně by mělo jít o 190 tisíc vozidel, podpora státu bude opět činit 80 procent.
  • Na dotaci dosáhnou také majitelé užitkových vozidel od 2,8 do 7,5 tuny, kteří mají sídlo firmy v konkrétním zasaženém městě, nebo okolních okresech, a také majitelé komerčních vozidel, jejichž firmy jsou pro chod města důležité.
  • Vláda bude s automobilkami jednat o tom, kdo zaplatí zbylý dvacetiprocentní podíl nákladů na úpravu.

  • Žádná omezení by se neměla týkat soukromých aut emisní třídy Euro 4 a 5, která emitují méně než 270 mg oxidů dusíku na kilometr.
  • Ostatní, jejichž vozidlo toto nesplňuje, a kteří bydlí ve znečištěných oblastech, jsou tam zaměstnaní, nebo jejichž firma má v daném znečištěném městě sídlo, stejně jako majitelé vozidel, pro které by nákup nového vozu znamenal zvláštní obtíž, mají dvě alternativní možnosti:

Výměna
Německé automobilky slíbily vládě, že na dotčená vozidla budou poskytovat protiúčet - čili bonus při nákupu jiného. Bonus by se vztahovat i na použitá auta, aby se zmenšila finanční náročnost pro majitele. Od zahraničních automobilek očekává německá vláda podobnou nabídku, jako od těch domácích.

  • Program výměny starých aut za nové formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014.

Technické dovybavení
Vztahuje se jen na vozidla Euro 5. Návrh německé vlády hovoří i v tomto případě o řešení formou SCR systému, tedy snížení škodlivosti emisí vstřikováním AdBlue. Vláda od výrobců očekává, že převezmou náklady za jeho instalaci. Podle ministra dopravy taková povinnost vyplývá z platné legislativy upravující smlouvu o dílo.

  • Vláda nemůže automobilky k instalaci technických (hardwarových) doplňků nutit, zaroveň se předpokládá, že stát ani majitelé by na ně neměli nic doplácet. Výměna je dobrovolná i pro majitele aut, motivací by měla být snaha zabránit chystaným zákazům vjezdu do znečištěných měst.
Zdroj: Helena Truchlá
 

Právě se děje

Další zprávy