Němci chystají tvrdý úder proti kouření. Úplný zákaz reklamy

David Kořínek
7. 7. 2015 15:45
Návrh zákona nemá kromě lobbistů výraznější odpůrce. Jeho přijetím by Německo v boji s kouřením předběhlo zbytek Evropské unie.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

BerlínNěmecký ministr zemědělství Christian Schmidt (CSU) chce v zemi plošně zakázat reklamu na tabákové výrobky. S informací přišel deník Der Tagesspiegel. Návrhu podle něj nebrání dokonce ani ekonomové. 

Pokud návrh zákona projde, bude to poprvé, kdy nebude možné inzerovat legální produkt. To se nelíbí některým mediálním expertům ani zástupcům tabákového průmyslu.

"Je to bezprecedentní omezení celého sektoru. Alkohol a jídla s vysokým obsahem cukru nebo tuku budou další," řekl ředitel Německé cigaretové asociace Jan Mücke.

Návrh však podporuje i Schmidtův koaliční kolega a německý ministr hospodářství a energetiky Sigmar Gabriel (SPD). Prioritou je ochrana zdraví, shodují se.

"Máme obrovskou odpovědnost, musíme zajistit, že mladí lidé vůbec nezačnou kouřit a že počet kuřáků se bude stále snižovat," říká mluvčí Sociálně demokratické strany Andrea Wicklein.

Německo v čele

Přijetím tohoto zákona by Německo v boji s kouřením předběhlo Evropskou unii (EU).

Přitom německá vláda už od dob Gerharda Schröedera odmítala unijní regulaci tabákových reklam. Kromě Bulharska je Německo poslední zemí EU, která stále umožňuje venkovní reklamu na cigarety.

Nová směrnice EU vyžaduje, aby všechny členské země zavedly podstatně větší varovné nápisy a odpudivé fotografie na krabičkách cigaret nejdéle do poloviny května 2016. Odrazující fotky a varování mají pokrýt nejméně 65 % obalu.

Útěchou pro německé producenty tabákových výrobků je alespoň to, že Schmidt neplánuje zavedení neutrálních krabiček na cigarety. Šedivé a nevýrazné krabičky bez loga výrobce zavedlo Irsko a v brzké době je plánuje zavést i Velká Británie.

Hlasy proti

Úplný zákaz reklam na tabákové výrobky se nelíbí některým reklamním expertům.

"Jde to proti základním principům volného trhu. Kompletní zákaz reklamy staví toto odvětví mimo tržní ekonomiku," řekl ředitel Německé reklamní asociace Manfred Parteina.

Proti navrhovanému zákonu jsou i výrobci doutníků a tabáku do dýmek. V současných evropských směrnicích mají totiž výjimku a na obalech jejich produktů varování být nemusejí. Přísnější německý plán by to však nařizoval i jim.

"Zasáhne nás to jako studený vítr. Mnoho dílen by to nemuselo ustát," řekl Alexander Manderfeld z německé Asociace kouření tabáku podle serveru Euractiv.

V Německu je aktuálně zhruba 2000 míst, kde se vyrábějí cigarety a doutníky. Zhruba 700 firem se pak věnuje produkci tabáku pro dýmky.

Prevence a ochrana

Hlavním argumentem zastánců připravovaného zákona je prevence kouření u mladistvých a ochrana zdraví veřejnosti.

Podle Světové zdravotnické organizace jsou nemoci spojené s kouřením jednou z největších zdravotních hrozeb, jakým kdy lidstvo čelilo.

"Náklady této závislosti stále leží na našem zdravotnickém systému, a ne na tabákových společnostech," poukazuje Wicklein.

Přitom Německo v boji s kouřením v posledních letech slaví úspěchy. Od roku 2001 počet mladých kuřáků stabilně klesá. V roce 2014 dokonce dosáhl historického minima, když klesl pod hranici 10 procent.

Počet mladých kuřáků v Německu klesá rychleji než ve Francii, Polsku nebo Velké Británii, kde zákazy reklamy fungují už léta. Lobbisté tabákových firem tak poukazují na to, že zákaz reklamy na počet kuřáků nemá reálný vliv.

 

Právě se děje

Další zprávy