Samoobslužná prádelna do každého kraje. Firma má velké plány

Kateřina Vokurková Kateřina Vokurková
20. 9. 2014 9:59
Na tuzemském trhu funguje několik samoobslužných prádelen, žádná z nich ale zatím nemá rozsáhlejší pobočkovou síť.
Výrobce prádelenské techniky Primus otevřel v Ostravě samoobslužnou prádelnu.
Výrobce prádelenské techniky Primus otevřel v Ostravě samoobslužnou prádelnu. | Foto: Primus

Praha - Tuzemský výrobce průmyslové prádelenské techniky Primus hodlá na českém trhu uspět s řetězcem samoobslužných prádelen. Firma zatím otevřela pilotní prádelnu s názvem QuickWash v Ostravě a nyní jedná s několika zájemci o prodeji franšízové licence.

Podle obchodního ředitele Primusu Tomáše Drgy má tento koncept zatím šanci uspět ve městech s 50 tisíci a více obyvateli. Pokud se franšíze bude v Česku dařit, hodlá se firma poohlédnout po franšízantech také na Slovensku, v Polsku, Maďarsku nebo Rakousku.

S hledáním nových franšízantů konceptu pomáhá poradenská společnost Profit system prostřednictvím portálu Franchising.cz.

První licence do půl roku

„Stále je patrné, že tento druh služby je v naší zemi nový a lidé se s ním teprve musí seznámit,“ říká Drga. Na tuzemském trhu totiž zatím funguje jen několik samoobslužných prádelen, jako je třeba nuselská prádelna Laundryland nebo Laundromat v Korunní ulici na Vinohradech či ostravský Lavomat. Žádná z nich ale zatím nemá rozsáhlejší pobočkovou síť - první dvě jmenované mají po jedné prádelně, třetí má pak dvě pobočky.

Pilotní pobočka QuickWash v Ostravě.
Pilotní pobočka QuickWash v Ostravě. | Foto: Primus

Spíše než Češi ale jejich služeb využívají cizinci. „Mezi českou veřejností je o samoobslužnou prádelnu zájem minimální,“ říká Ondřej Znamenáček z vinohradského Laundromatu. Podle něj firma ale v budoucnu plánuje expanzi.

"Z našeho pohledu komerční síť samoobslužných prádelen potenciál nemá," myslí si provozovatelé ostravského Lavomatu, Ivana a Alan Bedřichovi. I oni dříve plánovali expanzi pomocí franšízy, nakonec ale po zkušenostech s touto službou od plánu ustoupili. "Ona většina českých domácností vlastní pračky. A nabízet na trh drahé prádelny, které nikdo nevyužívá a navíc formou franšízy, to jsme si nedovolili riskovat. Klienti, franšízanti, ti by nám to nezapomněli," dodávají.

Zájem zákazníků o pilotní expresní prádelnu QuickWash v Ostravě ale podle Drgy i díky intenzivní reklamní kampani narůstá. „Jsme rádi, že můžeme pozorovat pozitivní, tedy vzrůstající tendenci v počtu zákazníků,“ hodnotí vzorovou ostravskou prádelnu Drga.

Primus vede v současné době jednání s několika zájemci o franšízu. „Jsou to lidé z Olomouce, Opavy, Brna, Zlína a Prahy,“ upřesňuje Drga. První franšízová pobočka by mohla být podle jeho odhadu otevřena do půl roku.

Boom prádelen?

Kromě krajských měst má koncept podle Drgy potenciál uspět v každém větším městě. „V počátku, než si veřejnost na tuto službu zvykne, řekl bych, že ideální je spádová oblast s 50 tisíci obyvateli. V budoucnu by se pak měl počet obyvatel na jednu prádelnu snižovat.

„Jen pro srovnání, v Belgii, která má zhruba stejný počet obyvatel jako Česká republika, se v současnosti nachází více než tisíc aktivních samoobslužných prádelen,“ porovnává Drga. Podle jeho názoru zažijí samoobslužné prádelny v tuzemsku v horizontu několika let doslova boom.

Pokud se vyplní vše, co Drga předpokládá, plánuje česká firma prostřednictvím franšízy s konceptem uspět i v zahraničí. Kromě Slovenska se nabízí i polský, maďarský nebo rakouský trh. „To jsou země, které mají velmi podobnou mentalitu, ale samozřejmě musíme brát v úvahu i to, v čem se tyto země odlišují,“ říká Drga.

Prádelna za 1,5 milionu

A jakou investici bude otevření expresní prádelny pro franšízanty představovat?

Podle Drgy nákup techniky, tedy praček, sušiček nebo měniček bankovek, přijde na zhruba 800 tisíc korun. Úprava prostor, instalace potřebného přívodu elektřiny, vody, kanalizace a plynové přípojky pak stojí asi 600 tisíc korun. „Poplatek za získání licence je 60 tisíc korun,“ vypočítává Drga.

Kolik budou služby na nových pobočkách stát, není zatím přesně stanoveno. Každopádně v pilotní ostravské prodejně zákazníci zatím za vyprání prádla v osmikilogramové pračce platí 80 korun a v pračce s kapacitou 14 kilogramů 120 korun. Prací prostředek zákazníky stojí 20 korun, stejnou sumu zaplatí i za sušení.

Společnost Primus byla založena v roce 1911 v Belgii jako výrobce praček a myček pro domácnost. Od roku 1970 se firma zaměřuje spíše na vybavení komerčních prádelen. Na českém trhu je Primus jediným výrobcem prádelenské techniky. Výrobní závod má v Příboře na Novojičínsku.

Článek vyšel v pátek 19. září v sesterském deníku Insider.

 

Právě se děje

Další zprávy