O podvodech jsem věděl dlouho, ale tajil jsem to. Šéf amerického VW jde do Kongresu

hec
8. 10. 2015 13:00
Michael Horn, šéf amerického Volkswagenu, o falšování emisních testů věděl podle své výpovědi 18 měsíců. Firma přitom ještě ve středu tvrdila, že se skutečností obeznámen nebyl. Před vyšetřovací komisí amerického Kongresu bude muset vysvětlit, proč skutečnost tak dlouho tajil.
Michael Horn, generální ředitel americké divize Volkswagenu
Michael Horn, generální ředitel americké divize Volkswagenu | Foto: Reuters

Washington - "Věděl jsem všechno a tajil jsem to," kaje se Michael Horn, generální ředitel americké divize Volkswagenu. Ve čtvrtek v 16 hodin středoevropského času jej čeká výpověď před vyšetřovací komisí amerického Kongresu.

Jak plyne z předem zveřejněné výpovědi, Horn o falšování emisí věděl již 18 měsíců před vypuknutím skandálu. Fakta před Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) tak záměrně utajil. List Financial Times upozorňuje na to, že ještě ve středečním prohlášení firma tvrdila, že Horn o falšování testů po celou dobu nevěděl. Podle ní se o skutečnosti dozvěděl během několika posledních týdnů.

V dokumentu pak praktiky společnosti označil za "hluboce znepokojivé", ve svém svědectví ale nevysvětluje, proč s přiznáním skandálu tak dlouho otálel.

"Na jaře 2014 jsem byl informován o možných pokutách při nedodržení emisních standardů EPA. Věděl jsem i o možném nedodržování těchto směrnic, které mohlo být odvráceno," uvedl ve výpovědi.

Rovněž píše, že zařízení, které umožňovalo manipulovat s testy, bylo do aut montováno v letech 2009 až 2015. U produkce na rok 2016 z montování zařízení do aut pro americký trh koncern údajně upustil.

Skandál německé automobilky vypukl v pátek 18. září, kdy EPA obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní, až čtyřicetinásobné hodnoty toxických oxidů dusíku. Celosvětově se jedná o 11 milionů vozů. Z nich osm milionů firma prodala v Evropě.

Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Skandál navíc začaly vyšetřovat i další země a na firmu byla podána řada hromadných žalob.

Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou.

Čtete rádi zpravodajský on-line deník Aktuálně.cz? Podpořte nás v anketě českého internetu Křišťálová lupa. Hlas nám můžete dát zde. Děkujeme!

 

Právě se děje

Další zprávy