Prémiová paliva? Pumpy vydělají na něčem jiném, říká expert

Václav Trejbal
2. 8. 2015 16:07
Když řidič po natankování vstoupí do obchodu čerpací stanice, má střih v hlavě a najednou vůbec nepřemýšlí, kolik co stojí.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: René Volfík/Economia

Praha - Stojí až o tři koruny na litr víc než jejich obyčejná varianta, za to prý ale výrazně zvýší výkon motoru, pročistí ho a zvýší ujetou vzdálenost. Prémiová paliva, nabízená téměř všemi většími tuzemskými sítěmi čerpacích stanic, představují pro někoho naprosto zbytečný luxus, zatímco pro jiné nezbytnost.

Podle analytika karetní společnosti Expensa Daniela Pospíšila nejde v případě paliv typu V-Power (Shell), MaxxMotion (OMV) či Verva (Benzina) o falešné pozlátko, avšak jejich přednosti vzhledem k vyšší cenně valná většina řidičů sotva užije.

"Když si spočítáte, že průměrné stáří vozu je u nás 13 až 14 let, tak proč byste to dělali?" říká Pospíšil o nákupu dražších paliv.

Dlouhodobý výzkum neexistuje

Premiová paliva typicky obsahují čisticí přídavné látky, které brání usazování částic v sacím systému motoru, udržují čistotu trysek, čímž zefektivňují spalování, a snižují tření, což opět pomáhá zvyšovat výkon. Působí také proti karbonovým usazeninám ve výfukovém traktu, což znamená úlevu hlavně pro turbodmychadlo. Právě zablokování regulace turbodmychadel bývá častý problém moderních dieselových motorů.

"Dlouhodobý výzkum neexistuje. Když si nicméně řeknete, že byste mohl ochránit turbo, nějaké písty či ventily, tak na 120 tisících ujetých kilometrech, kde se to projeví, to rozdíl v ceně neudělá," říká Pospíšil.

Jedním dechem nicméně dodává, že čas od času lepší diesel či benzin motoru prospěje. "Vliv na motor to má. Je dobré lepší palivo jednou za rok natankovat, ale používat prémiové palivo každý den je zbytečné. Něco jiného je třeba taxík, který jezdí pořád, je naložený a v zimě ani nevypíná motor. Ale takových aut je málo," říká.

Samotní provozovatelé čerpacích stanic nejsou ohledně finanční výkonnosti segmentu prémiových paliv příliš sdílní. Na dotazy ohledně podílu těchto paliv na tržbách a prodaných objemech neodpověděli konkrétně zástupci Benziny, OMV ani Shellu.

Střih v hlavě

Víc než na pohonných hmotách dnes ale benzinky vydělávají na jiném sortimentu. Když totiž řidič po natankování vstoupí do obchodu čerpací stanice, začne se chovat úplně jinak než v běžném supermarketu. "Drtivá většina lidí má střih v hlavě a najednou vůbec nepřemýšlí, kolik co stojí," říká Pospíšil.

Díky tomu jsou prý tuzemské benzinky schopny v tvrdé konkurenci slušně vydělávat, jelikož relativně nízké marže z prodeje paliv kompenzují tučné zisky z nakupovaných nápojů, sušenek a dalších nepalivových položek.

"Nákupy na pumpách jsou vesměs impulzivní. Zaplatit 30 korun za plechovku pití vám nepřijde moc, i když jinde za stejné peníze máte dvoulitrovku. Stanice tak na tomto nákupu vydělá víc než na 40 litrech, které jste předtím natankoval," uvažuje Pospíšil. Důležité je tak především, aby řidič u pumpy vůbec zastavil. Jelikož se lidé převážně orientují podle "totemových" cen paliv, nemohou být příliš nadsazené.

 

Právě se děje

Další zprávy