Soukromé poštovní pobočky nelákají. Projekt je nevýhodný pro zájemce i pro nás, připouští šéf pošty

ČTK ČTK
Aktualizováno 27. 8. 2018 13:02
České poště také podle prověrky NKÚ v posledních dvou letech klesal zisk, ale reklamací loni meziročně přibylo o pětinu na zhruba 66 tisíc.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Milan Bureš

Praha - Česká pošta má skluz s převody poboček na jiné provozovatele v projektu Pošta Partner. Na obce či podnikatele chtěla pošta ke konci roku 2017 převést 648 poboček, ale podařilo se jí převést jen dvě třetiny z nich, oznámil dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) po prověrce hospodaření pošty. Generální ředitel Český pošty Roman Knap v tiskovém prohlášení sdělil, že projekt teď není výhodný pro poštu ani obce, a pošta jej proto přepracuje.

Pošta Partner nabízí základní poštovní služby jako běžné pobočky pošty, ale jsou provozovány třetí osobou - například provozovateli místních obchodů nebo obecními úřady, nikoli Českou poštou. Franšízant hradí provozní a mzdové náklady a od České pošty dostává fixní platby a část zisku ze služeb. "Z kontroly vyplynulo, že se České poště nedaří podle plánu převádět své pobočky na tzv. pošty Partner," uvedl mluvčí NKÚ Václav Kešner.

Ke konci roku 2017 se poště podařilo převést na partnery jen 428 z plánovaných 648 poboček. Největší podíl provozovatelů pošt Partner tvoří obce, dlouhodobě provozují více než 50 procent. Důvody zpoždění pošta podle mluvčího Matyáše Vitíka v současnosti analyzuje.

Ředitel České pošty Knap potvrdil, že je převod poboček na franšízanty ve skluzu. "Pokud jde o projekt Pošta Partner, tak ten aktuálně není příliš výhodný ani pro poštu, ani pro obce. Přepracujeme ho a přijdeme s novou nabídkou, ze které budou mít prospěch obě strany," sdělil. Podle Knapa je také nutné správně vysvětlit starostům přínos projektu.

České poště také podle prověrky NKÚ v posledních dvou letech klesal zisk, ale reklamací loni meziročně přibylo o pětinu na zhruba 66 000. "Drtivá většina těchto podání se týkala hlavní činnosti podniku - dodávání poštovních zásilek, které tvořilo 82 procent všech reklamací," sdělil mluvčí úřadu.

"S kolegy aktuálně hledáme úspory napříč celou Českou poštou a zjištění NKÚ v tom samozřejmě využijeme. Odstraníme neefektivní činnosti a utrácení skončí, protože pošta musí peníze směřovat hlavně na férové ocenění zaměstnanců a tolik potřebné zvýšení kvality poskytovaných služeb," uvedl k výsledkům kontroly generální ředitel pošty.

Podle NKÚ chybí dlouhodobá koncepce rozvoje České pošty ze strany ministerstva vnitra, pod které pošta spadá. Bývalý ministr vnitra Lubomír Metnar (za ANO) odvolal letos ke konci února předchozího generálního ředitele České pošty Martina Elkána. Metnar tehdy kritizoval chybějící vizi fungování podniku a mimo jiné také skluz v převodu poboček na partnery.

Trhni si nohou. Pošťáci hledají svůj pozdrav a spustili televizi | Video: Česká pošta
 

Právě se děje

Další zprávy