Nejsilnější pivo v Česku začnou vařit na lodi. Kdo vypije příliš Titaniků, půjde ke dnu

Martina Marečková
3. 9. 2016 12:11
Pivovar s restaurací bude kotvit pod Štefánikovým mostem v centru Prahy. Základ mají tvořit desetistupňová Legie, dvanáctka Republika a třináctka Monarchie. A dále pivní speciály jako třeba 34stupňový Titanic, který má být nejsilnějším pivem vyráběným v Česku.
Loď se momentálně rekonstruuje u Děčína. Jedná se o model vyrobený v roce 1962 ve východním Německu, který ještě letos v lednu brázdil vody v Hamburku.
Loď se momentálně rekonstruuje u Děčína. Jedná se o model vyrobený v roce 1962 ve východním Německu, který ještě letos v lednu brázdil vody v Hamburku. | Foto: Matyáš Paul

Praha – Jednapadesátiletý podnikatel Vojtěch Ryvola celý život marně hledal hospodu, kde by si mohl jít po obědě na chvíli lehnout do postele. Své přání si teď plní sám. Jeho Loď Pivovar svým hostům lůžka na odpočinek poskytne. A první minipivovar na lodi v Česku slibuje i další atrakce.

Pivovar s restaurací bude kotvit pod Štefánikovým mostem na konci Revoluční ulice v centru Prahy. “Vyhlášená je horní náplavka, která je v Praze 2, ale tady tato část je mrtvá. Praha 1 by byla ráda, kdyby ožila,” říká Ryvola s tím, že jeho firma se o to bude snažit. Plánuje pořádat trhy nebo třeba takzvané bílé noci, které bývají spojené s muzejní nocí.

“Tyto akce dělá Paříž nebo Berlín. Lidé sedí u dlouhého stolu s bílým ubrusem a společně pijí a jí,” vysvětluje Stanislav Dvořák, který má v projektu na starosti marketing. Podmínkou je, aby lidé přišli oblečení v bílém.

O pivovaru na lodi se Ryvolovi prý před rokem zdálo ve snu. To, že to bude na českých tocích jediná loď, kde se vaří pivo, potvrzuje i Jan Šuráň ze svazu minipivovarů. V Bratislavě existuje Dunajský pivovar, ale ten je na pontonu, nikoli na lodi.

Loď Pivovar bude plovoucí, přestože až na výjimky (například když si ji nějaká firma celou rezervuje) bude kotvit na místě. “Chceme s lodí vyjíždět jen naprosto výjimečně, protože je nepříjemné, když jdu na pivo a ujíždí mi hospoda,” říká Ryvola.

Zdůrazňuje, že pivo se bude na lodi skutečně vařit. Počítá se šrotovníkem na slad v přední části lodi a pivo má mít správný říz díky vyvíječi dusíku.

Po pár pivech ke dnu

Majitel podniku slibuje sedm druhů čepovaných piv, speciály a rozmanitost – nabídne i lahvová piva z různých koutů světa. Základ mají tvořit desetistupňová Legie, dvanáctka Republika a třináctka Monarchie. A dále pivní speciály jako třeba 34stupňový Titanic, který má být nejsilnějším pivem vyráběným v Česku. Prim dnes drží 33stupňový X-Beer 33, které vaří pražský hostinec U Medvídků.

“Název Titanic jsme vybrali ne kvůli tomu, že bychom se chtěli potopit my. Ale když si dá někdo pár třicetčtyřek, půjde pod vodu on,” říká s nadsázkou Ryvola. V plánu je také sprcha na horní palubě lodi. “Když někdo hodně přebere, osprchujeme ho studenou vodou a když to nepomůže, půjde do Vltavy,” dodává.

“Předpokládáme, že budeme vařit čtyřikrát až pětkrát týdně. Maximální kapacita je 1600 hektolitrů a vypadá to, že podle našich propočtů bychom měli tu maximální kapacitu upotřebit jenom u nás na lodi,” říká Ryvola.

Křest Republikou

Cílem je zahájit provoz 28. října na výročí vzniku samostatného československého státu. Křtít se má pivem Republika. Podle Ryvoly se ale toto datum možná nestihne, ovšem v listopadu už mají loď rezervovanou filmaři, kteří na ní chtějí udělat večírek k premiéře filmu.

Projekt má podle podnikatele dobrou odezvu od incomingových agentur, které nabízejí program pro zahraničí turisty.“Primárně bychom se ale chtěli orientovat na Čechy. Chceme si vytvořit i vlastní štamgasty,” říká Ryvola. Cenově prý půjde o podnik ve střední kategorii.

Kapacita lodi je zhruba 260 míst k sezení. Na hlavní (střední) palubě bude restaurace s “odlehčenou staročeskou kuchyní” s vařením piva. Ve spodní palubě se počítá s šalandou, tedy pivnicí hlavně se studenou kuchyní s nabídkou paštik, nakládaných sýrů a uzenin z udírny, která bude na horní palubě. Ryvola láká i na nakládaný karbanátek, který si pamatuje ze svého dětství.

Horní paluba má být odpočinková s výhledem na Pražský hrad. Vedle pískoviště pro děti s malou prolézačkou a skluzavkou tu má hostům restaurace s pivovarem sloužit až osm postelí. Na horní palubě se bude také grilovat a rybářům z ní bude umožněno chytat ryby.

“Lidé se dnes chtějí bavit, plánujeme na lodi dělat kurzy vaření ryb, kurzy vaření s pivem, kurzy vaření piva, rádi bychom půjčovali šachy a karty,” vyjmenovává Ryvola. V minivarně na 50 litrů si účastníci kurzu budou moct navařit svůj vlastní padesátilitrový sud.

Návratnost? Snad do pěti let

Loď je 53 metrů dlouhá a devět metrů široká. Jedná se o model vyrobený v roce 1962 ve východním Německu, který ještě letos v lednu brázdil vody v Hamburku. Loď se momentálně rekonstruuje v loděnici v Křešticích u Děčína.

Ryvola vyčíslil celkovou investici do projektu “nad 30 milionů korun” ale financovat mu jej pomáhají privátní investoři. Loď bude provozovat společnost Vltavská plavební.

“Když jsem dělal ekonomický propočet, vyšla mi doba návratnosti kolem pěti let, když to bude vše šlapat,” říká Ryvola.“Projektu věřím, myslím si, že Praha se stává turistickým rájem,” dodává.

Vojtěch Ryvola stojí za projektem přestavby pivovaru v Děčíně na nákupní centrum, jehož je stále minoritním vlastníkem. I v něm úspěšně nastartoval projekt pivovaru s restaurací.

Většina látek v pivu je zdraví prospěšná, pomáhá taky trávení, říká profesor Pavel Dostálek, který pivo zkoumá vědecky. České pivo je podle něj unikátní tím, že je vyrobené z přírodních surovin. | Video: Daniela Drtinová
 

Právě se děje

Další zprávy