Návod, jak točit poctivou reklamu: Tři vteřiny nestačí

Tomáš Fránek
27. 9. 2013 7:15
Lidé musí mít i v televizních reklamách dostatečně velké písmo k přečtení.
Foto: Aktuálně.cz

Brno - Tvůrci televizních reklam budou muset sáhnout do svých scénářů, pokud plánují točit spoty tak, jako to udělali kreativci pro společnost Medicom International. Městský soud v Praze totiž potvrdil pokutu ve výši 400 tisíc korun za reklamu na přípravky k léčbě otoků a bolestí Prontoflex Spray.

Reklama obsahovala špatně čitelný a příliš malý text s varováním, že k užívání léku je třeba prostudovat příbalový leták. Text se navíc objevil na obrazovce na pouhé tři vteřiny.

Verdikt soudu se samozřejmě týká konkrétního případu, ale dává návod i pro další reklamy na léky, služby bank či mobilních operátorů. Za ty všechny mohou zadavatelé dostat statisícové pokuty, pokud budou maskovat nepříjemné nebo varující doplňkové informace.

Text nestihl nikdy přečíst

Zmíněná reklama běžela na Nově, ČT1 a ČT 2 v celkem 110 reprízách, kromě obrazů spreje a loga výrobku obsahovala jednořádkový text s výzvou k pročtení příbalového letáku k léku.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání rozhodla, že text byl nečitelný, a došlo tak k porušení zákona. Firma dostala pokutu ve výši 400 tisíc korun. "Vzhledem k umístění textu, k dalším vyobrazením přítomným na obrazovce a i k velikosti písma textu umožňuje lidem spíše pouze zaznamenat, že je na obrazovce nějaký text uveden, stěží však umožňuje vnímat obsah tohoto textu," uvedli radní ve svém rozhodnutí.

Firma se později obrátila na soud a v žalobě uvedla dva hlavní důvody, proč pokutu vůbec dostat neměla.

"Televizní obrazovka není technicky uzpůsobena ke čtení textu," zněl první argument. Tím druhým pak bylo to, že žádný zákon nestanovuje velikost textu na televizní obrazovce. Firmě se navíc nelíbila ani výše pokuty, podle ní jde o nepřiměřený trest.

Soudci Městského soudu v Praze ale argumenty firmy odmítli. Podle soudců neexistují žádné pochybnosti o tom, že text v dolní části obrazovky nebyl dostatečně rozeznatelný a zřetelný natolik, aby si divák výzvu k pročtení přívalového letáku vůbec mohl přečíst.

Soudci sice neřekli, jak má být písmo velké, obecně ale uvedli, že lidé musí mít dostatek času si informace přečíst.

Televize čtení textu umožňuje

"Tvrzení, že televizní obrazovka není technicky uzpůsobena ke čtení, je zavádějící. Ke splnění požadavku zřetelnosti výzvy je nutné, aby divák takovou výzvu, která se skládá z jednotlivých slov, měl možnost přečíst. Pokud by televizní obrazovky neumožňovaly čtení textu, nebyly by v praxi v reklamních spotech používány různé texty, což je zcela běžné," rozhodl Městský soud v Praze.

Ten potvrdil i výši pokuty. Sice se jednalo o první porušení zákona společností Medicom, spot byl ale vysílán často a na sledovaných kanálech. A za závažné porušení zákona označil soud i to, že nedostatečná výzva k pročtení příbalového letáku u léků může mít dopad na lidské zdraví.

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání už na základě několika sporů o velikost písma v televizní reklamě stanovila přesnější pravidla, na základě kterých porušení zákona posuzuje. Text tak musí být na obrazovce dostatečně dlouhou dobu, který stačí lidem k hlasitému přečtení textu.

Důležitá je velikost, barva písma a také druh písma. Text nesmí být uváděn svisle, jeho čtení nesmí rušit nadbytečné zvukové efekty. A text musí být výhradně v českém jazyce.

 

Právě se děje

Další zprávy